Använda rullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda rullen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Använda rullen?

    Jag har börjat fundera på att testa flugfiske. Har bara testat i trädgården än med en ärvd utrustning så jag är helt grön.
    Hur använder ni rullen egentligen? När man kastar så används den ju inte, men hur gör ni när ni får napp? Används den då som vid spinnfiske, eller är det bara som förvaring mellan fisketillfällena?

  • #2
    Ja! flugrullen har slirbroms. Fisken kan dra lina och du kan veva in fisken. Linkontroll är A och O. Du vill helst få upp löslinan på spolen när fisken drillas.
    Som vid allt sportfiske låter man spöet göra jobbet så man försöker undvika att veva med tung belastning. Vid torrfluga är tafsen mycket tunn så det gäller att inte vara hårdhänt.

    Kommentera


    • #3
      Ända gången jag tog upp linan på rullen var nör jag flugade i strömmande vatten och fick napp :-)
      Annars skötte jag linan med fingrarna.
      Är det tyngre fisk kan det va fördel att använda rullen.
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
        Jag har börjat fundera på att testa flugfiske. Har bara testat i trädgården än med en ärvd utrustning så jag är helt grön.
        Hur använder ni rullen egentligen? När man kastar så används den ju inte, men hur gör ni när ni får napp? Används den då som vid spinnfiske, eller är det bara som förvaring mellan fisketillfällena?
        Hej Markus;

        Här får du några hjälpande ord på vägen till blivande flugfiskare...
        https://www.ifiske.se/fisketeknik-flugfiske-enhand.htm

        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Löslina måste upp på rullen vid fish on. Annars kan den trassla in i allt möjligt inklusive fisk som simmar runt dig.
          Slirbromsen får inte vara ställd så löst att rullen kan övervarva om fisk rusar under drillning. Det kan bli trassel då. Det är dåligt.
          Drillning (bromsning) från rulle eller för hand är väl en smaksak, jag bromsar oftast med spöhandens pekfinger mot linan och handtaget, ibland med linhanden mot spolkanten. Jag vill också passa på att varna för allt flugfiske. Det är seriöst vanebildande. Jag har i stort sett lagt allt annat fiske på hyllan sedan återfallet för några år sedan. Tänk på vad du ger dig in på! Välkommen i träsket!!!
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

          Kommentera


          • #6
            Tack alla, för svar! Det ska bli spännande att testa till våren.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
            7 svar
            676 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Fiskare Bob  
            Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
            3 svar
            232 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Niklar
            av Niklar
             
            Arbetar...
            X