Mört på fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mört på fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mört på fluga?

Hejsan! Jag ville bara fråga om det är någon här inne som testat att flugfiska mört? Vilka flugor rekommenderas? Små våt/nymfer som t. ex B&P Spider, Corixa osv. borde ju fungera.
    Sen på torrfluga? Är det möjligt? Kanske en Streaking Caddis fiskad lite småryckigt över ytan kanske kan locka upp en mört?

Sen, någon mörtfiskare (metare t. ex), någon som kan beskriva en typisk plats för stormörtar, i en mindre sjö i Blekinge?

MVH
    Wario

Har flugfiskat en del sarv med torrfluga främst, detta har gått oerhört bra och jag har tagit otaliga sarvar med maxvikt runt 7-8hg. Det har hänt att jag fått någon mört på torris med så det är nog ingen omöjlighet att köra riktat fiske på de heller, men jag har fått desto mer mört på nymfer med guldhuvud. Haröra har fungerat bra på både sarv och mört. Det är bara att prova sig fram med olika flugor då de inte är särskilt kräsna men jag tror du gör bra i att hålla dig till små insekts imitationer.

Kommentera

Jag brukar bara sätta på nått smått (fluga på tafsen) =) så brukar det alltid nappa både mört, sarv och löja och jag kör alltid med torr fluga
      Stay Hungry....

Kommentera

Har fått lite småmört som bifångst vid storabborrfisket.

Harörenymfen med guldskalle stl 12 har suttit på tafsen då.
        Torrfluga efter borre har jag inte provat ännu.

Vid dessa tillfällen har jag även fått på små siklöjor på knappt 10 cm och de krokar sig så duktigt att krokspetsen tar sig ut genom ena ögat, delikata, äts som sardiner på macka.

Men hur lagar du till mörten?
        Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Dom flesta nymfer går att använda i stl 10-18, men kolla åxå under nån sten i vattnet så kanske du hittar nåt liv där,då har du iallfall en vägledning att gå efter.

Kommentera

Mört har man fått på diverse flugor i storlek 12-16, mönster verkar inte vara så noga och både torrflugor som våtflugor/nymfer har fungerat bra. Största mörten som jag fått vägde någonstans mellan 0,8-1 kg och den tog en uppströms fiskad haröra med guldskalle…

Kommentera

Strömmört på 1 kg, låter intressant.
              Var och hur strömmande var vattnet?

Trodde att de enbart höll till i stillvatten.
              Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Jag fick den mörten som bonus vid fiske efter öring och regnbåge i en liten å som är ganska lugnflytande, det är klart vatten i ån så man fiskar efter fisk som man ser. Den gången som jag fick mörten såg jag tre enorma mörtar stå bredvid varandra i strömmen, trodde nästan inte det var sant så stora som dom var. Men jag provade att lägga ut nymfen en bit uppströms fiskarna och direkt så tog en av mörtarna min fluga, efter lite krångel med att landa fisken pågrund av att det endast är fisk med fetfena som får håvas i min flugfiske håv, så lyckas jag i alla fall få upp den och jag kolla på den ett litet tag och uppskattade vikten till någonstans mellan 0,8 och 1kg, sen släppte jag tillbaks den igen. Men dum som man var så sket man i att väga mörten, det ångrar man ju sig lite i efterhand. Men stor var den i varje fall och den ena av mörtarna som simma bredvid var ännu större…
                Så visst finns det mört i strömmande vatten för jag har tidigare i en liten älv i norra Finland fått en del mört vid harr och öringfiske i kraftigt strömmande vatten också, fast dom mörtarna har aldrig varit så stora då…

Skitfiske

Kommentera

Jag har fått på små wolly buggers med guldskalle. Men jag tror att smånymfer med gulskalle kan generellt sätt vara giftiga.

Kommentera

Jag har fått både mört och småaborrar på torrisar. E-12an och en annan brun, lurvig torrfluga med grå kropp, som jag inte vet vad den heter har jag även fått björkna och sarv på.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    135 visningar