Flugfiske Abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske Abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flugfiske Abborre

    Hej

    Är ny inom flugfiske. Är ute efter tips på flugor som funkar bra till abborre?

  • #2
    De är inte så kräsna, typ alla form av streamers fungerar och även nymfer. Men vill du ha stor abborre är det baitfish flugor runt 10 cm, fiskade på sjunklina bästa val.

    Kommentera


    • #3
      Kör du i grunda sjöar så kan du testa med kort tafs, flytande lina och en sjunkande fluga, typ wolly bugger.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Davbos Visa inlägg
        Hej

        Är ny inom flugfiske. Är ute efter tips på flugor som funkar bra till abborre?
        ---------------------------------------------------

        Hej Davbos;

        Flugfiske lämpar sig bäst vid fiske efter Lax och Öring...
        Vill du fånga både små och stora Abborrar rekommenderar jag dig att fiska med jig och spinnare...
        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          ---------------------------------------------------

          Hej Davbos;

          Flugfiske lämpar sig bäst vid fiske efter Lax och Öring...
          Vill du fånga både små och stora Abborrar rekommenderar jag dig att fiska med jig och spinnare...
          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Nu lever du kvar i gamla fördomar Leif, fluga är ypperligt till gädda och abborre. Kör båda metoderna och ofta flugfisket faktiskt är effektivare.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

            Nu lever du kvar i gamla fördomar Leif, fluga är ypperligt till gädda och abborre. Kör båda metoderna och ofta flugfisket faktiskt är effektivare.
            Har just börjat med flugfiske och hittils är enda nackdelen att man behöver mera utrymme. Men tack för alla tips! Har skickat en beställning på ett gäng flugor nu.

            Kommentera


            • #7
              Av ren nyfikenhet, är det svår att hitta platser att fiska från land? Känns som när man kollar på youtube så flyger ju flugan bak flera meter i kasten. Jag skulle nog sätta mig i 45 stycken träd.
              Men jäkligt fränt fiske!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
                Av ren nyfikenhet, är det svår att hitta platser att fiska från land? Känns som när man kollar på youtube så flyger ju flugan bak flera meter i kasten. Jag skulle nog sätta mig i 45 stycken träd.
                Men jäkligt fränt fiske!
                Nja, med erfarenhet går det bra att styra lina + hitta glipor men som nybörjare ska man nog räkna med kasta bort ett par. Men annars bryggor är ju lämpligt

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
                  Av ren nyfikenhet, är det svår att hitta platser att fiska från land? Känns som när man kollar på youtube så flyger ju flugan bak flera meter i kasten. Jag skulle nog sätta mig i 45 stycken träd.
                  Men jäkligt fränt fiske!
                  Kolla hur laxfiskarna fiskar i älvar. Har glömt bort vad kast tekniken heter nu. Kräver dock ett längre spö. Man rullar linan på vattnet.
                  Sen finns dubbeldrag som inte kräver lika mycket fritt bakom. Torrflugefiskaren kräver mest bakom då den vill lägga kast som inte märks på vattenytan.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                  7 svar
                  666 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Fiskare Bob  
                  Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                  3 svar
                  226 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Niklar
                  av Niklar
                   
                  Arbetar...
                  X