Flugfiska i Östersjön sen höst/vinter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiska i Östersjön sen höst/vinter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiska i Östersjön sen höst/vinter?

Hej alla,

efter många års funderande tog jag mig nu i kragen och köpte ett flugfiske set. Total nybörjare på detta vilket varit sorgligt solklart för mig de gånger jag stått på gräsmattan och tränat

Nu min första (av många) frågor jag kommer ha:

Bor i Nynäshamn och mitt spinnfiske sker normalt både i de lokala sjöarna samt vid Östersjöns kust, året om när det gäller abborre iaf..

Nu när jag introducerar flugfiske - kan man flugfiska längst kusten av Östersjön under höst/vinter med målet att hitta havsöring? Jag vet ju att de finns där - en del iaf - men är flugfiske mitt bästa val?

Som ny på flugfiske letar jag självklart också efter var jag kan hitta bra strömmande vatten i ”närområde”. Har stuga i Norrland så där blir det definitivt flugfiske i sommar, men är ivrig och skulle gärna hitta något strömmande vatten ”lokalt”

Alla tips mottas tacksamt både när det gäller flugfiske i Östersjön och strömmande vatten i närområde!

Tack för att du läste!

Du kan med flugspö fiska havsöring överallt på kust och skärgård där du vanligtvis spinnfiskar. Skillnaden är så klart att den plats du väljer behöver ha kastutrymme och ofta kan du med flugspöt fiska grundare områden än med spinnprylarna. När du väljer plats bör du även ha koll på vindriktningen vilket kan underlätta. Det som jag skulle rekommendera är vadarbyxor så du kan komma ut från stranden en bit, detta gör stor skillnad tycker jag och du täcker större yta. Vinter vadar jag aldrig djupare än knädjupt vatten då fisk ofta står grundare samt att du håller värmen bättre när låren är ovanför vattenytan. Jag kastar kort, runt 15 meter vilket är tillräckligt för att få fisk och vid detta fiske behöver du inte oroa dig för att du har plaskande nedslag när flugan landar. Gällande utrustning så fiskar nog de flesta klass 7 på kust men jag använder även klass 5 ibland och det fungerar, då använder jag mindre flugor som inte är så fluffiga vilket underlättar i vind. Jag använder 0,30 tafs men skulle kunna köra grövre då det hjälper att vända på flugan i kast samt att du inte behöver oroa dig att det går av vid kontakt med stenar och botten. Linan då, en kort klump vara lättare att ha när det blåser men den lina du har fungerar säkert. Jag använder både flytlina och intermediate och detta är en smaksak. Linbricka eller korg är smidigt så du har koll på linan som annars flyter iväg med vågor. Tänk på att det blir kallt om fingrarna när vattnet ligger runt 1 grad och fluglinan är blöt så klä dig varmt. Skitfiske!
    /H

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
    1 svar
    345 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Okoun
    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
    0 svar
    140 visningar