Harr, öring & röding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harr, öring & röding

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harr, öring & röding

Hejsan!
    Någon gång var år brukar jag besöka härliga Härjedalen för att fiska fluga. Har mest fiskat i strömmande vatten och där fått en hel del Harr och även en del Öring. Har nu de senaste åren testat att fiska efter samma fiskar och även Röding i insjöar. Har dock inte lyckats med samma framgång där. Hur bör man fiska i stilla stående vatten? jag använder mig mestadels av torrluga. Har fått några öringar strax över kilot men saknar stor harr och röding.

Tar gärna emot tips och råd på hur jag förbättrar min fiskelycka...
    www.mustangpower.se
    http://www.youtube.com/user/MrTirbo
    Avdankad fisketok med för lite tid.

Hei du
    Ta deg en tur til Härjedalen mellan 11 til 25 juni. Litt svårt å si akkurat men vulgataen (rocken) klekker rundt den tiden. Da kan du få virkelig stor öring og röding på tørrflue

Ellers så er det å velge riktig vatten når du skal fiske, jeg veit ikke hvor i härjedalen du fisker. Men mye fin fisk finnes det her.

Jeg kommer å legge ut info om når vulgataen begynner å klekke på min hemside www.fiskevannet.net og gå under rapporter. Når den begynner å klekke her er det godt vulgatafiske her i noen dager og STOR fisk ruller seg i overflaten
    ---------------
    http://www.fiskevannet.net - flugfiske i Härjedalen och flugmönster

Kommentera

Fiskar runt Hede, Långå, Tännäs. Mittån och några tjänar i området. Ska försöka ta mig iupp vid nämn tidpunkt och kolla läget...
      www.mustangpower.se
      http://www.youtube.com/user/MrTirbo
      Avdankad fisketok med för lite tid.

Kommentera

Jag ska till Härjedalen veckan innan midsommar, då rocken leker som Hermansen sade :P

Kommentera

Ghunter og MrTurbo: Slik været er nå av kan vi regne med klekkinger rundt midsommar. Men om vi får en varm mai så får vi iallefall her nede i svegs området rundt 10 juni.

Skriv rapporter på ovenstående link når dere kommer hjem, det hadde vært perfekt
          ---------------
          http://www.fiskevannet.net - flugfiske i Härjedalen och flugmönster

Kommentera

Där jag fiskar i Norrbotten under semestern, är det nattfiske (kl 1 till 2) som gäller, en kort vakperiod där det ska serveras kläckande fjädermygg stl 18 - 20, med 0,12 tafs, har gett min svåger några fina rödingar.
            Ska testa själv i juli, röding står på programmet.
            Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

MrTurbo:

Om du vill ha stor öring så sätt på en streamer!!!
              Ska du fiska efter harr och röding så är nog torrflugor bäst, och fiska när eventuella kläckningar pågår.
              Hååååven!!!

Kommentera

MrTurbo:

Om du vill ha stor öring så sätt på en streamer!!!
                Ska du fiska efter harr och röding så är nog torrflugor bäst, och fiska när eventuella kläckningar pågår.
                Hååååven!!!

Kommentera

Någon som varit upp till härjedalen (runt tännäs) i år och fiskat? hur ser det ut?

Kommentera

Jag var i Tännäs 14-19 juni. Fiskade bara i tännån, där var det relativt lågt vatten. Fisket var väl skapligt men inte nån vidare storlek på fiskarna. Drog ett gäng harrar på mellan 30-35 cm men över det var det knivigare.

Vulgatan kläckte i ganska stora mängder när vinden upphörde och solen kikade fram.
                    Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    156 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X