flugfiske på natten ?!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugfiske på natten ?!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugfiske på natten ?!?

Undrar lite om det där med flugfiske på natten,i mörker altså . att det är näst intill problemfritt runt midsommar när de nästan alltid är ljust eller på sommarn i fjällen det säger sig själv. jag var mest nyficken hur man gör på hösten när mörkret smygger sig på tidigare . testade själv med lite natfiske i veckan kändes dock lite osäkert med en krok flygande runt öronen. undrar altså om det finns några speciella knep , vad för flugor som fungerar bäst (nymfer?torrflugor? etc).

Hej!

Öringen i alla sina former är ju natt aktiv. Och jag har för mig att bågen kan vara det med.
    Det är ju större chans att få stor Öring under de mörka timmarna när den är något mindre skygg. Men man får röra sig mycket försiktigt och absolut inte lysa ut över vattnet. Fisken, brukar stå betydligt närmare land också. Så det kan löna sig att lägga ett par kast en bit innan man når kanten om det är möjligt?

Mörka flugor är bäst då. Och flugan, kan gärna ha någon liten färg klick eller glitter i sig också. Den svarta HÖ flugan Glöd häck som har litet rött nere i början av krok böjen är ju en natt klassiker. Men jag har fått HÖ på små, dubbel krokade Montana nymfer i Norge mitt i natten också. Likaså, har den svart kroppade versionen av våt flugan Heggeli varit bra vid sådana tillfällen.

Senast, jag fiskade i ett P&T vatten hade jag fisk som var på en ytligt fiskad, svart Wooly Bugger #8 när det precis blivit mörkt. Och det var inte första gången det hände att jag fått Regnbåge på svarta flugor när det är sent på kvällen.

Jag tycker man ska hålla sig till nymf och streamer / våt fluga. Torrfluge fiske under de mörka timmarna blir extremt knepigt.

Det jobbiga med mörker fiske är ju som du säger att man inte ser hur linan, tafsen och flugan går i luften? Och att man får vara mer nogrann med att kolla tafsen efter ev. vind knutar. Och så de berömda grenarna och andra hinder som kan vara i vägen i bak kasten förstås.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-07, 11:22.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

oukidouki !

kanske man stannar kvar en eller två timmar extra efter mörkrets inbrott och ger det en chans !
      tackar tackar j.scott

Kommentera

Att fiska en stripande muddler inne på grundvattnet en mörk sensommarnatt efter vakande öring är en av flugfiskets höjdpunkter...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av fadexer Visa inlägg
          oukidouki !

kanske man stannar kvar en eller två timmar extra efter mörkrets inbrott och ger det en chans !
          tackar tackar j.scott

Gör det! Det kan vara väl värt det hela.

Varsågod.

byggarn?

Kan tänka mig att en Muddler kan vara giftig då. Vilken färg kör du med i så fall? Orginal Muddler eller mörkare?
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Testade nattfiske seriöst för första gången för 2v sedan i norra Jämtland. Träd hela vägen ned till vattnet gjorde att man var tvungen att vada ut en bra bit i forsen. När man sedan hade kommit ut slog det mig att måtte man inte halka för då blir det åka av i nattmörkret. Efter första natten fiskade vi i par, 2 och 2, för säkerhets skull.....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
            0 svar
            149 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jimmykay  
            Arbetar...
            X