Vi är ett gäng som beger oss till härjedalen i början av juli ich undrar vilka flugor som är intressanta under den perioden. Misstänker att dagsländekläckningarna ebbat ut då? nattsländor?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
kläckningar början av juni?
Collapse
X
-
Hej!
Nä, du kommer nog när Både Danican och E. Vulgatan börjar kläcka då. Dvs. under förutsättning att maj har varit skapligt varm? Grön och gul / olive Klinkhammer storlek 12 och 14 funkar som imitation för desa sländor. Blue dun, storlek 14 och 16. imiterar Baetis Rhondani och Baetis Nigra bra. Men ta för all del med dig några Nattsländor, myror och svarta små torr flugor också b.la. Super puppan i brunt och beige eller brun / creme #12 och 14 bör du också ha med. Och så ett gäng nymfer förståss.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-02, 12:40.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Det beror vilka tid i början på juli ni kommer upp? 1 juli? 7-8juli?
Har ni tur så kommer ni pricka sluttapen på vulgatan.
2 år i rad har jag prickat vulgatan i det området. har då skett månadskiftet Juni/juli. Någon dag diff har det varit pga regn och storm sista året. . . .
Hur som haver, förbered dig på ett grymt torrflugefiske!
. Förhoppningsvis minnen som kommer sitta i resten av året.
Var inte rädd för och testa stora sländor bundna på strl 10 också, eller större. Även om inte vulgatan kläcker just när du är där.
Såg i mitten av juli stora nattsländor som var i size med en liten minifågel. ( Obs det var inte små fladdermöss. ) Dom dök upp mitt i kolsvarta natten.
/ KarkiSenast ändrad av karki; 2011-05-02, 13:08.
Kommentera
-
Du måste nog förtydliga lite. I rubriken står det JUNI och i texten står det JULI, det skiljer ganska mycket.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Ser att det blivit ett litet men avgörande fel i rubriken, JULI ska det stå, närmare bestämmt 4-10. Kan jag redigera detta på något sätt?
Tänkte inleda med fiske i översta ljusnan/ljusnetjärn, någon som har erfarenhet av området? Danicakläckningar 4-6 om jag har tur?
Kommentera
Kommentera