Så nu sitter man i träsket. Men vilka flugor till vilken årstid?? Båge då. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Så nu sitter man i träsket. Men vilka flugor till vilken årstid?? Båge då.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Så nu sitter man i träsket. Men vilka flugor till vilken årstid?? Båge då.

    Som topic lyder, har skaffat flugfiske grejer.

    Har en del flugor men har noll koll på när dessa ska brukas. Jag är inte blyg för att skaffa fler heller

    Har flytlina på atm så det kommer bli mest tafs byte till sjunktafs som kommer varieras.

    Har plogat genom mängder med trådar här inne men vill gårna ha lite mer specifikt på vad som gäller när, eller vad som funkar nästan jämt.

    Tips tages emot med glädje.

    Tack på förhand. Tobbe

  • #2
    testa med "Boobies". men dessa ska ju fiskas med sjunk lina förstås. men de lär vara väldigt effektiva då fisken står djupt.

    Kommentera


    • #3
      Sjunk tafs + flyt lina , har du egentligen inte mycket glädje av. Kör med vanlig, hederlig nylon tafs i stället. Vill du komma ner fort? Kör med förtyngda flugor med så kallad "guld skalle" istället.

      Sådana där flyt, intermediate och sjunk tafsar är bara ett försäljnings argument som tillverkarna och butikerna försöker pracka på oss flug fiskare. En s.k. sjunk tafs sjunker inte speciellt mycket fortare än nylon dito. Och du får byta hela din tafs + flugan om du plötsligt vill byta från nymf eller streamer + sjunk tafs, till flyt tafs och ytligt fiskad nymf eller torr fluga. Hur smart är det?

      Skaffa dig en normal eller intermediate sjunk lina (= mycket sakta sjunkande lina) Så du kommer ner längre än den ca 2.6 - 3m långa tafsen. Speciellt tidigt på våren, men även nu i slutet på säsongen kan det vara nödvändigt att komma ner djupt.

      Förutom sjunk eller intermediate lina, behöver du en reserv spole till din rulle och backing lina. När du skaffat detta? Då går det fort att byta lin typ vid behov.

      Dan Tackel har en 2.a sorterings (sjunk och intermediate ) som är billig men faktiskt bra.

      http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261

      20 pund backing: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=120

      Får du inte tag på en reserv spole? (var bara noga med att upp ge rullens modell om du beställer).

      Då är denna rulle ett billigt och skapligt alternativ:

      http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1655

      Har du läst detta redan?

      http://www.fiskesnack.com/forum/show...för-nybörjaren.

      Mer om flugor här:

      ( Saxat ur en artikel jag skrev på ett annat fiske forum i våras ).

      Hej!

      Jag minns när jag skulle införskaffa mina allra första flugor. Och vilken djungel det var! Inte hjälpte det att läsa böcker och fiske tidningar mycket heller. Man blev bara matad med ÄNNU fler mönster som skulle vara helt fantastiska när det gällde att ta fisk. Hade jag köpt alla de mönster som jag läste om som man tydligen bara MÅSTE ha? Ja, då hade nog det kostat mig mer än spö, rulle och lina ihop lol.


      Men under årens lopp, har jag lärt mig vilka flugor som jag aldrig skulle lämna hemma inför fiske turerna, under säsongen. Och dessa tänkte jag dela med mig av till er som ska till att på börja er flug fiske karriär. Och liksom jag, när jag var ung sliter ert hår i förtvivlan över alla flug val.

      - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

      Torr flugor:

      Black Gnat. Storlek 10, 12 14 och 16. Bra "siluett fluga". Syns alltid bra oavsett väder och ljus. Imiterar all slags svarta insekter (beroende på storlek). Ett bra val när man inte ser vak men trots det vill fiska torrt blint. ( Se också svart Klinkhammer nedan ).

      Blue Dun. Samma storlekar + storlek 18. Imiterar alla grå insekter. I de mindre storlekarna (16 och 18 ) = olika mygg t.ex.

      Coch-Y-Bondu 10, 12 och 14. En brun torrfluga behövs i sortimentet. Och Cock - y - Bondu, duger lika bra som någon annan brun fluga. Men vill man komplettera med en slankare fluga också? Då är March Brown ett bra val.

      Adams, med gul / oliv kropp. Imiterar alla gul / gröna dagsländor som börjar dyka upp i maj - juni. Storlek 10, 12 och 14.

      Nattslända. Typ Europe'a 12 eller Goddard's Sedge t.ex. 12 och 14. Detta är en sen sommar och höst fluga. Kanske den bästa? Tänk på att nattslände imitationer ska dras i decimeter långa drag med några sekunders paus emellan, Detta beroende på att nattsländan, så fort den krypit ur pupp skalet. Skyndar sig in mot land genom att fläkta med de halv torra vingarna. Och åker som en liten motor båt korta sträckor i taget på ytspänningen. Nattslände imitationer, är de enda torr flugorna som faktiskt får "stripa" dvs, ploga litet i ytan även i strömmande vatten. En döds synd med andra torrflugor!

      Geting. 12. Också en effektiv sensommar höst fluga.

      Svart myra. 12 och 14.

      Klinkhammer. Svart. 10, 12, 14 och 16. Av samma anledning som valet av Black Gnat. Komplettera med andra färger senare....vid behov. Detta är en bra fluga när någon insekt kläcker.

      - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

      Nymfer:

      Montana nymfen. Standard versionen med svart kropp och gult bröst. En riktig Regnbågs klassiker som fortfarande håller. Jag har t.om tagit Havsöring på den i Norska älvar under natt fiske. storlek 8, 10 12.

      Black Martinez. Ett slankare och litet annorlunda alternativ till Montana nymfen. Funkar bättre än Montanan emellanåt. Samma storlekar som Montana nymfen.

      Booby. En fantasi nymf, som blivit snabbt populär över hela världen. Storlek 8 och 10. Mina favorit färger är helt svart och helt orange. Fungerar från ytan och ner på alla djup. t.om på flyt lina i ytan, då man drar den så den plogar regält. Tryckvågen som bildas, märks av fisken på långt håll.

      Någon enkel svart nymf. Storlek 10, 12 14 och 16.

      Brun nymf. Peasant tail nymph t.ex. samma storlekar som den svarta nymfen.

      Grå nymf. samma storlekar.

      Grön nymf samma storlekar.

      Husmask. Storlek 10 och 12. Fiskas sakta nära botten. Eller förtyngd, rullandes längs botten i strömmande vatten.

      Nattslände puppa. 10 och 12. En sådan med creme eller beige färgad bak kropp och brunt bröst. I den här färg kombinationen brukar den fungera bra över hela landet. Sensommar / höst fluga.

      Fjädermygg puppa 16 och 18. Fjädermyggen, kläcker så länge det är öppet vatten.

      Både puppan och en grå torrfluga (Blue Dun t.ex. Storlek 16 och 18) Ska man inte vara utan i stilla vatten. Tänk på att fiska puppan uber sakta! Helst bara låta den driva med vågorna och vinden. Försök att se till att du har sträckt lina och tafs ändå.

      Haröre nymfen. Eller om den egentligen heter = Golden ribbed hares ear nymph. 12, 14 och 16. Den ska du inte vara utan.

      Flickslände nymf. Gärna med gul/ grön med lång stjärt och svarta ögon. 12 och 14.

      Denna nymf, simmar med slingrande rörelser och har, precis som den färdiga blå / lila Flick sländan, stora och svarta ögon.

      Czech nymfen. Imiterar de små sötvattens räkor som finns ända upp till fjällen.

      12, 14 och 16.


      Streamers:

      Muddler Minnow (orginal, grå / brun) 6, 8 och 10. Denna fluga, fiskas oftast nära ytan. Är en fluga som kan fiskas både väldigt snabbt, så det gurglar och plogar om den. pröva detta när fisken är trög. Eller väldigt sakta och allt däremellan. I den mindre storleken fungerar den t.om som gräshopps imitation.

      Zonker. Svart och röd brukar vara 2 bra färger. 6 och 8.

      Masken. Röd. Kan tyvärr inte säga vilka storlekar som gäller? Eftersom den binds på 2 st ihop länkade krokar. Men röd, är en bra grund färg att starta med.

      Mickey Finn. Klassiker bland de färg glada, vår och sen höst streamer flugorna. 6 och 8.

      Vit Sarah. Började som bra Regnbåge och Öring streamer. Men har blivit en popular Gädd fluga i mycket stora storlekar på senare år. Här, nöjer vi oss med 6, 8 och 10.

      Wooly Bugger. Också en "måste fluga" Speciellt i Svart. 8 och 10.

      Fungerar som Borst mask imitation för kust, Havsöring fisket också.

      Ja, här har du då ett start kit, som täcker ett ganska stort område. Och bör ge dig / er trevliga stunder vid era fiskevatten.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-07, 11:18.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #4
        Nej den har jag lyckats missa.
        Men tack för länken. Frågan är hur flugsektionen sett ut utan dig Jock??
        Ett stort frågetecken kanske? Du är en god man som delar med dig av din erfarenhet och kunskap.
        Jag har anskaffat mig ett stycke Loop adventure II klass 7/8 kit, en komprimiss mellan p&t o kust/å fisket kommande säsong. kommer fiskas lax och öring i 2 olika åar. Det finns extra spole o shoppa till den så det ska skaffas när det klirrar i grisen igen
        Möjligt jag skaffar ett spö enbart till p&t senare i "karriären"

        En fråga då är vilken klass jag ska ha på sjunklinan med tanke på vad som står i den andra tråden. Kommer bli mycket p&t som det ser ut ett tag framöver. Kommer få tillgång till ett vatten efter nyår. Bra o träna i.

        Kommentera


        • #5
          Man tackar! Men det finns många duktiga och hjälpsamma flug fiskare här. Som Guideline, Groggo och några till.

          Men jag ser det som så att jag vill försöka föra vidare det jag har lärt mig till er ungdomar som är i början eller en bit in på "karriären". Precis som de mycket vänliga, erfarna flug fiskare som har gett mig en massa värdefulla tips längs vägen.

          Jag hade säkert haft en betydligt brantare och längre inlärnings kurva utan dem! Och troligen fått mindre med fisk uppepå det.


          Tycker du ska sikta på en WF 8 till det spöt. Blir dock knivigt att ha en och samma sjunk lina till å / älv + kust. Om du inte köper en rak s.k. running line och en snabb sjunk klump (för strömmande vatten) och en intermediate dito för kusten dvs.? Då kan du lätt byta klump med hjälp av ett ögle system. Kanske inte så dumt att ha en flyt klump också till sensommar / höst fisket i strömmande vatten så småningom.

          Baksidan med ett running line / klump combo är att det kan bli litet slängigt att kasta med.


          Ta den tunnare running line / skjut linan: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=78

          http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=263 SH 8 är vad du ska ha då.

          Intermediate klumpen funkar ju även till P&T sjunk line fisket. Snabb sjunk klumpen är jag litet mer tveksam till om inte P&T pölen är tvär djup vill säga?

          Edit.

          Men ett 9 fot klass 5/6 är vad du ska sikta på till P&T senare tycker jag. En 7/8 är litet overkill för det fisket. Men duger ju i början iaf.

          Guideline, Sameo, Scierra, eller Vision's spön kan aldig bli fel.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-07, 23:59.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #6
            Kanske får bli 2 spolar då eller fler om det behövs. är ju inte farligt dyrt direkt.

            Ungdom jo jag tackar, det va inte igår man hörde det 34 år ung då

            Kommentera


            • #7
              34? Då är du ju knappt torr bakom öronen. Jag fyller 57 i slutet av månaden.
              Vet inte om man ska beklaga sorgen, eller gratulera sig självt till att man grejat ett år till?

              När 20 - 25 åriga tjejer kallar en för farbror eller gubb dj.vel, så vet man vad klockan är slagen.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
              7 svar
              678 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Fiskare Bob  
              Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
              3 svar
              233 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Niklar
              av Niklar
               
              Arbetar...
              X