Fler rookie-frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fler rookie-frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fler rookie-frågor

Nu har man ju snöat in på flugfiske lite grann.
    När man äntligen fått ut flugan i godtagbara längder utan trassel så kommer nästa krux:
    Regnbågarna i det här fallet "tar" flugan tametusan hela tiden, men hur i hela fridens namn får man dom å kroka?
    Ska det va en ratio på 20 "hugg" eller plums på varje krokad firre?

Jag använder mest en beige muddler...(?)

Jag känner att min erfarenhet är minst sagt begränsad å jag gör toppfel.
    Ska man vänta eller ska mothugget komma fort som satan?

Man blir ju lätt frustrerad

Säg tack ska du ha och gör sen ett mothugg

Kommentera

Fan, jag som sagt nuu jääävlarrrrr.....

Kommentera

jag brukar kroka när det tar stopp. kanske fisken inte tar flugan ordentligt

Kommentera

det är ett vanligt fenomen när man fiskar muddler, i varje fall om man ser fisken innan hugget, då är det lätt hänt att man rycker till av reflex. Det bästa är att ta hem flugan som vanligt även efter att man sett den "påbörja hugget" då hugger den som hårdast, och då gör du mothugg. Sen är det såklart viktigt som fan att kroken är sylvass.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alsbäck_ Visa inlägg
            Säg tack ska du ha och gör sen ett mothugg
            Då har den redan spottat ut flugan om du väntar så länge (gäller bara stor fisk, 3-4kg och uppöver). Ha en rak lina på vattnet, inte i s-kurvor. När du ser fisken bita så lyfter du spöt med en lugn rörelse, inga voldsamma ryck här inte. Var beredd på att tafsen kan ryka i volsamma tillslag, bättre att lyfta lugnt för då hinner också spöt med och hjälper dig att kroka.

skitt fiske
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Det e det jag misstänker, att den spottar ur min goa fluga, jag har helt klart haft rejäla s-kurvor, iallafall när jag kör med torr-flugor...

En annan sak är flytförmåga på just torrflugor, jag har både pulver och nån vätska jag inpregnerar dom små med, men jag vette fan om jag tycker nån funkar nå vidare, dom sjunker ju ändå, hjälper det att impregnera dom efter dom vart i vattnet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fullifan Visa inlägg
                Nu har man ju snöat in på flugfiske lite grann.
                När man äntligen fått ut flugan i godtagbara längder utan trassel så kommer nästa krux:
                Regnbågarna i det här fallet "tar" flugan tametusan hela tiden, men hur i hela fridens namn får man dom å kroka?
                Ska det va en ratio på 20 "hugg" eller plums på varje krokad firre?

Jag använder mest en beige muddler...(?)

Jag känner att min erfarenhet är minst sagt begränsad å jag gör toppfel.
                Ska man vänta eller ska mothugget komma fort som satan?

Man blir ju lätt frustrerad

Verkar vara en bra sjö du firrar i, får man fråga vart?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fullifan Visa inlägg
                  Det e det jag misstänker, att den spottar ur min goa fluga, jag har helt klart haft rejäla s-kurvor, iallafall när jag kör med torr-flugor...

En annan sak är flytförmåga på just torrflugor, jag har både pulver och nån vätska jag inpregnerar dom små med, men jag vette fan om jag tycker nån funkar nå vidare, dom sjunker ju ändå, hjälper det att impregnera dom efter dom vart i vattnet?
                  S-kurvor minskar möjligheten att etablera kontakt med fisken då den hugger. Sträck flytlinan ordentligt innan fisket, om den legat länge på rullen oanvänd.

Då du impregnerat flugorna hemma (i "bad") så kan du alltid fetta in dom försiktigt innan du knyter dom på tafsen. Torrfluge-fett finns att köpa i en välsorterad flug- och sportfiskebutik.

När du fiskat en stund, och speciellt om du har haft fisk på så ta gärna och byt till en torr fluga och låt den gamla få torka upp

Ett sätt att torka flugan du för tillfället fiskar med är att "luftvifta" med kort lina i luften, fram och tillbaka en 10-20 ggr. Då torkas flugan och man kan kasta ut på nytt och den flyter då. Sjunker den i alla fall så byt den.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
                    Verkar vara en bra sjö du firrar i, får man fråga vart?
                    Mest Nedre Rudan i Haninge åså Sandasjön i Nacka...Örsjön fick ett besök oxå häromveckan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    156 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X