flugtafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugtafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Haha, det förklarar varför jag fick med 3 rullar tafsmaterial 0.203, 0.152 och 0.127 mm. Har flugfiskat jäkligt sällan senaste 5-6 åren och mina prylar är verkligen stenålders. Köpte nu ett sexdelat Vision klass 4, lina och rulle. Ska upp till Kiruna för 4½ dags fiske nu.

På the good old days körde jag med taperad tafs och en "slitdel" men nu får jag fixa ihop en själv av de tre rullarna. Har ett 8' spö. Är 8' tafs lagom då eller ska den vara kortare?

Fråga hur knyter man på bästa sätt ihop lina och första tafsdelen? Vilken knut?

Kommentera

Ursprungligen postat av nikasp Visa inlägg
      Haha, det förklarar varför jag fick med 3 rullar tafsmaterial 0.203, 0.152 och 0.127 mm. Har flugfiskat jäkligt sällan senaste 5-6 åren och mina prylar är verkligen stenålders. Köpte nu ett sexdelat Vision klass 4, lina och rulle. Ska upp till Kiruna för 4½ dags fiske nu.

På the good old days körde jag med taperad tafs och en "slitdel" men nu får jag fixa ihop en själv av de tre rullarna. Har ett 8' spö. Är 8' tafs lagom då eller ska den vara kortare?

Fråga hur knyter man på bästa sätt ihop lina och första tafsdelen? Vilken knut?
      kör 9" minst och så en halmeter tippet på det. själv brukar jag köra 12" och strunta i tippet för att minimera knutar.

fure

Kommentera

Tackar för tipset! Bör man köra med tre lika långa bitar? Funderar starkt på att ändå köpa nån taperad tafs och sen slitdel/tippet på det.

Ursprungligen postat av fure Visa inlägg
        kör 9" minst och så en halmeter tippet på det. själv brukar jag köra 12" och strunta i tippet för att minimera knutar.

fure

Kommentera

Ursprungligen postat av nikasp Visa inlägg
          Tackar för tipset! Bör man köra med tre lika långa bitar? Funderar starkt på att ändå köpa nån taperad tafs och sen slitdel/tippet på det.

Knöt egna tafsar förut, men tröttnade på det, så många kronor tjänar man inte. Men om du ska knyta egna så behöver delarna inte vara lika långa det viktiga är att den är taperad. Knyt inte tippeten av samma tjocklek som tafsänden, som några har föreslagit, avsluta alltid med lite tunnare lina.

fure

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          149 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X