Har ni några tips på bra flugor och några andra användbara till höst fisket efter regnbåge i Put And Take. Jag ska åka till Svartedalen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Höst Regnbåge.
Collapse
X
-
Generellt när det gäller streamers så brukar skrikiga färger fungera bra under hösten när fisken blir lite hormonstinn och parningssugen. Orange har funkat bra för mig (och även för andra).
När de första frostnätterna kommer (eller har kommit i vissa delar av landet nu antar jag) så brukar getingimitationer vara ruskigt effektiva då de blir dosiga av kylan och hamnar då lätt i vattnet.
Lycka till med fisket!Mvh
Daniel Eriksson, dsflugfiske.se.
-
Ursprungligen postat av pikkenix Visa inläggGenerellt när det gäller streamers så brukar skrikiga färger fungera bra under hösten när fisken blir lite hormonstinn och parningssugen. Orange har funkat bra för mig (och även för andra).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Niklar Visa inläggRegnbågar är vårlekare, så det är nog lite tidigt att bli hormonstinn och parningssugen mer än ett halvår innan lek. Men oranga streamers funkar troligtviss ändå. Liksom allt annat ovannämndMvh
Daniel Eriksson, dsflugfiske.se.
Kommentera
-
Som dom andra skriver streamers i starka färger.
Nog funkar nymfer osv men vill du fånga mycket fisk gäller en streamer
Neongrön zonker från www.flugor.se är min favorit
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pikkenix Visa inläggAhh där ser man! Öringen leker väl nu på hösten så trodde det var samma period för regnbågen...
Men färglada streamers brukar i allmänhet fungera bra på regnbågen, oftast är det den bästa typen av flugor om man vill ha fisk. Har fått för mig att de inte alltid tar dessa för mat utan snarare för att undersöka vad det är för konstigheter som kommer farande och har man inga händer så. Det är inte ovanligt att de simmar efter och smådrar och luktar på streamers utan att ta ordentligt. Dock om man ökar farten ordentliggt när man ser att det kommer en efter belönas man oftast med ett rejält hugg. Det är lite som att leka med katten med ett garnnystan. Katten är oftast helt ointresserad så länge garnnystanet inte rör sig.
Däremot om vattnet fiskas hårt och de flesta släpper tillbaka sina fångster så tappar fiskana snabbt intresset för dessa stora färgglada saker. Då brukar små diskreta nymfer vara det hetaste. Blev lite väl generaliserat det här, men men ...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Niklar Visa inläggJa, öringar leker på hösten. Men harr och båge m.m. är vårlekare.
Men färglada streamers brukar i allmänhet fungera bra på regnbågen, oftast är det den bästa typen av flugor om man vill ha fisk. Har fått för mig att de inte alltid tar dessa för mat utan snarare för att undersöka vad det är för konstigheter som kommer farande och har man inga händer så. Det är inte ovanligt att de simmar efter och smådrar och luktar på streamers utan att ta ordentligt. Dock om man ökar farten ordentliggt när man ser att det kommer en efter belönas man oftast med ett rejält hugg. Det är lite som att leka med katten med ett garnnystan. Katten är oftast helt ointresserad så länge garnnystanet inte rör sig.
Däremot om vattnet fiskas hårt och de flesta släpper tillbaka sina fångster så tappar fiskana snabbt intresset för dessa stora färgglada saker. Då brukar små diskreta nymfer vara det hetaste. Blev lite väl generaliserat det här, men men ...
Kommentera
-
Bågen biter på "allt"
Har lite andra erfarenheter av regnbågarna. Efter en varm sommar där jag inte kunde lura en enda båge att hugga på varken det ena eller det andra så har höstens intåg satt fart på bågarna i Karlshamns-området. Behöver inte tänka när man packar fiskeväskan för de biter på allt. Spinnare, små skeddrag och flugar av alla möjliga slag... Och nu pratar vi ändå om fiskar som varit i sjön i flera månader och inte dagsfärska pelletskäkare.. Den sista bågen tog jag på ett helt nytt fiske..Doppade en fluga rakt vid bryggan eftersom en båge vakade under brygganOch den tog såklart den med. Kallar det därmed för flugpilk
Skit fiske på er.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
295 visningar
0 gillar