Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är den bästa metoden för att fästa tafsen?
Collapse
X
-
Går inte dina knutar upp så går inte öglan isär heller. Nackdelen med öglor är att det blir osmidigt vid lite lättare fiske.
-
Ögglorna kommer inte att kunna krypa ur av egen kraft, det blir nästan tre meter lina som skulle glida ur.
Det har då aldrig varit nåt problem, jag tycker då att nålknuten känns mer osäker, och den litar jag på.
Lämna en kommentar:
-
Det verkar ju defenitivt som att ögla mot ögla är vägen att gå. Men sitter det på plats då? Det blir ju ingen direkt knut som håller öglorna mot varann utan det är ju mest tafsens vikt som håller den på plats. Svårt att förklara, men det luckras inte upp liksom? Finns det någon teknik så att öglorna ligger där de ska hela tiden?
Det kanske inte är något problem alls detta, utan att jag bara får för mig
Lämna en kommentar:
-
Det som är meningen med det är väl att man ska ha en öggla på själav fluglinan, sen en öggla på taffsen, sen bara lägga ögglorna brevid varandra och dra taffs änden genom dom så då dras taffsen fast automatiskt, och mycket lättare och byta så man slipper massa knutar som man ska komma ihåg(imo)...
Lämna en kommentar:
-
Alltså, du får ursäkta mig, men vad är själva meningen då? Jag vill bara få fast tafsen. Och ska man slå en ögla på tafsen också blir det ju så stort och klumpigt.Ursprungligen postat av kaktus Visa inläggSlå en ögla på tafsen också då. Knyter du fast tafsen i öglan försvinner ju lite meningen med öglesystemet.
Lämna en kommentar:
-
Slå en ögla på tafsen också då. Knyter du fast tafsen i öglan försvinner ju lite meningen med öglesystemet.
Lämna en kommentar:
-
Jag tänkte på en sak. Om man gör en perfection loop längst ut på själva fluglinan, och sedan knyter på den taperade tafsen med betesknuten i öglan. Är det ett bra sätt, eller finns det risk för att öglan, där knuten sitter, nöts sönden med tiden? Jag kan tänka mig att så är fallet om man använder en väldigt tunn lina, men nu är ju änden på min tafs 0.46.
Vill bara få en bekräftelse på att detta är en okej lösning.
För att fästa linspetsen på tafsen kommer jag använda tafsring. Tyckte dessa såg behändiga ut, och skall tydligen inte sjunka i vatten.Senast ändrad av jonte66; 2009-07-26, 04:47.
Lämna en kommentar:
-
Brukar knyta öglor med perfection loop. Men sen är jag inte så noga heller.
Lämna en kommentar:
-
Okej, vilket knut kör du på taffsen för att få öglan ? jag gjorde kirurgknuten"öggelknut", har inte testat fiska med det än men verkar bra, finns det ingen risk att taffsen "åker upp" eftersom den "dras åt av sig själv"Ursprungligen postat av Morta Visa inläggVet faktiskt inte. Det är för mig oprövat. loctite super attack funkar fint iaf.
Man vill ju inte "klumpa till" "knuten" med en bulle med lack och tråd heller. Därav användandet av bindtråd som är extremt hållbart trots sin tunna dimension. min knut/lack är knappt märkbar. Sen har jag gjort samma procedur på själva öglan så den bara är kanske 5 milimeter i omkrets istället för typ 2 cm... bara precis så man fixar tafsbyte. När jag fiskar märker jag sällan av knutarna. Vill dock hävda att nålknuten är det bästa. Funderar faktiskt på att byta till det eftersom jag i stort sett alltid använder samma tafs. Och en tafs klarar ju sig med åtminstone 7-8 tippet byten. 0.14 för torrt harrfiske! 
Lämna en kommentar:
-
Vet faktiskt inte. Det är för mig oprövat. loctite super attack funkar fint iaf.
Man vill ju inte "klumpa till" "knuten" med en bulle med lack och tråd heller. Därav användandet av bindtråd som är extremt hållbart trots sin tunna dimension. min knut/lack är knappt märkbar. Sen har jag gjort samma procedur på själva öglan så den bara är kanske 5 milimeter i omkrets istället för typ 2 cm... bara precis så man fixar tafsbyte. När jag fiskar märker jag sällan av knutarna. Vill dock hävda att nålknuten är det bästa. Funderar faktiskt på att byta till det eftersom jag i stort sett alltid använder samma tafs. Och en tafs klarar ju sig med åtminstone 7-8 tippet byten. 0.14 för torrt harrfiske!
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
|
1 svar
347 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg