Öringfiske med fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringfiske med fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öringfiske med fluga

När ni fiskar öring/harr vilken lina använder ni mest är det flytande eller brukar ni ha en intermed, en sjunk och en flyt med er så ni fiskar av olika djup?

flyt, alltid.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Flyt nästan altid Flytlinan täcker in allt normalt harr/öringfiske i fjällen enligt mig.

Dock kan det behövas sjunklina om det är kallt i vattnet eller om man fiskar i djupa strömmar och då istortsett uteslutande med en storstreamer som bete.

Kommentera

Flyt. mest känsla + mest användbart i grunda strömmar.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Flyt kör jag med
          Testa Klink hammer den brukar funka väldigt bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Trollsländan Visa inlägg
            När ni fiskar öring/harr vilken lina använder ni mest är det flytande eller brukar ni ha en intermed, en sjunk och en flyt med er så ni fiskar av olika djup?
            Tja, det beror på många olika faktorer vilken lina som för tillfället kan användas.
            Utgångslinan för harr och öringfisket är dock en bra flytlina och till den vanligtvis en jäkligt lång tafs.
            Med den kan man fiska i de flesta strömmande vattendrag.
            För själva harrfisket så behövs inget annat då harren stiger till en ytligt fiskad fluga (torris) helt fram på hösten strax innan isen lägger sig.

Men då det gäller öring kommer saken i ett annat läge. Tidpunkter då det kan vara fördelaktigt med sjunksnöret (och/eller intermediate) är bl.a vid följande tillfällen:

På blanka vatten (sjöar) kan en flyt vara förödande och bara skrämma fisk med sin stora skuggbild på botten. Här kan en Intermediate vara lösningen.

Under högvattensperioder, då älvar går flomstora. Sjunklina funkar bäst.

Tidigt under våren då vattnet fortfarande går kallt, under ca 7°C om inga kläckningar sker. Sjunklina funkar bäst

Under blåsiga, stormiga tillfällen och man behöver mat (fisk alltså) och är tvingad till at fiska. Då är det sjönt med en lina som inte hela tiden blåser upp i videbuskarna (har varit med om det). Sjunklina funkar bäst.

Eller då det är kraftig dimma över vattnet och i fjället. Då sker som oftast inga kläckningar och bottenfiske med sjunklina ger då resultat.

det här är mina egna erfarenheter. Andra kan ha andre erfarenheter men ingen regel uten undantag, hehehe
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

jag använder alltid bara flytlina. Ska du fiska djupt kan du använda en fluga med guldhuvud istället för sjunklina. Mina favoritflugor är:

Europa 12
              elk hair caddis
              Haröra
              superpuppan
              Blackgnat
              klinkhammer

de och några till är mina absoluta favoriter efter öring och harr.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              156 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X