Flugfiske efter öring/regnbåge på hösten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter öring/regnbåge på hösten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flugfiske efter öring/regnbåge på hösten

    Som rubriken lyder skulle jag behöva lite tips angående öring och regnbåges fiske nu på hösten.
    Tänkte dra mig ett pass i mellanströmmen i skärblacka var det ska finnas gott om öring.
    Var i fiskeaffären för nån dag sedan och dom rekomenderade flugan Mickey Finn för öringen, har ni några tips på hur jag ska gå tillväga nu på hösten ?
    Använder fluglina med nylontafs på och ett 9 fots spö.

    Som ni märker e jag 100% nybörjade och skulle jättegärna behöva lite tips för att landa min första fisk på flugspöt

    Alla möjliga tips uppskattas väl!

    Hälsningar, nybörjarn

  • #2
    Hej!

    Ska du fiska torr fluga så här på hösten...oavsett om det är i strömt vatten eller i dammar / sjöar efter båge och Öring? Då är dessa torr flugor bra:

    Streaking Caddis #12 och 14. Detta är en torr fluga som imiterar Nattsländorna som det oftast finns gott om så här på hösten. Alternativt, Europe'a 12 Eller Goddards Sedge.

    Svarta torr flugor är alltid bra. Hel svart Klinkhammer eller Black Gnat t.ex. #12, 14 och 16.
    Torr Geting #12 #14. På hösten funkar flytande Getingar och andra land insekter som skalbaggar, Bärfisar och myror bra.

    Svart och röd, torr myra #14.

    Red Tag, är en gammal klassiker som fortfarande är en fluga värd att ha i asken. #12 och #14.

    Super Puppan. En imitation av en kläckande Nattslända. En riktig killer emellanåt! #12 och #14. Den varianten med beige eller iaf ljus bak kropp och brunt bröst brukar funka bra över hela landet.

    Glöm inte att ha med något slags torr fluge inpregnering också! Loon Aquel, är ett bra sådant, som du tar en droppe av på mellan pekfingret och tummen och gnider in. Klinkhammer flugan, ska inte inpregneras på kroppen dock! Den representerar ju en kläckande insekt. Så bak kroppen ska ligga straxt under ytfilmen.

    http://lb-flugfiske.ehandel.net/sv/a...953/loon_aquel


    Nymfer
    ------

    I strömt vatten, kan det vara bra med förtyngda nymfer. T.ex. så kallade "Guld skallar" D.vs. nymfer och streamers som har en förgylld tyngd bakom krok ögat.

    Black Martinez. Brukar vara förtyngd under bröst materialet. #10 och #12.

    Ett annat alternativ är Montana nymfen (med guld skalle) i svart med gult bröst. #10 och#12.

    Nattslände puppa #12.

    Husmask (Förtyngd). Husmask = är Nattsländans larv som kryper omkring på botten i ett skyddande " hus" av stickor och grus. Storlek 10 brukar vara en lämplig storlek.

    Czech nymfen. En liten tung rackare till nymf som först och främst imiterar de små sötvattens räkorna som finns från norr till söder. De 2 vanligaste arterna är Mysis Relicta och Gammarus. #14 och #16.

    Peasant Tail nymph. En riktig klasiker bland nymferna. #12 och #14.

    Haröre nymfen. Egentligen "Golden Ribbed Hares ear nymph". Ett måste att ha i asken! #12 och #14.

    Streamer
    --------

    Svart Wooly Bugger. Ett bra lur djur säsongen runt. #8 och #10.
    Du kan även testa med en svart Zonker eller / och orange dito i samma storlekar som Wooly Bugger.

    Mickey Finn, KAN funka den med. Men tillhör mer de färg glada vår flugorna och kan även användas alldeles i slutet av säsongen när vattnet blivit riktigt kallt.

    Lämpliga tafs spets grovlekar = 0.20, 0.18 och 0.15. Den senare för skygg fisk och små flugor. Köp inte dessa flyt, intermediate (sakta sjunk) och sjunk flät tafsar! De är mest bara försäljnings argument. Köp vanlig, 9 fots nylon tafs istället. Ta minst 3 st av varje grovlek. Likså kan det vara vettigt att skaffa 25 m spolar med nylon i de dimensionerna + 0.25 så du kan repararera mellan delen och tafs spetsen med hjälp av kirurg knuten.



    Skaffa en mindre s.k. nagel tång från Apoteket (Ca 25:-) Bra vertyg till att knipsa nylon med.

    Flugor, hittar du här:

    http://www.flugor.se/

    http://www.netflies.se/

    Det är vettigt att köpa minst 3st av varje fluga och storlek. På det sättet slipper du stå där med skägget i brevlådan om du sätter bort en fluga eller 2 under din fiske tur.


    Leta fisken i strömmande vatten först och främst på följande platser:

    Under överhängande buskar och träd.

    I sluttningar ut mot djupare vatten.

    På "Fors nackar" D.vs den blanka och lugnare ytan straxt innan vattnet rinner över kanten.

    " Blank strykor". Lugnare partier i snabbare strömmande sträckor av vattnet.

    Bakom större stenar....Precis där det lugnare bak vattnet, bakom stenen börjar röra på sig igen. Fisk, står aldrig direkt bakom stenar och stockar t.ex. Fisken vill ha god sikt uppströms. Testa bredvid större stenar också.

    Är det mycket vatten i ån? Fiska då i de lugnare partierna som bakvattnet bakom inner kurvor av ån också.

    Är det låg vatten? Fiska i de delar av ån där vattnet rör på sig litet mer. Där är vattnet bättre syresatt. Men fiska inte för den skull i de delar av vattnet där det är hög fart på vattnet för det.

    Ta med dig polaroid solglas ögonen. De gör det lättare för dig att läsa vattnet, skyddar ögonen mot sol ljus och din fluga. Och gör det lättare för dig att se torr flugan ute i vatten glittret / vågorna.

    Lär dig menda linan vid fiske i strömmande vatten. Denna viktiga teknik, förhindrar att din torr fluga "stripar" (plogar) i ytan. En stripande fluga är en döds synd vid torr fluge fiske i strömmande vatten! Och förhindrar också att dina nymfer och streamers trycks upp till till ytan. + att flugan kommer saktare ner till fiskens stånd plats.

    Mendar du inte, så viner nymfen / streamern förbi en förvånad fisk.

    Kolla här:

    http://www.midcurrent.com/articles/t...n_mending.aspx

    Tänk på att där du ser att fisken vakar, inte är platsen där den egentligen står.... i strömmande vatten vill säga.

    Fisken står en bit högre upp från vak ringarna räknat.

    Fisken, har ett "sikt fönster", olika stort beroende på djupet där den står? När fisken ser ett byte i fram kanten av fönstret, så börjar den släppa sig ner ströms samtidigt som den stiger. Och möter sedan bytet nära ytan eller i ytan. Därefter dyker firren snett upp ströms / nedåt, tillbaka till sin stånd plats. Detta gör att fisken sparar energi.

    Var medveten om att hur långt nedanför sin stånd plats fisken tar bytet? Beror på det aktuella vatten djupet.

    Men du bör iaf lägga flugan minst 1 1/2 - 2 meter ovan för vaket, och menda linan så snart flugan tagit vatten.

    Försök förhålla dig snett uppströms fisken eller den misstänkta stånd platsen. Uppströms flug fiske är svårt! Alldeles för lätt att lägga flug linan över fisken och då är det kört! + att du får hålla på att ta in lös lina som en skållad iller.

    Ha god kontakt med linan när du fiskar av ett ställe. Litet för mycket slak lina kan betyda missad fisk.

    När du fiskar nymf eller streamer och linan har svept över vattnet och hänger nedströms dig? Vippa några gånger med spö toppen för säkerhets skull. Du kan ha tur att det står en fisk nedströms dig.

    När du fiskar av ett intressant ställe. Lägg ut flugan - fiska av - ta ett kliv - kasta igen etc, etc. tills du fiskat av sträckan.

    Har du en sjunk lina också? Ta med den för säkerhets skull.

    Skit fiske på dig!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-09, 12:24.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #3
      Tack så jättemycket för hjälpen, kommer jag ha stor användning av
      Jag tror det sitter en flätad nylonlina på min flugrulle, gör det nått eller föredrar du att ja ska byta ut den mot en vanlig nylontafs?
      Sen har jag en fråga om vadarbyxor, är det viktigt att ha ett par med bra kvalite eller funkar vanliga vadarbyxor från Jula för 400kr för mig som är nybörjare?
      Tack!

      Kommentera


      • #4
        Hej igen.

        Varsågod.

        Din flätade tafs, kan du ju iof nöta slut på. Men det blir litet bökigt om den är en intermediate eller sjunk och du plötslig vill fiska torrt eller vise versa? Då får du inte bara byta fluga utan även tafsen.

        Ang. vadare?

        Visst kan du börja med ett par 400:- (PVC?) vadare om du nu inte kommer att vada mer än vid ett fåtal tillfällen per säsong?

        Men skaffa snabb repartions kit till dem då. Typ Tear Aid t.ex.

        http://www.cykelochfiskecenter.se/fi...duct_3854.html

        Glöm inte att skaffa vadar stav och vadar bälte också! Det är bra liv försäkringar.

        http://www.wittlock.se/utrustning/ht...tillbehor.html

        Den "hel dragna" staven hos Wittlock är helt o.k.

        Tänk på att klämma ur all luft ur vadarna innan du drar åt bältet. Annars kan du hamna upp och ned i vattnet om olyckan är framme.

        Ha gärna en vass kniv i hängslet så du kan sprätta upp vadarna nere vid ankarna om du har otur och åker med strömmen. Likaså en vissel pipa i en snodd i västen eller vadar hängslet är bra att ha. Vada alltid med polaroid glasögonen på. Ett bra "early warning system". Skaffa nack snodd till glasögonen hos optikern om du inte redan har?

        Edit.

        Glömde säga, att köp storleken större vadare än du normalt drar. Då får du i de varma kläder och sockor du behöver nu och till våren.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-09, 13:29.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #5
          P.s. Behöver du en vatten och vind tät fiske jacka också t.ex?

          Pinewood, är bra och billiga vildmarks och fiske kläder:

          http://www.go-nature.se/se/
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #6
            http://www.blocket.se/orebro/DAM_Vad....htm?ca=14&w=3

            Vad tror du om dessa vadare? är det PVC eller vilket material är det på dom ?

            Kommentera


            • #7
              Jock har ytterligare en fråga, som kanske är dum , men ..
              På min rulle går det först Backing, Sen fluglinan, sen mina flätade tafs, och ska jag nu på den flätade tafsen knyta på vanlig nylonlina som jag sedan ska knyta fast flugan på ? För det ar så han i affären förklara för mig om jag inte missbedömde vad han sa..
              Tack!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av swebih Visa inlägg
                http://www.blocket.se/orebro/DAM_Vad....htm?ca=14&w=3

                Vad tror du om dessa vadare? är det PVC eller vilket material är det på dom ?
                Kan vara pvc men kan också vara andas vadare? Ser iaf ut som man får köpa till vadar kängor.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av swebih Visa inlägg
                  Jock har ytterligare en fråga, som kanske är dum , men ..
                  På min rulle går det först Backing, Sen fluglinan, sen mina flätade tafs, och ska jag nu på den flätade tafsen knyta på vanlig nylonlina som jag sedan ska knyta fast flugan på ? För det ar så han i affären förklara för mig om jag inte missbedömde vad han sa..
                  Tack!
                  Stämmer det. Du måste ha en ca 1 m lång bit nylon på flät tafsen.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera


                  • #10
                    Annars, om du ska ha billiga PVC vadare med stövel? Så REA'r Olssons Sportfiske, Shakespeare sådana vadare för 299:- Ska väl hålla ett par säsonger iaf.

                    http://www.olssonsfiske.se/
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-10, 15:19.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                    7 svar
                    678 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                    3 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Arbetar...
                    X