coola flugor! jag fiskar med en hemmagjord spinfluga, gjord av påskfjädrar! riktig gäddmagnet i mitt vatten!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flugfiska gädda
Collapse
X
-
Kör du med "dubbeldrags teknik??Ursprungligen postat av sascha Visa inläggRiktigt skoj med fluga, dock inte fått någon ännu, bara haft efterföljare och nafs, kommer i helgen hoppas jag
Jag har inga problem att få ut små flugor till öring och liknande, det känns kanon och fiska med dessa, även lite större modeller på flugorna typ 7 - 8 cm får jag också ut relativt enkelt, men dom som jag egentligen vill fiska med som ligger på mellan 10 - 20 cm lyckas jag inte riktigt med, endast fått till några rena fina kast med dom större flugorna så jag undrar om du/ni har tips på hur jag ska göra eller INTE ska göra med dom större.
Annars är det en bra teknik när det gäller att få ut större o tyngre flugor
Ett tips i all välmening
(mitt pb på gädda är på flugspö i flytring, finns inte mycket som slår denna fiskeform!!!!)
Kommentera
-
Sacscha
Husets är svåra att kasta.... Men man lär sig. Dem är effektiva i vattnet också.... strippas hem sakta. SHHHMMACCK......
Mitt råd är att köra flashihsar + husets 15-20 cm om du vill ha riktigt grov gädda. Eller iallafall chans på riktigt grov gädda.
Klipp av spetsen på kroken med en avbitare eller nåtot och gå ut och träningskasta på gräsmattan.....
Mitt pb på fluga är bara 5,7kg. Men fan vilken resa, i flytring också...... Skönt och känna veven smacka mot fingarna när gäddaN gjorde första tjurrusningen........
Ang kasttekniken. VIktigt och hålla handleden "stel/fast" under kastet så du får rätt power i spöt. Vanligt fel är att man vickar på handleden lite granna.
Svårt och förkLARA men finns säkert något om det på intrnet annars. Kör annars en kastkurs.Senast ändrad av karki; 2009-07-20, 11:28.
Kommentera
-
A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Du borde verkligen prova dig på att flytringsfiska gäddan. Känns mycket häligare när man sitter i gäddans riktiga element så att säga. Är ju absolut ingen fara om du har flytsele på dig och det ska mycket till innan ringen tippar eller sjunker. Om det är tokigt strömt brukar jag knyta fast ett rep på 50 meter eller nått i land så att någon kommer och drar in en. I värsta fall är det ju bara att flyta med så får någon komma och plocka upp dig där du går i land.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
|
29 svar
3 178 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av s1lvertungas
2026-07-08, 09:41
|
( Nu över 240 medlemmar i forumet ;-)

Flytring vågar jag mig inte ut i, såvida det inte är akvarium jag skulle gjort det i.
Kommentera