Harr på vintern ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harr på vintern ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harr på vintern ?

En fråga bara ! Hur fiskar man Harr i ström-vatten på vintern ?
    Fluga, spinn eller vad äter dom
    Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Hej! Rolig fråga! Harren går ej i strömvatten på vintern utan den simmar ner i djuphålorna i ån/älven och står där o trycker, så därför är det nog pimpel som gäller. Det sägs att mormyrska ska vara bra, men jag har då lyckats fint med vertikalpirk 3 cm länk o maggotagnad lyskrok. Framåt april/maj brukar man kunna ta dom i strömmen men redan i mars brukar bottenmete strax nedanför en ström kunna ge napp med. Om du mot förmodan lyckas fånga harr i ström på vintern får du gärna pm:a mig

Skitfiske
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Hahaha.......... jag du ser Man lär så länge man lever , det är alltså för det jag inte fått nått Då får jag åka en bit nedstömms då (eller vänta )
      Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Kommentera

Vill du ha harr på vintern så är nog dynamit det bästa alternativet.

Kommentera

Harr i älv på vintern

Måste lägga till att jag här om dagen var i Skellefteå älv och kastade efter öring. Ja, det finns vissa sträckor nära en damm som är isfri..
          När betet kommer in till mig så har jag en harr på följe som nyfiket tittar på mitt alltför stora bete. Inte hade jag några mindre passande beten heller med mig så då blev jag inte först med att fånga en harr i strömmande vatten då. Men kanske jag ska ta med flugspöt bara för att göra något unikt

Kommentera

Hur är vattnet i Älvdalen/Brunnsberg? Flugfiske en solig dag är ju helt underbart. Ner på djupet bara... Så länge det inte ligger is så går det ju alltid att flugfiska
            //Melker Bäckman

Kommentera

Nog går det att få harr i strömmar under vinterförållanden. Inte i starka hårdströmmar kanske, men i stryk går det. Har själv fått nåra små förra vintern på tunga guldskallenymfer.

Kommentera

Fan Orsa du bor ju nästan i ett harrvayyen... Dom äter ju små larver o dyligt sim kryper omkring på botten. Prova lite husmaskar o dyligt i lugnet ovanför forsen där du bor.... Om du vill fiska med fluga alltså.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Melker Bäckman Visa inlägg
                  Hur är vattnet i Älvdalen/Brunnsberg? Flugfiske en solig dag är ju helt underbart. Ner på djupet bara... Så länge det inte ligger is så går det ju alltid att flugfiska
                  Vet inte hur det ser ut i Älvdalen just nu ? men här utanför fönstret ser det JUVLIGT ut

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Fan Orsa du bor ju nästan i ett harrvayyen... Dom äter ju små larver o dyligt sim kryper omkring på botten. Prova lite husmaskar o dyligt i lugnet ovanför forsen där du bor.... Om du vill fiska med fluga alltså.
                    Haha... ja inte ger jag upp i allafall jag nöter på till dom tröttnar men har du vart här nedanför (nedströms) huset ?
                    där nere (200m) finns de finaste sträckorna och större Harr
                    Du får komma upp å hälsa på nån dag, just nu håller jag på att samla
                    grejor till trolling båten (Flug-avdelningen är alltid redo och klar )

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    135 visningar