Mörkerflugor havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörkerflugor havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mörkerflugor havsöring

Hej!

Havsöringssuget är enormt för mig just nu.
    Vetskapen om att öringar redan har börjat gå in grunt på gryning och skymning gör mig inte mer sugen.

Tänkte dra ut efter jobbet någon dag och köra. Problemet är ju att det blir mörkt så fort nuförtiden.
    Vad har ni för erfarenhet av havsöringsfiske i mörkret? Flugor som gått hem? Tänkte binda lite streamers med inslag av självlysande material, vad tror ni?

Alla tips mottages.

Har skrivit någon liknande tråd förut men hittar den inte nu så jag startar en ny tråd.

/ Karki
    http://www.silverbums.com

mudlers mörka utan flash, siluettflugor brukar vara grymma. kanske sätta dit ett par gummiben
    www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

Kolla in de danska sajterna, där har de en mängd bra mönster för havsöring, också för mörkerflugor.
      Globalflyfisher.com brukar ha de flesta och de bästa.
      sigpic

Kommentera

Generellt så brukar man gå upp i flugstorlek när mörkret smyger sig på. Om detsamma gäller både i älv och på kust skall jag låta vara osagt.
        Starta med mindre flugor på tidig kväll men smyg upp storleken allt eftersom det blir mörkare. Mitt på det mörkaste kan flugor typ Sunray Shadow funka mycket bra (med rel. snabb hemtagning). det sistnämnda gäller om det är varmt i vattnet, d.v.s. >8°C Undvik självlysande flugor. Inget som har visat att dem är bättre än vanliga öringflugor då öringen är att betrakta som vattnets "uggla".
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Just det där att Öringen har väldigt god syn, och känner av vibrationer i vattnet bra, gör att klampa nära vattnet och lysa ut över det samma, är feta döds synder.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

John kör svart och lite större flugor! - Större flugor ger vibbar i vattnet och svart syns helt enkelt bäst när det är mörkt.

Vi kör ett pass i veckan, kan dock inte på måndag skall iväg och köra lite regnbåge då.

/M
            Mina Placeringar:
            2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
            2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            149 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X