Nybörjare här inom flugfiske.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare här inom flugfiske....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare här inom flugfiske....

Hej på er,har precis börjat med flugfiske och beställde hem en sjunklina....Guide line power taper connect DDC.....
    Som jag har förstått det så är det en lina som ska sitta i backinglinan det måste vara en klumplina,sen är det då tre olika skjutlinor med för det var fyra linor med i kartongen så man kan skifta där..... ni får rätta mig om jag är helt ute och cyklar nu....
    Så i den linan som ska sitta i backinglinan är det en ögla i ena änden men den ska väll inte fästas i backinglinan,den ska väll sitta utåt om man så säger.....Vore väldigt tacksam för svar....Mvh joffe
    Senast ändrad av joffe; 2008-10-25, 20:06.

Det låter som du ska fiska med tvåhandsspö. Är det riktigt annars så förstår jag inte varför du köpt dessa klumlinor.

Hur som helst, backingen ska inte sitta i ögglan, den är till för att snabbt kunna byta spets.
    Senast ändrad av Guideline; 2008-10-25, 21:38.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Det låter som du ska fiska med tvåhandsspö. Är det riktigt annars så förstår jag inte varför du köpt dessa klumlinor.
      Nej det är ett enhands spö..10´ wf8...Fick tips om att jag skulle ha en sån lina....kanske inte funkar då med en sådan lina..
      Senast ändrad av joffe; 2008-10-25, 22:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av joffe Visa inlägg
        Nej det är ett enhands spö..10´ wf8...Fick tips om att jag skulle ha en sån lina....kanske inte funkar ..
        Klart det gör! För du har väl valt rätt klassificering och valt de som är för enhands? Fisken känner inte av om det är ett enhandsspö eller tvåhandsspö bakom linan. Anledningen till att man använder dessa spetsar är ju för att man ska kunna täcka in flera fiskesituationer och enkelt kunna byta djupet man fiskar flugan på. Kan dock tycka att setet med en flytande huvudlina är mer allround. Men nu vet jag ju inte vart, vad eller när du ska fiska.

Aldrig testat just DDC Connect. Men jag kör med Powertapers enhandsklumpar på såväl min 10' #8 samt 9' #5 och skulle inte byta till något annat som finns på marknaden. En Flyt/Sjunk 1 tillsammans med polyleaders av varierande denstitet klarar man sig långt med
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Majakovskij Visa inlägg
          Klart det gör! För du har väl valt rätt klassificering och valt de som är för enhands? Fisken känner inte av om det är ett enhandsspö eller tvåhandsspö bakom linan. Anledningen till att man använder dessa spetsar är ju för att man ska kunna täcka in flera fiskesituationer och enkelt kunna byta djupet man fiskar flugan på. Kan dock tycka att setet med en flytande huvudlina är mer allround. Men nu vet jag ju inte vart, vad eller när du ska fiska.

Aldrig testat just DDC Connect. Men jag kör med Powertapers enhandsklumpar på såväl min 10' #8 samt 9' #5 och skulle inte byta till något annat som finns på marknaden. En Flyt/Sjunk 1 tillsammans med polyleaders av varierande denstitet klarar man sig långt med
          Ja det är rätt klassificering för det spöt så det ska nog funka......Man får tacka för det....Det kommer bli mycket fiske i Emån här framöver i vår + lite fiske efter regnbåge.......

Kommentera

Jag vill givetvis inte skrämma upp dig men det låter som du kommer att få jobba hårt med dina prylar. Tungt spö och tunga linor.
            Jag skulle rekomendera att börja med ett 9-fotsspö och flytlina. Och möjligen sjunkande tafsar om jag skulle behäva ner på djupet.
            Men jag önskar dig lycka till och ge inte upp.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag vill givetvis inte skrämma upp dig men det låter som du kommer att få jobba hårt med dina prylar. Tungt spö och tunga linor.
              Jag skulle rekomendera att börja med ett 9-fotsspö och flytlina. Och möjligen sjunkande tafsar om jag skulle behäva ner på djupet.
              Har ett 9´spö5/6 också som jag kastat med i sommar här,det sitter en flytlina på det.....
              Men det är bara att nöta på träning ger färdighet....hahaha

Kommentera

Många hær opponerar sig sækert emot det jag sæger nu, men personligen tycker jag att det ær lættare att kasta med en sjunklina, mindre luftmotstånd och dærmed bættre skjut (men sen så har jag ju inte svart bælte i dubbeldrag heller, vilket framgår av en tidigare tråd i detta forum)

Kommentera

Är väl ingen självklarhet att man ska starta med en niofotare och ett #5-6 bara för att många har gjort det. Att det är många som gör det beror på att put and take är en vanlig inkörsport till flugfisket om man inte bor vid laxälven eller vid havet. Oavsett spö är fördelen med en flyt eller sinktip att den är lätt att lyfta och enklare att hantera än sjunklinor.
                  [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Pjärks Visa inlägg
                    (men sen så har jag ju inte svart bælte i dubbeldrag heller, vilket framgår av en tidigare tråd i detta forum)
                    Vem fan har det, det är sånt man får kompensera med ens goda fiskfinnarförmåga så att man kan stå och smådutta i lä
                    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    333 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    132 visningar