S-kurvor minskar möjligheten att etablera kontakt med fisken då den hugger. Sträck flytlinan ordentligt innan fisket, om den legat länge på rullen oanvänd.
Då du impregnerat flugorna hemma (i "bad") så kan du alltid fetta in dom försiktigt innan du knyter dom på tafsen. Torrfluge-fett finns att köpa i en välsorterad flug- och sportfiskebutik.
När du fiskat en stund, och speciellt om du har haft fisk på så ta gärna och byt till en torr fluga och låt den gamla få torka upp
Ett sätt att torka flugan du för tillfället fiskar med är att "luftvifta" med kort lina i luften, fram och tillbaka en 10-20 ggr. Då torkas flugan och man kan kasta ut på nytt och den flyter då. Sjunker den i alla fall så byt den.
mvh
Tack för tipsen, bara hem å bada flugorna....
Rockenroll
Mest Nedre Rudan i Haninge åså Sandasjön i Nacka...Örsjön fick ett besök oxå häromveckan
Ok, händer att även jag besöker rudan ibland men jag har aldrig varit med om någon vakfest. Har bara testat några få kast med flugspöt där men det kommer att öka. Måste ju vara roligare att ta bågen på fluga än på räka.
Ok, händer att även jag besöker rudan ibland men jag har aldrig varit med om någon vakfest. Har bara testat några få kast med flugspöt där men det kommer att öka. Måste ju vara roligare att ta bågen på fluga än på räka.
Har metat nån gång där, bara fått mört, men min tös på 7 bast fick en sutare på c:a kilot (!) å det va på en räka....
Jag har vart där nu ett par kvällar dom sista veckorna när det vart helt vindstilla å blankt, då har det vart tokmycket mygg i luften och på ytan, då va dom "på" som satan i ena viken!
Riktigt kul å se, fick dock bara upp en rackare på fluga .
Har metat nån gång där, bara fått mört, men min tös på 7 bast fick en sutare på c:a kilot (!) å det va på en räka....
Jag har vart där nu ett par kvällar dom sista veckorna när det vart helt vindstilla å blankt, då har det vart tokmycket mygg i luften och på ytan, då va dom "på" som satan i ena viken!
Riktigt kul å se, fick dock bara upp en rackare på fluga .
Låter riktigt kul de, kanske får bli en tur dit i veckan. Tog en sutare där jag me förra året på bottenmete med räka, stark som satan. Har hört rykten om att det finns två polacker som fiskar sutare där, och svär när dom får regnbåge
Kommentera