Vilka flugor kan jag använda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka flugor kan jag använda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka flugor kan jag använda?

Tänkte handla lite flugor nu när man ska börja flugfiska och undrar vilka storlekar på flugorna jag kan ha till ett #5 spö? Och även om det är samma storlek på en krok, men det är olika material på flugorna, spelar det nån roll?
    Funkar det att kasta hjorthårsflugor med ett klass 5? Streaking caddie tex.

Frågan är nog snarare vad du ska fiska efter inte vilka flugor som passar till spöt.
    Jag har ett #5 spö och de flesta flugor funkar utan problem. Däremot upplever jag lite problem när jag sätter på förtyngda och större streamers. Tänk även att ju mindre flugpor desto tunnare tafs kan behövas. Jag kör som standard med tafs 4X och skarvar på med 5X vid behov. I sällsynta fall har jag använt 6X

Men storlek 6 och nedåt ska inte vara några problem.

Kommentera

Begränsningen du får av flugor är egentligen hur pass tunga/trågkastade (på grund av luftmotstånd tex) flugor din lina klarar av att kasta ut och sträcka tafsen.

Generellt brukar väl normala streamers och allting "nedanför" detta funka finfint med ett #5.

Gäddflugor, stora tuber och flugor med krokar av tungt gods kan dock vara näst intill omöjligt och därför behövs i dessa lägen ett kraftigare spö, just för att kunna kasta en tyngre lina. Spöklasser bestäms just av passande lina och linornas klass bestäms av vikten på linan för dess längd.

Ett#5 är ju lite av ett allroundspö i sverige då man kan fiska det mesta med det. Undantaget i princip lax, havsöring gädda och vissa saltvattensarter typ. Allt annat funkar det egentligen rätt bra till. Fungerar även bra till havsöring så länge det inte blåser pålandsvind allt för mkt och man står på land.

Kommentera

Det går bra att kasta vilka flugor som helst från storlek 6 och nedåt med en klass 5 utrustning. Vill du bespara dig besväret att plocka ihop ett start, flug kit? Ta "den fyllda asken Regnbågen " för Put & Take fisket. Eller "Jämtland - Härjedalen" asken för Harr, Röding och Öring.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Japp flugorna från flugor.se är bra och kan rekommenderas. Köper själv där ifrån. Bra kvalitet till bra pris enligt mig.

Kommentera

Tack för alla svar! Dock blir det nog inge mer fiske den här veckan iallafall... Var ute igår första gången med nyspöt som jag beställde, ett act4 # 5, fiskar i ungefär tjugo minuter, sen går spötoppen av..... Trodde först att det bara var spötoppen som åkt ur, men så var det inte..... Jag var väldigt försiktig med grejerna, har kollat på spöt hemma, sedan dess haft det i spötuben tills jag skulle fiska och är 100% säker på att jag inte stötte i någonting då jag stod helt fritt.

Läste att man kunde råka skicka flugan in i spöt, och det kan leda till att det knäcks? Då vågar man ju knappt kasta utan att vara rädd att det ska gå sönder, speciellt om man är nybörjare som jag?

Gick förövrigt bra att kasta tills spöt gick av, trasslade inte så många gånger, fick hjälp av en polare som kan flugfiska!

Skickade mail igår till Cykel & fiskecenter om spötoppen, och nyss ringde dom och sa att de hade snackat med Guideline och allt gick på garantin, och en ny spötopp skickas hem till mig inom några dagar! Behövde inte skicka in spöt eller nånting, fan vilken service!
            Senast ändrad av fasse; 2012-03-26, 14:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
              Tack för alla svar! Dock blir det nog inge mer fiske den här veckan iallafall... Var ute igår första gången med nyspöt som jag beställde, ett act4 # 5, fiskar i ungefär tjugo minuter, sen går spötoppen av..... Trodde först att det bara var spötoppen som åkt ur, men så var det inte..... Jag var väldigt försiktig med grejerna, har kollat på spöt hemma, sedan dess haft det i spötuben tills jag skulle fiska och är 100% säker på att jag inte stötte i någonting då jag stod helt fritt.

Läste att man kunde råka skicka flugan in i spöt, och det kan leda till att det knäcks? Då vågar man ju knappt kasta utan att vara rädd att det ska gå sönder, speciellt om man är nybörjare som jag?

Gick förövrigt bra att kasta tills spöt gick av, trasslade inte så många gånger, fick hjälp av en polare som kan flugfiska!

Skickade mail igår till Cykel & fiskecenter om spötoppen, och nyss ringde dom och sa att de hade snackat med Guideline och allt gick på garantin, och en ny spötopp skickas hem till mig inom några dagar! Behövde inte skicka in spöt eller nånting, fan vilken service!
              Precis sådan service som det skall vara. Men kan ha otur med vilket spö som helst, det kan ha blivit en miss i tillverkningen eller så har någon råkat slå till det i hanteringen. Det viktigaste är hur bolagen hanterar reklamationerna... Och här verkar de ha gjort det på bästa sätt.

Att man kan slå av spötoppen stämmer, med vanliga lätta flugor är det ingen större fara, men tar du en guldhuvudnymf och lägger ett lager blytråd underst så att den blir riktigt tung. Då är det risk att olyckan är framme.

Lycka till!

Kommentera

Osis med spöt. Men bra service.

Jag har haft tur under alla år jag flugfiskat och aldrig fått en spötopp som gått av.
                Peppar peppar... hoppas den turen håller i sig.

Däremot hade jag en mardröm en gång hur jag stod vid en å med massor av vak och spöt gick av.
                Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-03-26, 17:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                175 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                1 svar
                293 visningar
                0 gillar