Tips om flugor till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om flugor till havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
    Hej Jock Scott !

Nu är jag i behov av dina stora kunskaper inom flugvärlden. Har försökt följa det du nämnt i den här tråden och plockat ihop ett paket. Detta ska nyttjas både kust med bombarda och i älvkarleby spinn-flug-tackel.

Ser det helt galet ut ? Och eller är det något måsten jag missat.

Magnus brun, oliv, svart strl, 6 o 8
    Märlor brun, ljus, svart strl 6 o 8
    Wolly bugger brun, oliv, svart (samtliga i 3 varianter, beadhead, Flash o bugger)
    Pattegrisen tan, oliv, vit strl 8
    Tobis vit, pink, chatr, fly strl 6
    Glödhäck guldribbad o svart strl 6 o 8
    Zonker vit, gul, grön strl 6
    Moby **** kopparbrun strl 4 , 6 o 8
    Yngel silver strl 6
    Grizzly trout green, grey, rust strl 6

Förutom det har jag en uppsättning tubflugor i blandade färgglada varianter + att vi nyttjar jigg om flugorna inte tar. Förra året en dag så blev det bingo på jigg. Slängde på en rel. stor gul twin tail och fick alla att garva (idiot va väl det som mest hördes) tog flest den dagen på Twin tail. sånt känns förb....Skööönt.

Ett godkännande från dig Jock och våren är räddad
    Sorry, missade ditt inlägg och såg det först i dag.

Ser fint ut på det hela taget. Du har täckt in HÖ säsongens flugor bra.
    Ett förslag till en joker i asken vore juletraet.

En liten bit nedanför mitten av listan: http://h2o-flugfiske.se/flugor/kustflugor/

En bra fluga inte bara på våren som de har skrivit. Utan en bra "grumligt vatten fluga" också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-11, 17:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Iingen som har några synpunkter på mitt flugval
      Bra flugor. Jag har de flesta flugor du har på din lista, axe, men jag saknar några till som är mkr bra i de vatten jag fiskar i iaf och då tänker jag på b3bonker och crazy charlie.
      Länk:

Häls /T

Kommentera

Tänkte beställa dessa, tyvärr var PolarMagnus och Den grå,vit,svarta magnusen slut.

Juletræet GTI
        Deep Minnows grå
        Sandmask (oliv)
        Deli shrimp (rosa)
        Skumfidusen
        Hindsholmfluen
        Pattegrisen (DNA-Marabou)
        Pattegrisen (DNA-Marabou) Tan
        Sandmask (svart)
        Sandmask (brun)
        Baby Polar
        Moby **** (hot rosa)
        Märla (brun)
        Märla (svart)
        Auraräkan (orange)
        Magnus (vit)
        Magnus (oliv)
        Hemligt (oliv)
        Hemligt (natur)

Kommentera

Iingen som har några synpunkter på mitt flugval
          på länken jock tipsa om. finns en fluga som heter Glimmerräka (rosa), den är grym här nere i skåne

Kommentera

Tusen tack Jock Scott och Tonyex.

Fyller på med juletreat, samt att jag missat svart zonker, den du nämnde Tonyex såg grymt skrikig ut, får bli några sånna med.

Allmänt vad tycker ni om krokstorlekarna över å under, 4 å 10. vore det bra att ha några varianter av dessa eller är det 6 å 8 rakt över som gäller för det mesta ?

PS: får bli några av dom du nämner Squadron, som jag inte har på min lista. Sen är säsongen räddad
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
              på länken jock tipsa om. finns en fluga som heter Glimmerräka (rosa), den är grym här nere i skåne
              Har läst om dom rosa, orange röda som heta flugor i skåne , blekinge men även mörrum. Men här uppe tycks alla rata dom färgerna. Men tusen tack ska lägga in några sånna också. Gillar ju att bryta mot normen. Som när jag fleska på en stor gul Twin Tail i älvkarleby förra året. Blev dagens vinnare på det trendbrottet
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tusen tack för synpunkterna
                Då har jag kompletterat lite som ni nämnt, samt att jag snodde lite ut din lista Squadron den såg fin ut

Blev följande: i både strl. 6 , 8 å 10 samt några 4

Yngel Bass (silver, gold)
                Deep Minnows (röd, chartruese)
                Räkfrossa (orange)
                Deli shrimp (pärlemo, grön, rosa)
                Auraräkan (orange, röd, oliv)
                Hemligt (orange, gul, natur)
                HN Minnows (grön, elritsa)
                Conehead Lightning Bugger (Flame)
                HN Flame Tail (väldigt lik b3bonker du nämnde Tonyex)
                Clownen
                Juletræet GTI
                Juletræet
                Spectra Bugger (orange, pink, black)

Så nu är man utrustad till tänderna. Herre gud va med fisk det kommer att bli

Kommentera

Ja, du får hyra en container varje gång du ska ut och fiska HÖ nu.

Men som sagt. Nu är du väl verkligen rustad till tänderna.

Skitfiske på dig!

Varsågod.

Kommentera

Tack Tack

Nja kanske blev lite väl många, Men vis av erfarenheten så vet jag att Älvkarleby kan äta många flugor om det är en sån dag. För 3 år sedan va ja där med 20-talet flugor, kom hem med en stor grå zonker.

Samt att jag vill inte sitta där och känna att fan om man hade en sån eller sån. när man ser grannen få hugg.

Fördelen med flugor är ju att 100 talet flugor har man i en ficka, hundra Jerks då pratar vi container

Kommentera

Du ska kanske börja att binda dina egna flugor?

Visst, det kostar en del i början. Men å andra sidan så gråter man inte blod om man sätter bort en egenhändigt gjord fluga, jämfört med en köpe dito. Man binder ju för det mesta minst 3 st av samma fluga / storlek i taget dessutom.

Och man slipper få det trista beskedet från butiken att tyvärr så är ens favorit fluga / flugor slut för tillfället....Får in dem igen om 1 månad.

Och så kan man ju alltid tanka askarna på vintern i lugn och ro när spöt ändå står och dammar i en hörna.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-11, 20:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X