Funderingar kring utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring utrustning

Jo, det är nämligen så att jag och en vän fick ett "litet" infall häromdagen.
    Vi har med undantag av kompisen som både flugfiskar och trollingfiskar måttligt enbart spinnfiskat i sisådär 15 år, men inom loppet av en förmiddag så hade vi bokat en stuga för att i slutet av juni avnjuta en vecka med flugfiske i Tännån. Mitt ENDA problem just nu är att jag saknar absolut all kunskap av flugfiske. Nu kommer vi då till frågan. Vilken utrustning bör jag införskaffa och förhoppningsvis hinna bemästra innan det bär av uppöver? Har försökt att navigera mig till svar i forumdjungeln men det är svårt med tanke på att termer och dylikt för mig är rena utrikiskan.

Skulle ett set inkluderande följande duga eller borde jag lägga nån tusenlapp till och i så fall på vad? Kanske bör tillägga att det är harr och öring som är målet:
    Spö: Guideline ACT4 9' ((#5 eller #6))
    Rulle: Guideline Reelmaster
    Lina: Guideline Tricast
    Backing: Guideline

Tack på förhand!
    //Robban

Hej!

#5 håller jag tjurigt fast vid är den bästa allaround klassen för Harr, Regnbåge, Röding och Öring. ACT 4 är ett mycket bra val.

Tri cast linan, är kanske inte optimal för fiske i strömmande vatten? Men den duger. En DT lina ( #5). Alternativt en longbelly lina som klarar av både stilla och ström vatten fisket bra i klass 6 vore ett annat alternativ. Men det kan du ju skaffa senare. Däremot, så är en WF, normal sjunk lina klass 6 ( till ett klass 5 spö ) + en reserv spole till ACT 4 kitets Reelmaster rulle ( Kolla modell numret på rullen när du beställer ) Och 20 pund, 50 yards = 45 m backing lina viktigt. Förväxla inte Reelmaster rullen med den nyare och dyrare Reelmaster LA bara!

Ett annat alternativ är att köpa denna rulle till att ha sjunk linan på:

Kostnaden blir den samma som för en reserv spole.

Den här linan är billig men bra: "Sjunk" är normal sjunk linan:

Man behöver både en flyt lina och en sjunk lina för att täcka in alla situationer man kan ställas inför.

Förutom extra spole eller extra rulle, + backing och sjunk lina. Så behöver du 9 fot nylon flugtafs med 0.18 och 0.16 eller 0.15 spets. Det är klokt att köpa ett par 25 m spolar nylon också i de nämnda tafs spets dimensionerna. Då kan du reparera tafs spetsen vid behov med hjälp av kirurg knuten. Köp i alla fall 3 st tafsar av varje spets grovlek. Den tafsen som har 0.16 eller 0.15 spets använder du till flugor storlek 16 och 18 och för skygg fisk.

För att inte krångla till det för dig när det gäller flug inköpet. Köp "den fyllda asken Jämtland - Härjedalen" här ifrån. Den ska täcka in ditt behov av flugor för det tänkta fisket.

Torr fluge impregnering behöver du också. Loon Aquel, är hyfsat billig och bra.

En liten så kallad nagel tång till att knipsa nylon med kan du köpa på Apoteket.

Kort skaftad flugfiske håv. Gärna även en håv magnet som du fäster i D ringen vid kragen på västen är ingen dum investering.

En s.k. "priest " att bonka fisken med kan du självt göra av en bit stadigt mässings rör på 20 cm.

Borra ett par hål i ena änden för en handleds rem.

En peang av medium storlek till krok lossare bör du ha.

Flug väst.

Ev. vadar byxor och vadar stav.

Polaroid solglasögon. Skyddar dina ögon mot flugan också.

Något du måste kunna behärska när du fiskar i strömmande vatten är att "menda linan" Annars så plogar / stripar dina torr flugor vilket är en döds synd vid fiske i strömmande vatten. Likaså, så kommer nymferna att vina förbi fiskens stånd plats om du inte mendar din lina. Läs detta:
    MOST NOVICE ANGLERS think that the only hard part of fly fishing is learning how to cast: once you've figured out the old “10 and 2,” the logic goes, the rest

Kan endast övas i strömmande vatten.

Tips. Kolla med din lokala fiske klubb om kast kurser? Minst risk att du lär in små fel i kast tekniken som du sedan har en tuff tid att arbeta bort. Du lär dig på det hela taget att kasta fortare med en riktig instruktör i stället för att glo på DVD och You Tube.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-05, 18:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
    2 svar
    175 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Jansson00  
    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
    1 svar
    291 visningar
    0 gillar