Flugfiske efter öring/regnbåge på hösten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter öring/regnbåge på hösten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ska ut till mellanströmmen imorn på jakt efter öring och regnbåge, blir min första flugfiskedag
    En sista fråga bara, finns det nån teknik man ska använda sig av vid fiske med nymfer/torrflugor ?
    För så som jag uppfattat det är att med streamers , ska man dra in bara vilket inte verkar som nån större deal,men aldrig hört hur man ska gå till väga med nymfer och torrisar ?
    Är det samma sak eller finns det nått speciellt.

Hälsningar, tack!

Kommentera

Fiskar du som sagt i strömmande vatten är det enda du ska göra oavsett flug typ är att kasta en bit ovanför stånd platsen (Minns vad jag skrev om "sikt fönster" och vak beteende etc. förut). Och menda linan så snart flugan tagit vatten. Resten sköter strömmen om.

Påverka en torr fluga, nymf eller streamers rörelse självt gör du bara om du fiskar i stilla vatten.

Här har du en video snutt om torr fluge fiske i strömmande vatten:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-11, 21:00.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ska du fiska mycket i vinter, så kan det vara en god ide att skaffa ett par neoprenvadare, de är varmare än vanliga andasvadare. Men tänk på att de är fruktansvärt varma på sommaren, då du troligtvis måste skaffa ett par mindre varma vadare.
        / MOM

Min fiskebutik:
        http://www.flyhookfiller.se

Kommentera

Jo jag har tänkt mig ett par neoprenvadare faktist, men får se ..
          Var ute idag o flugfiska för första gången, fått in kasten mycket bra men resultatet var dåligt , tyvärr ingen fisk ..
          Det konstiga var att det var fler folk där och alla fick fisk utom jag, även fast jag använde likadana flugor som dom gjorde, får väll hooppas på bättre tur nästa gång!

Kommentera

Tufft! Men det kan bero på att de hade en annan teknik med flugan kanske? = Annan intagnings hastighet och / eller djupet de fiskade på? Mindre eller större variant på den / de flugorna de använde?

Det är bara på det igen nästa gång! Så småningom kommer firren.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-12, 22:36.

Kommentera

har en fråga, min torrfluga flyter inte specielt bra. har testat med både sånt där medel som är i en burk som man doppar den i, sen en flaska som man häller ut lite på den. sen luftorkar jag den. men efter ett tag flyter den inge bra iaf:/ snabba svar skulle uppskattas =)

Kommentera

Hej!

Nu vet jag ju inte om det är en specifik torris du har problem med eller allihop?

Sedan varierar flyt medlen rätt mycket i kvalitet också. De 2 bästa i mitt tycke är Loon Aquel och Tiemco's dyra.

Water Shred, är inte dumt det heller. Men kräver att du inpregnerar flugan 24 timmar innan du använder den.

Har du testat att ånga flugan / flugorna i en sil eller dylikt i en kastrull fylld till hälften med vatten under lock ca 5 minuter? Vattnet ska inte nå silen! Dina flugor kan ha fått smuts partiklar och fisk slem på sig + gammal flyt gukka. Då hjälper en sådan här upp fräschning en hel del.

Luft torka flugan ett tag innan du sätter tillbaka den i asken.

Ånga inte flugor som innehåller plast typ foam dock!

Är detta en köpt fluga? Kan vara så att hacklet är av mindre bra kvalitet. Då hjälper ingen inpregnering i världen speciellt mycket tyvärr.

Kommentera

Du har inte bundit på för tung krok eller material som suger vatten?
                  / MOM

Min fiskebutik:
                  http://www.flyhookfiller.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  158 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X