Första 2-handsspöt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första 2-handsspöt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

angående spöbrott: Kan det vara så att spöna som gått av fått för stor påfrestning på sig under längre tid då kastarn inte satt i spödelarna tillräckligt hårt.

Speykast med tunga linor är stora föfrestningar för spöt men kan knappast vara hög procent som går av.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Tim,

Är inte BlackLine liksom Yellow Line, tämligen mjuka (långslagiga)spön?
      Ifs inget fel i det, men är det rätt som första tvåhandare?

Är det inte så att man brukar kalla långslagiga spön för Speyspön?
      Vad i ligger i sånt fall fördelen, gentemot ett mer moderat spö?
      Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Nej, det säljs knappt några klassiska speyspön idag, riktiga gungkäppar sas. Alla Loopspön är det bra klipp i, dvs de går att ladda för att skjuta iväg en klump med hög energi i linbågen... Jag vill kalla detta för ett modernt speykast. Man skippar det mesta av den tjocka delen på den gamla DT linan och ersätter med tunn skjutlina, då blir det en klumplina istället. Mycket effektivt och långkastande om man behöver kasta lite längre än vanligt, man får även bra kontroll på linorna. Speciellt sjunkmodellerna då skjutlinan flyter och bara klumpen är under vattnet. Med de gamla speylinorna sjönk allt och kontakten med flugan var ibland obefintlig. Hela ekipaget med tjock DT blev också tungt totalt sett. Mao, visst finns det mjukare och hårdare spön men jämfört med de traditionella speyspöna är samtliga moderna flugspön "snabba". Håller med om Broman spöna, mycket prisvärda...
        "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
        "Keep it simple"

//Jan O
        www.fisheco.se
        www.brofiske.net
        www.magazinefisheco.se

Kommentera

Har själv ett Loop Blackline och rä mycket nöjd. Är ingen erfaren tvåhands kastare än men fått mycket bra kommentarer om spöt.

Loop säger ju själva att många erfarna börjat använda det som första val och när jag köpte det rekommenderade han i butiken det skarpt (laxflugfiskare). Och har man sett kastinstruktören/guiden Kristian Söderström kasta med sitt egna spö så vet man redan nu att man kan ha det länge och inte behöva göra några nya spöinköp bara för man utvecklas som laxflugfiskare!
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Exakt Tim, detta gäller flera av de senaste modellerna från i stort sett alla kända spötillverkare. Det är inte någon enorm skillnad mellan dem. Alla är kapabla att skicka iväg en lina en bra bit och samtidigt erbjuda trevliga drillningsegenskaper. Det här är ju ganska bra faktiskt, det innebär att man kan väga in val som om man trivs med färg, kork, ringar mm, utan att man behöver kompromissa och ta ett sämre spö sas. Då spöna är ganska likvärdiga... Skillnaden mellan ett spö för 10 tkr tex ett G Loomis och ett Broman eller billigt loop är inte så enorm. Sitter mer i foks huvuden än i ren prestanda.... En rolig grej, min kompis Anders har flera fina spön, men det slutar ofta med att han tar fram sin gamla Black Shadow stang på 13 fot som dessutom går att konvertera till spinnspö, bara för att han trivs med spöt. Den stangen var inte dyr kan jag säga... Ja du Maryland, har vi gjort det svårt för dig nu....
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Njae... egentligen inte.

Jag har märkt, genom åren, när jag testat enhandsspön (rätt många) att det oftast inte är kastkanonen av ett visst fabrikat som har tilltalat mig och som gett mig möjlighet att prestera de bästa kasten (presentationerna).

Ex i Sagefamiljen har jag kunnat utföra både tekniskt och med feelingmässigt de bästa kasten med deras budgetspö VPS.
              SLT är helt ok också, men skiljer sig inte nämnvärt.

Jag inbillar mig att bra flugspön (tyvärr dyra) byggs med större hantverksmässig precision, för att aktionen skall bli så obruten som bara möjligt och det är det man upplever som den där lilla extra kraften, precisionen etc, som gör det möjligt att hantera linan även under usla väderförhållanden.
              Det är väl ungefär så jag har upplevt det hela.

Kommentera

Näe, tror inte det, det är inte någon större skillnad....
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Det är ju just det jag menar, skillnaderna är små, men kastar man mycket fluga med olika spön så anar man ändock små skillnader, som kan upplevas mer eller mindre positivt, om man så säger

Var och snabbsvingade StrömsländanSS 14fot #10, på gräsmatta i dag.
                  Gick förvånansvärt enkelt att ställa om kasttekniken, att i stället jobba med vänstern, inga som helst problem faktiskt.

Detta spö får bli mitt referensspö, klart skönt att svinga ut över 20 meter i varje kast, trots blåsten, åt alla håll.

Kommentera

SKa vara riktiga prylar!

Klicka på länken så kommer det en bild på min utrustning
                    Bifogade filer
                    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Snyggt Tim

Vad är det för rulle och lina?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X