Lax fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lax fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lax fiske

Hej jag skulle behöva lite hjälp.
    Det finns ett kraftverk in bit ifrån där jag bor laxen går snart upp där för att leka. Jag lyckades fånga en lax på 6gp och en havsöring förra gången de vandrade upp. De har kommit igen nu men vägrar hugga kan nån ge någor bra tips?

Tack på förhand

Höstöringens huggperiod infaller när solen går ner och du kan ha givande fiske under mörkret det är då de börjar flytta och röra på sig. Det händer att man kan ta öring även under morgontimmarna men det är ovanligt även om det händer att öringen hugger mitt på dagen. Under havsöringfisket på kvällen är det siluettflugor främst bundna på tub som fiskas på flyt eller intermediate lina som gäller. Den kändaste flugan till det är sunray shadow som imiterar ett ålyngel och som fungerar i flera älvar och åar.

Laxen är lite knepig nu när de stått en tid i älven och kan totalt nonchalera flugorna som kommer i dess väg. Mörka flugor i brunt och svart i stl 6-8 ibland kan man gå ner ytterligare i storlek och fiska med fluga i stl 10. Jag skullerekommendera att du fiskar med flugor bundna på 2-krok för att få bra krokning. Funkar inte det kanman använda lite färggladare flugor för gamlaxen för att den ska visa intresse men kör med glödhäck, red butt, ullsock och 89:an de brukar vara gångbara!
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

vad är det för vatten du fiskar i?
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

sötvatten

Kommentera

har du några bar tips på drag?

Kommentera

jag skulle aldrig spinnfiska lax själv men vanligast är ju spinnfluga när det bedrivs fiske med spinn annars borde små spinnare och tobys fungera nu..
            [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Sätt på en Sunray Shadow o nöt på kvällarna/nätterna syntha som fan så ska du se dom hugger Lyssna inte på Catch då denna gått bom på Lax !
              Sage RPL+ rock n roll

Kommentera

Originally posted by Bengtsson79
                Sätt på en Sunray Shadow o nöt på kvällarna/nätterna syntha som fan så ska du se dom hugger Lyssna inte på Catch då denna gått bom på Lax !
                sunray shadow ska du ha till öringen, svartlaxen ska fiskas med julgrans pyn tför att de ska hugga..

Kör med red butt och green but både på tub och krok annars kanske en speyfluga fiskar bra speciellt o mdet inte är sån fart p åvattnet. Bra mönster är thunder and lighting
                [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

jag hade 2 laxar igår på enliten vit fluga fan de är skit svåra att rkoka

Kommentera

om du flugfiskade då, fiskar du med slinga?
                    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X