Flugfiske Nybörjare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske Nybörjare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske Nybörjare!

Jag har alltid kört med spinn men nu vill jag börja testa på flugfiske. Jag är helt nybörjare när det gäller flugfiske. Jag har precis köpt ett flugfiskespö och ska lära mig att kasta.
    Jag ska snart upp på en fiskesemester i fjällen så jag behöver lite snabb hjälp.

Hur byter man flugorna på linan, måste man göra en ny knut varje gång man byter?

När flugan ligger i vattnet, ska man bara låta den ligga eller ska man röra på den lite?

Skriv om ni har några andra tips till mig.

Tack så mycket!

Hej!

Du får ju knipsa av knuten på tafsen när du ska byta fluga.

En s.k. nagel tång" som du köper på Apoteket för omkring 25:- är en vettig investering. Med den kan du knipsa av nylon bitar och ta bort knutar. Klinch knuten, är en lätt knuten, sådan knut att fästa flugan till tafsen med:

Om du ska upp på fjället kan det vara vettigt att göra dina egna tafsar. Det är ju ganska långt däruppe till närmsta sport fiske butik eller hur? Blir billigare än att köpa färdiga tafsar i längden. På fjället finns regäla vind pustar och vide, och andra "grönsaker" som kan sabotera vilken tafs som helst på ett ögonblick.

Till ett 9 fots spö är en tafs som har en total längd av ca 8.5 fot lagom. D.vs. lika med avståndet från spöts topp ögla till halva handtaget ca.

Du behöver följande 25 eller 50 m spolar nylon:

0.35, 0.25. 0.20 , 0.18 och 0.15.

Stroft, är ett bra tafs material.

En standard tafs: 1 m 0.35 + 80 cm 0.25 och resten = 80 cm 0.20 eller 0.18 tafs spets.

Men ska du ha 0.15 spets? Då bör du dimensionera som följer:

1 m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.20 och resten 0.15.

Dessa bitar, skarvar du ihop med hjälp av "Kirurg knuten":

Tänk på att alltid fukta nylonet inan du drar ihop knutar! Annars kan nylonet "bränna igenom" av friktionen.