Mört på fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mört på fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har fått sjukliga mängder mört på fjädermyggimitationer strl 16 och 18, jäkligt bra och kul sätt att fixa lite betesfisk Senast igår drog kompisen upp en strömming på E-12 strl 12.

Men vad sägs om gädda på 4kg på E12an då?

Kommentera

Har alldrig fått nån 4-kilos, men en snipa har de blivit på E-12!

Kommentera

Hade förra året bra mört fiske på både E-12:an och Rackelhanen, 2-3hg mörtar kan faktiskt vara riktigt kul när man fiskar med ett spö i klass 0-1!

Kommentera

Mörtfluga..

Jag och en kompis har roat oss en hel del med mörtfiske. Vid sjön där jag bor har vi kommit fram till en riktig favorit fluga.

Ta en strl.14 krok trä på en 3mm guldskalle, förtyng med koppar tråd el.liknande hela vägen till krokböjen ungefär. Linda några fasta varv med rosa antrongarn som "tag" gärna lite ner i böjen. Ta sedan vit eller svart bindtråd och fyll resten av kroppen.. Lacka ett par gånger. Sen är det bara att sjösätta..

Mvh Kalle
          I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag har om sommarkvällarna sett hur de kryssar strax under ytan och plockar såväl insekter på som i ytan. Såna gånger verkar inte mitt maskbete vara mörtarnas prioritet nummer ett utan det kommer först som tvåa.
            Kan därför tänka mig att myggimitationer i alla stadier från larv via puppa till kläckare och färdig insekt kan göra susen.

Får man vara lite med okonventionell och nästan hädiskt framåtblickande?
            Om tanken är att köra stor mört på lätt flugspö så borde ju flugan vara en kreation som verkligen attraherar vitfisk. Antag att man på en liten och lätt krok binder en kropplös fluga med enbart hackel och kläckarflytkropp och trär på en PowerBaitmaggot modell mindre till kropp. Det finns ju färdiga att köpa burkvis från Berkley. Vore inte det en given hit för mörtfisket?
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

annars kan du knyta på en liten krok med en liten brödbit på
              och köra det som en fluga, går mycket bra

><(((*>

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              146 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X