loop grey 10' #3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

loop grey 10' #3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• loop grey 10' #3

Köpte ett sådant här spö för många år sedan. Har tagit med det till norrland varje år men aldrig använt det. Dels att det är lite klent för den stora harren å att jag hade svårt kasta med den lina jag köpte. Linan var en #3 men det kändes som man inte hade någon tyngd alls.

Efter alla år uppe i kvissle så vet jag mer var den lite mindre fisken står å hittat en mysig sträcka. Är det någon som har koll på hur många gram klumpen bör ligga på till detta spö?

Har ingen vidare teknik/känsla i mitt kastande så det kanske bara är att nöta på. Någon som kanske har erfarenhet att gå ifrån #5 & #7 till #3 som inte gett upp? ;-)

Hej!

Loops spön är i sig trevliga. Men är oftast under klassade med några ytterst få undantag. D.vs. att du får skaffa en lina som är upp till 2 klasser tyngre än vad det är uppgivet på spöt.

Nu hittade jag inga uppgifter i spö data basen för ett Grey line # 3. Men väl för ett klass 5. Och det kräver även det en tyngre lina. Har ett ERN tal ( Vägt lin värde ) på 6.40. Vilket ju nästan är 1 1/2 gånger tyngre lina än uppgivet.

Så jag är övertygad om att ditt spö drar åtminstone en DT 4:a eller en WF 5 lina iaf. Kanske t.om så mycket som en DT 5 alternativt? DT linor, är ju att föredra vid fiske i strömmande vatten. Dan Tackel, har ju sina billiga men bra 2:a sorterings linor. Om du vill köpa ett par olika lin tyngder och testa dig fram?

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-30, 08:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

6,5 gram ska klumpen väga. I den klassen skulle jag köra på en DT3 lina på det spöt,
      Det kan vara väldigt stor skillnad att byta spö, både vad gäller klass och spötyp.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag tar med mig vågen upp å testar att börja korta ner en WF5 å se om jag får kläm på det. Tackar å bockar för svaren.

Kommentera

Loops WF treor har klumpvikter på 8 gram ( WF4 10 gram ). Var det en sådan du köpte med spöt? Om inte så testa med en wf med 8-10 grams klumpvikt alt, DT3. Borde ju funka bra

Kommentera

Ska du börja klippa i en wf så ska du hitta stället där klumpen slutar. Klipper du i spetsen förstör du linan.
            Klippa i bakkant och skarva skjutdelen. Men jag föreslår återigen en DT.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              Loops WF treor har klumpvikter på 8 gram ( WF4 10 gram ). Var det en sådan du köpte med spöt? Om inte så testa med en wf med 8-10 grams klumpvikt alt, DT3. Borde ju funka bra
              Nja, tror inte det var en loop. Det var ett par år sedan å minnet är bra men kort men jag har för mig att jag provade Dantackels andra sorteringslinor. När jag gnuggar de grå regält så har jag för mig att det var både WF3 och WF4 jag testade. Men jag kände knappt av bakkastet alls så jag skall nog börja lite uppe ifrån istället. Jag tror jag har någon gamal loop och SA WF 5 lina jag skall testa med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                Ska du börja klippa i en wf så ska du hitta stället där klumpen slutar. Klipper du i spetsen förstör du linan.
                Klippa i bakkant och skarva skjutdelen. Men jag föreslår återigen en DT.
                Hmm, varför förstör man linan? Jag tycker att klumpen är ganska lika tjock där framme. Kanske smalnar den av lite längst där framme men det är inte många cm.

Jag hade nog planer på att klippa i toppen å sätta en sådan där färdig loopögla där istället.

Kommentera

Klipper du av spetsen så kommer linan inte att rulla ut speciellt bra utan det kommer att sluta med ett litet plask varje gång linan vänder ut. Klipper du fram så klipper du bort taperingen.
                  Linvikten räknas från den del där spetsen slutar, spetsen är alltså inte inräknad i linvikten.

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                    Nja, tror inte det var en loop. Det var ett par år sedan å minnet är bra men kort men jag har för mig att jag provade Dantackels andra sorteringslinor. När jag gnuggar de grå regält så har jag för mig att det var både WF3 och WF4 jag testade. Men jag kände knappt av bakkastet alls så jag skall nog börja lite uppe ifrån istället. Jag tror jag har någon gamal loop och SA WF 5 lina jag skall testa med.
                    Har aldrig testat DanTackels andrasort, linor, men läst lite om greyline och det skall väl fungera bra om man håller sig till spöklassningen. Kanske kassa linor du fick tag på? Använda en wf lina med bortkapad framtapering till fisket du skall bedriva, är nog inte så bra, dvs om målet är att kroka fisk Funkar bra som gäddlinor, där lite plaskande aldrig är fel, men inte till presentationsfiske. Köp dig en DT3 med bra kvalitet istället, så kommer det nog funka kanon.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    153 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X