Sitter och fösöker få till gädd- och abborrflugorna men jag har märkt att allt skulle vara mycket lättare om jag hade några spritpennor i olika färger. Har försökt med en del olika som ska vara vattenfasta men färgen har snabbt försvunnit. Någon som har något tips var jag kan hitta några vettiga pennor?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spritpennor till flugbindning?
Collapse
X
-
Det är nog inte helt lätt att få färgen att sitta i en längre tid. Spritpennornas färger är inte avsedda för flugfiskets krav, om man säger så.
Möjligen kan dyrare sorter ha ett bättre pigment men helt säkert är det inte. En bov i dramat kan lösningsmedlet i färgen vara. Vissa pigmentblandningar blir mindre tåliga med dagens mera miljövänliga lösningsmedel. De vill liksom inte fästa ordentligt i underlage samt det valda pigmentet i färgen bleks lättare.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
Fortsättning:
Man får kanske ge på flugorna en extra make up innan de knyts på kroken. Torrflugor spelar väl doften av lösningsmedlet mindre roll för men våtflugor, streamers och nymfer kanske bör få sin uppsnitsning någon timme i förväg, så det värsta hinner ge sig av.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Jasså det är inte helt lätt att få det att sitta. Skulle ändå vilja veta om det finns någon firma som säljer pennor i färger för flugbindning, det verkar inte helt lät att hitta olika nyanser av t ex brun och oliv. Har för mig att jag har hört talas om något "kit" med pennor för flugbindare...
Kommentera
-
Det finns speciella märkpennor för textilier som tål lite mera åverkan men då bör man först ”bränna” in färgen i tyget med strykjärn och det lär inte funka på flugor. Det blir nog till att ha lite bättringsfärg med sig i fickan och piffa upp makeuppen efter hand den chanserar.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Kommentera