Tips om flugor till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips om flugor till havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips om flugor till havsöring

Hallå alla...
    Jag e rätt ny på de här med fluga på kusten.
    Så skulle gärna vilja ha lite tips på flugor. Fiskar mestadels på sträckan Kivik-Ystad.
    Vilken fluga när, var och hur ( typ)
    Tacksam för tips
    Senast ändrad av Kal; 2012-01-14, 21:16.

Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Hallå alla...
    Jag e rätt ny på de här med fluga på kusten.
    Så skulle gärna vilja ha lite tips på flugor. Fiskar mestadels på sträckan Kivik-Ystad.
    Vilken fluga när, var och hur ( typ)
    Tacksam för tips
    just nu är det rosa flugor som gäller. räkliknande
    åk ner till per i fiske och sportboden nästa gång du är i ystad. han har allt du behöver

Kommentera

jag är ingen flugfiskare på något vis, men "pattegrisen" ska vara grymt effektiv.
      finns att köpa nästan överallt där det säljs flugor. (om de inte är slut förstås)
      har funnits på flugor.se om inget annat.

Kommentera

Pattegrisen som sagt. Den är lika mycket ett "måste" i flugasken för kust fiskaren som Haröre nymfen är för Regnbåge och Harr / Öring fiskaren.

Så här års, fungerar de flesta färgglada och glittriga, större HÖ flugor och streamers. Juletraet, är effektiv t.ex. Du behöver ju även de färggranna och glittriga flugorna om vattnet är grumligt.

Märlkräft imitationer är bra att ha i asken. Borstmask imitation typ svart eller brun Wooly bugger (streamer) storlek 6 och 8 är givna i april då denna mask leker.

Magnus, är en bra HÖ fluga. Speciellt den svart / vit spräckliga (Grizzly) varianten. Sedan bör du ju ha en sill och strömmings imitation liksom en Tobis imitation. En eller ett par mörka flugor för kvälls och natt fisket ska ingå. Glödhäck, är ju en gammal beprövad sådan fluga t.ex. Svart Zonker, är inte dum den heller.

Här kan du hitta de flesta av dessa flugor:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-14, 23:03.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar ödmjukast för tipsen :-)

Kommentera

Sätt en större räkimitation eller fiskimitation längst bak och en "kobberbassen" som upphängare, grymt effektivt.
            / MOM

Min fiskebutik:
            http://www.flyhookfiller.se

Kommentera

Hej Jock Scott !

Nu är jag i behov av dina stora kunskaper inom flugvärlden. Har försökt följa det du nämnt i den här tråden och plockat ihop ett paket. Detta ska nyttjas både kust med bombarda och i älvkarleby spinn-flug-tackel.

Ser det helt galet ut ? Och eller är det något måsten jag missat.

Magnus brun, oliv, svart strl, 6 o 8
              Märlor brun, ljus, svart strl 6 o 8
              Wolly bugger brun, oliv, svart (samtliga i 3 varianter, beadhead, Flash o bugger)
              Pattegrisen tan, oliv, vit strl 8
              Tobis vit, pink, chatr, fly strl 6
              Glödhäck guldribbad o svart strl 6 o 8
              Zonker vit, gul, grön strl 6
              Moby **** kopparbrun strl 4 , 6 o 8
              Yngel silver strl 6
              Grizzly trout green, grey, rust strl 6

Förutom det har jag en uppsättning tubflugor i blandade färgglada varianter + att vi nyttjar jigg om flugorna inte tar. Förra året en dag så blev det bingo på jigg. Slängde på en rel. stor gul twin tail och fick alla att garva (idiot va väl det som mest hördes) tog flest den dagen på Twin tail. sånt känns förb....Skööönt.

Ett godkännande från dig Jock och våren är räddad
              Senast ändrad av Exxet; 2012-03-10, 15:40.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Men va fan är det här

Satans moralpredikande Amerikansk programvara på den här saiten.

Flugan Moby **** i listan innan fick ett konstigt namn.

Liksom min kompis som heter **** he he går inte att skriva ett hederligt Svenskt namn

Senast ändrad av Exxet; 2012-03-10, 15:50.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Finns ett företag som heter så,,,, när jag försökte skriva deras namn blev det samma sak som du råkade ut för,, snacka om diskriminering ,

Kommentera

Iingen som har några synpunkter på mitt flugval

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X