Flugfiske Nybörjare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske Nybörjare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske Nybörjare!

Jag har alltid kört med spinn men nu vill jag börja testa på flugfiske. Jag är helt nybörjare när det gäller flugfiske. Jag har precis köpt ett flugfiskespö och ska lära mig att kasta.
    Jag ska snart upp på en fiskesemester i fjällen så jag behöver lite snabb hjälp.

Hur byter man flugorna på linan, måste man göra en ny knut varje gång man byter?

När flugan ligger i vattnet, ska man bara låta den ligga eller ska man röra på den lite?

Skriv om ni har några andra tips till mig.

Tack så mycket!

Hej!

Du får ju knipsa av knuten på tafsen när du ska byta fluga.

En s.k. nagel tång" som du köper på Apoteket för omkring 25:- är en vettig investering. Med den kan du knipsa av nylon bitar och ta bort knutar. Klinch knuten, är en lätt knuten, sådan knut att fästa flugan till tafsen med:

Om du ska upp på fjället kan det vara vettigt att göra dina egna tafsar. Det är ju ganska långt däruppe till närmsta sport fiske butik eller hur? Blir billigare än att köpa färdiga tafsar i längden. På fjället finns regäla vind pustar och vide, och andra "grönsaker" som kan sabotera vilken tafs som helst på ett ögonblick.

Till ett 9 fots spö är en tafs som har en total längd av ca 8.5 fot lagom. D.vs. lika med avståndet från spöts topp ögla till halva handtaget ca.

Du behöver följande 25 eller 50 m spolar nylon:

0.35, 0.25. 0.20 , 0.18 och 0.15.

Stroft, är ett bra tafs material.

En standard tafs: 1 m 0.35 + 80 cm 0.25 och resten = 80 cm 0.20 eller 0.18 tafs spets.

Men ska du ha 0.15 spets? Då bör du dimensionera som följer:

1 m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.20 och resten 0.15.

Dessa bitar, skarvar du ihop med hjälp av "Kirurg knuten":

Tänk på att alltid fukta nylonet inan du drar ihop knutar! Annars kan nylonet "bränna igenom" av friktionen.

"När flugan ligger i vattnet, ska man bara låta den ligga eller ska man röra på den lite"?

Njae, om vi pratar torr flugor? Så beror det litet på vilken insekt du ska imitera med sagda fluga?

Generellt, kan man säga att ju större fluga ju mer rörelse ska du ge den. Men för den skull ska du inte köra något slags racing lopp med en stor torrfluga för det. Oftast, så flyttar man bara flugan 3-5 cm i taget med en ca 10 - 15 sekunders paus emellan. Fiskar du med små knott eller fjäder mygg t.ex? ( Flugor från storlek 16 och mindre) Ja, då ska du helst låta vågor och vind sköta fiskningen av flugan. Och bara ha så sträckt lina och tafs som möjligt. Den senare metoden kallas Dead Drift.

Fiskar du nattslände imitationer? Då ska du hasa flugan en eller ett par decimeter i taget så flugan plogar litet i vattenytan. Då med ca 10 sekunders paus mellan "hasningarna".

Vid torrfluge fiske, är det viktigt att lina och tafs är så raka på vatten ytan som möjligt. Håll kontakten med flugan!

Fiskar du nymf straxt under ytan eller djupare?? Så kan du generellt sett, ta hem den med 5, "tändsticks långa" knyckar med en ca 5 sekunders paus emellan serierna. Pröva olika hastigheter bara. Allt från super sakta till snabba knyckar.

Fiskar du streamer? Då ska du pröva allt från en dm långa knyckar - paus 3 - 5 sekunder ny 1 dm lång knyck. Till att ta hem streamern snabbt eller långsamt med 20 - 30 cm långa drag med en kort paus emellan.

Se till att ha följande flugor i ditt sortiment:

Torr flugor:

Black Gnat och svart Klinkhammer (Den senare imiterar svarta, kläckande insekter) Storlek 10, 12, 14 och 16.

Blue Dun och grå Klinkhammer: 12, 14 , 16 och 18. I storlek 16 och 18, har du bra mygg imitationer. Både fjädermygg och stick mygg. De större Blue Dun = alla grå dag sländor av Baetis släktet t.ex.

Adams, med gul / Olive kropp. 12 och 14. Alla gul / olive dag sländor. Gul / olive Klinkhammer. Samma storlekar.

March Brown. 10, 12, 14. och 16. Alla bruna insekter. Och brun Klinkhammer. Imiterar bruna, kläckande insekter. Samma storlekar.

Komplettera med Super puppan, Europea 12 eller Goddard's Sedge. Imiterar den färdiga Nattsländan och Super puppan, kläckande Nattslända. storlek 12 och 14.

Myra, svart. storlek 12 och 14.

Nymfer:

Bruna, grå, gröna och svarta. Storlek 10, 12, 14 och 16.

Komplettera med Flickslände nymf. 12 och 14, Husmask storlek 10 och 12.
    Haröre nymfen 12, 14 och 16.
    Czech nymfen. 12, 14 och 16.
    Montana nymfen. Svart med gult bröst. 8 och 10.
    Peasant tail nymph. 12, och 14.
    Nattslände puppa. Creme eller beige bakkropp och brunt bröst....helst.
    Fjädermygg puppa. 16 och 18.

Streamers:

Wooly Bugger. Svart. 8 och 10.
    Muddler Minnow. Orginal, brun / grå med guld kropp. 6 och 8.

Ja, där har du ett ganska hel täckande sortiment för Harr, Regnbåge (Om du fiskar Put & Take något?) Röding och Öring.

Tänk på att torrflugor, inte får ploga i strömmande vatten ( Med ett undantag dock! Nattslände imitationer). Träna på att menda linan:

Eller använd "Reach kastet":

Det kan vara en god ide' att investera i en lin bricka som du spänner runt midjan också. Då slipper du en massa irritation över att lös lina trassar in sig i saker på marken. Och du minskar risken för tappade fiskar också.
    Likaledes, så slipper du ha flera meter lös lina liggandes nedströms dig när du vadar / fiskar i strömmande vatten.

Den för 495:- är helt o.k.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-31, 19:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hur byter man flugorna på linan, måste man göra en ny knut varje gång man byter?

Svar: Ja, du gör en ny knut varje gång.

När flugan ligger i vattnet, ska man bara låta den ligga eller ska man röra på den lite?

Svar: Jag brukar personligen röra lite lätt så tafsen sträcker sig, och sen låta den ligga ett tag. Samtidigt visar du då fisken " här är jag (nattsländan tex) kom och ät mig, jag är lättfångad"

Angående att göra egna tafsar har jag ingen erfarenhet av det. Men JS, vad har du märkt för nackdelar med hemmamgjorda tafsar? Skarven mellan dom olika dimensionerna borde väl göra ett väsen av sig på ytan och eventuellt skrämma fisk?

Annars skulle jag tipsa dig om att inte hetsa ut när du ska fiska. Utan var ltie kall och kolla var fisken står eller har sitt matstråk för att sen presentera en torrfluga perfekt framför den.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

#Men JS, vad har du märkt för nackdelar med hemmamgjorda tafsar? Skarven mellan dom olika dimensionerna borde väl göra ett väsen av sig på ytan och eventuellt skrämma fisk? #

Hej!

Nej, det verkar inte störa fisken mer än vad en heldragen "köpe tafs" gör.

Och hållbarheten är det heller inget fel på så vitt jag erfarit. Men man bör ju köpa kvalitets nylon material och se till att prov dra knutarna noga när man skarvar ihop de olika dimensionerna.

Att blanda nylon material från olika tillverkare, kan ibland visa sig vara en dålig ide' ska tilläggas. En del märken trivs inte ihop helt enkelt.

Kommentera

Ok. Jag ska nog testa det då. Blir ju som sagt bra mycket mer ekonomiskt. Kirurgknuten ser inte allt för svår ut. Sen byter man väl oftast bara nedre del tex 0,18 eller 0,15
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Jo, du får ju ut X antal tafsar ur 25 meters spolarna. Så det är en ganska fet ekonomisk vinst i längden. Och du står inte med skägget i brev lådan om du råkar få "skat bo" på tafsen heller ute vid vattnet.

Men som sagt. Det är oftast bara spetsen man byter i de flesta fall.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-31, 19:35.

Kommentera

Tack så hemskt mycket för svaren!

Kommentera

Jag köper en taperad och sätter på 20-30 cm extra tafs.. klarar mig på en taperad en hel säsong nästan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Trickster, 2024-12-02, 19:49
                1 svar
                312 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                1 svar
                323 visningar
                0 gillar