Vilken lina ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina ska jag ha?

Hej!

Har varit och köpt mig en LOOP evotec lw2 five rulle och ett Vision extreme te, vx 6905 9' klass 5.

Är helt färsk vad det gäller flugfiske och allt där till så min fråga är som sagt vilken lina lämpar sig bäst till mitt set? Har suttit och kikat runt på olika linor men blir inte frisk av djungeln av linor.

MVH Erik

detta med linor är svårt nuförtiden. JAg tror att loop har lämnat det så förträffliga aftm-sustemet. Hade det inte varit loop hade jag sagt DT5 eller WF6, men nu är det loop så jag vet inte riktigt. i båda fallen tycker jag att du har för liten rulle, byt gärna upp dig till nästa storlekI

/Jörgen
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Känns lite jobbigt att byta rulle när man precis har köpt den =/ trodde det skulle funka klockrent ihop med den rullen och ett klass 5spö... men men man får väl sälja den och köpa en ny..

EDIT: Satt och kikade runt lite nu är det en klass 5/6 rulle som gäller istället? T.E.X Vision CDC 5/6 eller G.loomis CURRENT 56 LA är det något att satsa på istället ?

MVH Erik
      Senast ändrad av Ringen; 2009-04-29, 10:16.

Kommentera

Är rullen så liten?

Tja, det bör inte vara något problem att få på en femmans lina på den rullen. Se bara till att använda en tunn backing. Antingen "flätlina" eller en så kallad Dacspun-backing. För att göra det hela enklast möjligt tycker jag att du bör gå en Visionlina i valfri modell i linklass 5. Visions spön har alltid designats för att användas med visions linor i samma klass som står på spöet. Är du väldigt grön på kastning så kanske det inte är så dumt att gå upp en klass på linor med kortare kraftigare klump typ compound men om du har lite pejl på tekniken rekomenderar jag att du håller dig till den linkklass som står på spöet. Väljer du detta kommer du att få ut mycket mer av linan och dess egenskaper på sikt. Ett litet tips är Visions cult i wf-modellen. Den är go och jag kan tänka mig att den är ypperlig till extremespöets lite djupare goa action.

Lycka till.
        Daniel

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        336 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        134 visningar