Hallå!!Här är en nybörjare som fastnat för flugfisket,ska snart ut på en dagstur me grabbarna,vad för typ av knut är bra och enkel mellan backlinan och flytlinan resp mellan flytlina och tafs och hur lång ska tafsen vara??? Mycket tacksam för svar =)=)=)=)=)=)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flugfiskeknutar
Collapse
X
-
Här har du knutarna: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar
En standard tafs ska vara ca 8.5 fot lång = ca 2.6 m. Eller från topp öglan ned till slutet av handtaget mot rull fästet räknat på ett 9 fots spö.
Tänker du knyta självt?
Använd kirurg knuten till skarvarna.
Gör då tafsen så här: 1 m 0.35 + 80 cm 0.25 + 80 cm 0.18.
För skygg fisk och små flugor: 1m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.18 + 80 cm 0.16 eller 0.15.
Ska du förlänga tafsen till 12 fot t.ex? = ca 3.6 m. Förläng den grövsta och mellan delen. Förlänger du bara tafs spetsen så sträcker tafsen dåligt.
Gör en liten ögla ( Perfection loop t.ex.) i änden av den grövsta delen. Så kan du lätt montera / demontera din tafs.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-27, 19:29.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Blir att jag får knyta dom själv då jag inte har någon som knyter dom åt en=) men kirurgknuten är lätt medUrsprungligen postat av Jock Scott Visa inläggHär har du knutarna: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar
En standard tafs ska vara ca 8.5 fot lång = ca 2.6 m. Eller från topp öglan ned till slutet av handtaget mot rull fästet räknat på ett 9 fots spö.
Tänker du knyta självt?
Använd kirurg knuten till skarvarna.
Gör då tafsen så här: 1 m 0.35 + 80 cm 0.25 + 80 cm 0.18.
För skygg fisk och små flugor: 1m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.18 + 80 cm 0.16 eller 0.15.
Ska du förlänga tafsen till 12 fot t.ex? = ca 3.6 m. Förläng den grövsta och mellan delen. Förlänger du bara tafs spetsen så sträcker tafsen dåligt.sigpic
Kommentera
-
Nä, det är ju sällan man har en sådan service.
Tips. Skaffa Stroft GTM, nylon materialet. Det är mycket bra. :
0.35 och 0.25 räcker det med 25 m spolar eftersom man inte byter dessa speciellt ofta. 0.18 och 0.16 som ska vara spetsar är det vettigt att köpa i 100 m längd dock.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-27, 19:40.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tjena!
Är en nybörjare på flugfiske men ska snart iväg till en P&T damm i norra skåne för regnbåge och jag köpte ett stort kitt från dödsbo med 5 flugfiskelinor på olika spolar med 1 rulle till för ett bra pris, hon visste dock inte vad det var för linor på dom och dom bara slutar, det är ingen tafs alls på dom eller ögla..
Hur vet jag vilken lina som är vilken?
Kan jag som nybörjare köpa tafsmaterial och börja binda? vad skiljer tafsmaterialet från vanlig fiskelina jag fiskar med på spinnspöet? kör med bättre fireline
Skulle gärna få lite tips som tar mig ur denna djungel
Vi ska fiska lite större fisk, upp till 3 kilo så vill gärna ha något som håller
Tack!
Kommentera
-
Hej kostir!
För att testa vilken lina som är flyt respektive sjunk lina? Testa en bit av dem i bad karet eller i vilken sjö eller damm som helst. Men generellt sett brukar flyt linor vara ljusa i färgen och sjunk linor mörka. Men det finns undantag.
Jag rekommenderar alltid att man knyter sina egna tafsar. Du spar en hel del pengar och du riskerar mycket sällan att stå utan tafs vid vattnet....Och kanske långt från närmsta sport fiske butik.
Nylon material duger fint. Och 0.18 tafs spets är en bra allaround grovlek för Regnbåge, Harr, Öring och Röding. Jag har bänt upp bågar på över 3 kilo på sådan tafs. Man kan dra stor fisk på tunnare tafs än så. Det hänger på rätt inställd slir broms och att man tar god tid på sig att trötta fisken ordentligt med ett varsamt handlag.
Sedan, så handlar ju även tafs spetsens grovlek om hur liten fluga du ska använda också? Eller om vattnet där du fiskar är mycket klart och fisken är skygg?
Öglan på flug linans spets, gör du enklast genom att lägga ca 1 dm av spetsen i ett bad av kemiskt ren Aceton i några minuter tills att ytskiktet släpper. Skala bort det och gör öglan Perfection loop av flug linans kärna beskriven längre upp i denna post.
Där hittar du även en hel del andra nyttiga knutar.
Skit fiske!
Edit. Eftersom dessa linor du har verkar ha legat länge utan att användas? Tvätta åtminstone av flyt linan / linorna i ett bad av ljummet vatten + några droppar grön såpa. Torka linan med en ludd fri trasa. Här är sedan ett mycket bra smörj medel. Finns även för sjunk linor:
Du lägger en liten klick i en garanterat ludd fri trasa viker den om linan och polerar ca 2 m av linan i taget med 5 - 10 drag. På med en liten ny klick och håll på så tills du smort in hela linan. Låt den behandlade linan falla ner i en ren hink.
Men kolla först dina linor efter sprickor och krakeleringar i yt skiktet? I fall det finns mycket av den varan? Pensionera linan! Har linorna legat länge på sina spolar / rullar? Då kan du behöva hjälp av någon att sträcka linan. Linan brukar få en spiral form om den lägat länge på rullen. Det gör du genom att dra ut hela linan och töja litet i den under ca 1 minut medan kompisen håller i rullen.
Dan Tackel, har billiga men bra 2:a sorterings linor. WF linor är att föredra om du ska fiska först och främst i stilla vatten? Välj en lin klass högre på WF linan än vad spöt är klassat för. DT, flyt linor funkar bäst i strömmande vatten. Detta detta då en DT inte skjuter så snabbt som en WF. Men presenterar flugan med större precision och mjuk landar bättre. DT lina? Då väljer du samma klass som det står på spöt.
Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-30, 14:57.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Visst! Här kommer ett litet ( höst ) flug gäng till både Bågen och Öringen:
Torrflugor.
----------
Black Gnat eller svart Klinkhammer. Storlek 12, 14 och 16.
Streaking Caddis. #12 och 14. Fiskas ganska snabbt med ca 15 cm långa drag så att flugan plogar litet i ytan. De flesta andra torrflugorna hasar du ca 5 cm i taget med en 10 - 15 sekunders paus mellan dragningarna i linan.
Geting. # 12 och 14. Fiskas mycket sakta. Alla land insekter är usla simmare.
Fjäder mygga: Griffiths Gnat, Mosquito eller grå - svart Klinkhammer t.ex. # 16 och 18. Tunn tafs behövs här. Fiskas helst bara drivande med vinden och vågorna. Medan du håller god kontakt med så sträckt lina / tafs du kan. Eller i fall det är vind stilla? Mycket, mycket korta förflyttningar och mycket långsamt.
Myra. #14 och 16.
Nymfer.
-------
Svart Bitch Creek Nymph eller Montana nymfen. # 8 och 10. Fiskas med ca 20 - 30 cm, enstaka drag med en mycket kort paus mellan dragen. De andra nymferna, fiskar du med 5 st "tändsticks långa" knyckar i serie med ca en 5 sekunders paus mellan dessa serier.
Var inte rädd för att prova olika hastigheter.
Black and Peacock spider. # 14 och 16. Fiskas straxt under ytan till ca 2 m ned.
Haröre nymfen. # 12, 14 och 16. En given nymf i asken!
Peasant Tail nymph. # 12 och 14.
Flick slände nymf. # 12 och 14.
Corixa ( Dykar bagge). # 12 och 14.
Fjädermygg puppa. Fiskas precis som den torra Fjädermyggan mycket sakta. Och hängandes i ytfilmen i sina gälar. Med flyt lina då.
Nattslände puppa. #12 och 14.
Streamers
----------
Svart , vit och orange Zonker # 6 och 8.
Svart Wooly Bugger. #8 och 10.
Gul Dog Nobbler. #8.
Muddler Minnow orginal (Grå / brun med guld kropp ). #8. Kan fiskas plogande i ytan eller på sjunk lina djupare ned.
Alla streamers, fiskas med 20 - 40 cm långa och enstaka drag med en kort paus mellan dragen.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-28, 13:01.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jo, de geting färgade kusarna kan nog leverera. Men kika in här. Där kan du nog hitta alla de flugor jag snackade om tidigare.
Kanske läge för en flug ask till oxå?
Orkar du inte leta? Köp den fyllda asken "Regnbågen" Den funkar både för bågen och Öringen i sjöarna och vatten dragen. Och ger dig ett juste start, flug kit.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-28, 18:14.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
|
1 svar
347 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg