Flugfiska när isen har lagt sig ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiska när isen har lagt sig ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiska när isen har lagt sig ?

Är det många här som är ute och pimplar när isen har lagt sig ? Torrflugorna kan man lämna på hyllan lika så med många andra flugor. Men nymfer borde fungera utan problem tycker man. Någon som har testat nymfpimpling ?

Om isen lägger sig nu så kommer jag gå ut o testa detta. En välbunden nymf under ett röding blänke borde väl locka mer är en trekrok med lite limm på, mask och maggot kanske e svårslaget men kanske man lurar till sig de större selektiva firrarna med en nymf som upphängare kanske
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ja, pimpel flugor / nymfer har funkat för både borren och bågen. Jag har gjort några maggot lika pimpel flugor av creme' färgat mohair garn som ju är litet ludet i strukturen. På böjd #12 och #14 krok. Med en kort stjärt av 4 - 5 strån, pearl färgat krystall flash.

Likaså, så funkar Gammarus ( sötvattens räka ) imitationer typ czech nymfer t.ex.

Men utan den grymma förtyngningen som vanliga sådana nymfer brukar ha.

Bättre att flugan svävar litet grann när man rycker pirken eller blänket upp och ned.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-09, 14:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
    0 svar
    158 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Jimmykay  
    Arbetar...
    X