köp lite spolar med olika dimensioner så klarar du dig..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flugtafs
Collapse
X
-
Köp färdig med öglor i båda ändarna.
Flätad Loop 8fot flyt och Vision Poly Leader 8fot intermediate och Vision Poly Leader 5fot sjunk.
Med de tafsarna och ett par rullar knyttafs (0,16-0,25), klarar man det mesta.Kolla att flugan sitter kvar på tafsen
Kommentera
-
Jo det har hänt mig ett antal gånger, spec när jag kört med sjunkande flugor och inte tar in mer än skjutlinan för att ladda om klumpen.
Analys: Troligtvis för tunn tafsspets för storleken på flugan, det blir snärtigt i bakkastet, alternativt trädhänge.Kolla att flugan sitter kvar på tafsen
Kommentera
-
Robin P, så du gillar flätade?
Brrr, jag får rysningar av dem, tycker dem é både onödigt dyra och inte något bättre....tacka vet jag taperade vanliga rackare eller egenknutnaEgenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av korten Visa inläggjag brukar tapera tafsen av olika nylon linor. man skarvar ihop dom med en blodknut.
0,35 ca 70cm
0,30 50cm
0,25 60cm
0,20 50cm
0,18 40cm (kan uteslutas)
med detta konsept fiskar jag mest harr/öring i rinnande vatten
//Olsson
Kommentera
-
Jag skulle då aldrig börjat på så tunn som "korten" skriver som 0,35. hela tanken med tafsen är ju att energin som byggts upp i linan under kastet ska lugnas ner ut till flugan, är därför den är taperad.
jag skulle inte sätta mej å knyta egna när det finns så pass bra färdigtaperade heller. och att d skulle va dyrt :/ 40-50:- är inte så mkt.
jag brukar köra en taperad 9' i småvatten och 12 fot i lite större med ca 0,20 -0,25 i tafsspets och sen en slitdel i samma dimension på ca halvmetern och sen därpå förlänga med tafsspets i önskad dimension. om du ska fiska med större flugor så räcker det oftast bra att bara ha slitdelen. men till torrfluga som jag fiskar mest så kör jag både slitdel och sen en till 1,5 meter tafsspets. kan säga att en sån taperad blir väldigt långlivad då oxå. när tafsspetsen är slut så är det bara knyta en ny så har d bara gått en 5 cm på slitdelen. och samma när slitdelen nästan är slut. inte lika mkt jobb som å knyta ihop 10 dimensioner själv heller.
Mvh Magnus
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
301 visningar
0 gillar