nybörjar flugfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nybörjar flugfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nybörjar flugfiske.

Hej! Ny på forumet och ny på flugfiske.
    Var med en kompis som flugfiskade efter rengnbåge igår! Jag körde på kast spö och fick bara två hugg under hela dagen. Han fick tre stora fina bågar. Men annars var det ganska så dött trots att det var en liten tjärn med inplanterade bågar i.
    Blev väldigt intresserad av flugfiske och har nu beställt mitt allra första flugfiske set.
    Har nu ett par frågor angående flugfiske.

Vilken tid på året är det bäst att ta öring och rengnbåge? Kan de fiskas året om?
    Vilka färger och vilka sorters flugor ska man använda sig av för respektive årstid och fisk? Även intresserad av vilka färger som gäller på drag.
    Kan man ta andra fiskar på fluga? t.ex gädda o abborre?

Väldigt angelägen att lära mig mer om mitt nyfunna intresse!

Man kan flugfiska efter regnbåge och öring i Put and Take-vatten året runt så länge det inte ligger is på sjön. När det är kallare i vattnet så kör med så kallade streamers. Vanliga flugmönster är då Dog Nobbler eller Wolly Bugger i färgerna vitt, orange, rött eller svart.

Du kan få alla fiskar på fluga som en spinnfiskare kan få. Men beroende av plats, väderförhållanden och andra förutsättningar kan det antingen vara sämre eller bättre att fiska med fluga framför spinn.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Hur du skall fiska efter dem två arter du frågar om så kan ett generellt svar vara att du fiskar i den nivå som fisken jagar i.

Det betyder att vårfisket blir djupt med större streamers, sommarfisket med nymfer och torrflugor, hösten med både torrt och med mindre streamers och vintern med mycket stora flugor djupt fiskade.

Det bästa du kan göra är ju att skaffa lite enklare böcker (eller låna på bibban) som handlar om öringfiske med flugspö. Läs speciellt om dens biologi. Regnbågens biologi följer i stort sätt öringens med den skillnaden att regnbågen leker på vårsidan och då måste den sökas närmare vattendragen/strömmande vatten (om det finns något av den typen i närheten).

En annan generell regel säger: är det kallt i vattnet, under 10°C så fiskar du djupare. Är det extremt kallt, ner mot nollan i vattnet så fiskas stora flugor (typ Zonkers eller tuber) långsamt m.h.a. tyngre sjunklinor.

Är det över 10°C och varmt i luften så var med på att det kan bli torrflugefiske eller ytligt fiske. Men fisken själv är mycket duktig till att avslöja vad den tar/jagar efter.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
      1 svar
      334 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Okoun
      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
      0 svar
      132 visningar