Flugfiska gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiska gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kaktus, satt och grubblade på hur det skulle kännas att faktiskt vara i vattnet när man fiskar, i min favoritsjö där det i princip är kristallklart.
    Måste vara otroligt, speciellt för att jag antar att man ser en hel del med då man glider fram ljudlöst, kan absolut tänka mig att man kan komma jämnsides med en liten solande gädda uppe vid ytan eller liknande viket jag är väldigt fascinerad av.

Men när jag är ute så är det mestadels lugnt från båt, men jag får panikliknande känslor emellanåt om jag inte ser botten tex, ibland panik, eller om jag inte kommer någonvart pga ström, det förstör min sinnesro jag vill ha när jag fiskar.
    Vet inte var det kommer ifrån, men alltid varit sån när det gäller vatten.
    Dock KAN det ha med att göra att min bror tyckte att jag skulle lära mig att simma när jag var liten genom att kasta mig rakt ut i djupt vatten, visst det funkade, jag kan simma sen dess, men det ska fanimig vara i akvarium.
    Vi får se, jag hoppas att jag en dag ska fixa det, finns väl inget annat mer sätt sen att komma dom närmare antar jag

Kommentera

Ursprungligen postat av sascha Visa inlägg
      Kaktus, satt och grubblade på hur det skulle kännas att faktiskt vara i vattnet när man fiskar, i min favoritsjö där det i princip är kristallklart.
      Måste vara otroligt, speciellt för att jag antar att man ser en hel del med då man glider fram ljudlöst, kan absolut tänka mig att man kan komma jämnsides med en liten solande gädda uppe vid ytan eller liknande viket jag är väldigt fascinerad av.

Men när jag är ute så är det mestadels lugnt från båt, men jag får panikliknande känslor emellanåt om jag inte ser botten tex, ibland panik, eller om jag inte kommer någonvart pga ström, det förstör min sinnesro jag vill ha när jag fiskar.
      Vet inte var det kommer ifrån, men alltid varit sån när det gäller vatten.
      Dock KAN det ha med att göra att min bror tyckte att jag skulle lära mig att simma när jag var liten genom att kasta mig rakt ut i djupt vatten, visst det funkade, jag kan simma sen dess, men det ska fanimig vara i akvarium.
      Vi får se, jag hoppas att jag en dag ska fixa det, finns väl inget annat mer sätt sen att komma dom närmare antar jag
      Då förstår jag ju precis hur det ligger till och det är ju inte speciellt roligt. Får en att inse att man har en jävla tur som inte har några problem med sånt där. Kanske är man lite väl orädd ibland, gav mig ut i ringen en dag när det var full storm och hade drivit rakt över pölen jag satt i haha. Om du bor i närheten av östersund skulle jag kunna ta med dig på lite lugna provturer i flytring över grunt vatten så man får in känslan och börjar känna sig trygg.

Kommentera

Någon dag så Kaktus!

För övrigt så är flugfiske det absolut roligaste jag gjort än så länge i fiskeväg.

Tyvärr så har jag tappat alla jag haft på än så länge med flugspöet, sjukt irriterande, antar att jag inte avänjt mig från styva spinnspön som är enklare att göra mothugg med, får nog ta i lite mer med flugspöet känns det som vid mothugg, dock inte så lätt när allt stannar när plogen dyker upp bakom.

Senast idag så hade jag på en gädda i ungefär 2 - 3 sekunder, kom till ån, helt lugnt på ytan och ser direkt när jag kommer dit en gädda på ca 2 - 2,5 kg stå helt stilla bredvid några näckrosor, håller mig helt lugn för EN gång skull och skickar ut flugan (ytgående) helt perfekt ca 2 meter framför, passerar den och den gör en skarp u-sväng flyger upp och klipper den! Va så jävla nice, men jag är så sen med att göra odentligt mothugg och även den lossar sig.
        Krokarna är sylvassa så det finns inget annat att skylla på än mig själv och jag blir lika exalterad varje gång, spelar ingen roll om det är första eller artonde fisken.

Kommentera

Mothugg med spöet funkar inte enligt mig speciellt bra när man flugar gädda. Bättre att göra mothugget med linhanden och peka spöet mot fisken. Några drag rakt bakåt med linhanden så brukar dom sitta där.

Kommentera

Hej på er

Vad kör ni med för tafsar? har fiskat en del fluga tidigare men aldrig med så stora flugor eller efter gädda...

Kommentera

Den använder jag mig av, funkar kanon!

Kommentera

kanon! ska testa... finns hos dem lokala webbshopen antar jag, måste bara fixa några riktiga flash bomer också.

/h

Kommentera

Otroligt mjuk tafs
                  Var dock försiktig om du sitter hemma och mixtrar med utrustningen,klipper och fixar med tafsen. Jag hade tappat små små fiber från tafsen på golvet och fick det i foten, var ett jävla jobb och få ut dom och det gjorde jäkligt ont hehe.

Om du inte pallar binda flashisar själv så finns det fina, robusta på bla www.flugor.se

Kommentera

Ursprungligen postat av vindknuten Visa inlägg
                    Hej på er

Vad kör ni med för tafsar? har fiskat en del fluga tidigare men aldrig med så stora flugor eller efter gädda...
                    Floucarbo n. GRYMT nöjd.
                    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Om ni vill se lite gäddflugfiske så kan ni bläddra igenom min dagbok. Mycket gäddfiske under hösten/vintern våren.
                      I går började jag utforska nya vatten vid nya hemmet.

Sasse och Fru uhr´s dagbok
                      Jakten på dundergurkan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X