Guideline Flystarter trout - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline Flystarter trout

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline Flystarter trout

Tjena!

Är som så många andra sugen på att kasta mig in i flugfiskets fantastiska värld!

Jag ska om ett par veckor iväg på flottfärd på Klarälven, och tänkte då att det är ett ypperligt tillfälle att spendera dagarna med att träna flugfiske!

Har kollat runt bland de billiga alternativen och de som sticker ut här på forumet är Bäcksländan och Pool 12 Powerfly, så det blir förmodligen något av dessa!

Men idag såg jag att XXL hade fått in ett Guideline Flystarter Trout 9' #5 set för 999:-! Skulle detta vara ett vettigt alternativ??

Tack på förhand / Mikael

Hej!

Tycker att du lugnt kan köpa Guideline Flystarter kitet. För den pengen är det klart ett bra alternativ att starta med.

Utöver det behöver du:

Några 9 fot nylon tafs med 0.18 och 0.15 spets. Torrfluge impregnering typ Loon Aquel, en liten nagel tång från Apoteket att knipsa nylon med, Polaroid solglasögon + den fyllda flug asken "Favoriten" härifrån: http://www.flugor.se/ så är du skapligt igång om du redan har en lämplig håv?

Träna på en gräsmatta med en liten garn tofs på tafsen, innan du åker.

Här är en bra instruktions video i 3 delar att kika på om du inte redan har en instruktör dvs.?

Edit. Glömde att lägga en peang ( som krok lossare ) Och en priest = fisk bonkare till listan.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-18, 16:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag var och kände på Pool 12 setet idag, och det var över förväntan för att vara ett start set som kommer i en papplåda! Haha...
      Jag är ju som sagt ute efter något jag kan använda mig av under semestern för att se om det är något för mig eller ej.
      Mest imponerad av var jag av spöt, kändes riktigt bra!! Och det är väl viktigast? Skulle jag fastna för detta så är det ju bara att slänga på bättre lina och kanske skaffa en aluminiumrulle till spöt istället.
      Känner att 1000:- är lagom att börja med!

Jag har sett att du har svarat många nybörjare i flera trådar, och har rekommenderat Bäcksländan. Men tror du att Guidelinespöt skulle vara att föredra?

I övrigt är jag kör jag mycket haspel och jerk, så jag har det mesta (förutom tafsar och självklart flugor)!

Kommentera

Pool 12 är inte så tokigt. Iaf. spöt och linan. Den senare är en Scientific Anglers, Hot line vilken inte är så dum som nybörjar lina. Man misshandlar ju alltid sin allra första lina en del p.ga. brister i kast tekniken. Så någon riktig rysar lina följer inte med start kiten.

Men rullen är ju den minst roliga delen i Pool 12 kitet. Tyckte att den kändes litet väl plastig i aktionen.

Köper du Gudeline kitet? Så får du ju deras beprövade Reelmaster rulle, en Guideline, Force lina som är att jämföra med Pool 12 kitets ungefär. Och ett vettigt spö att starta upp med.

Visst är Bäcksländan XPC kitet bra! Baksidan med det är ju att du självt får skaffa 20 pund backing lina och spola på den och flug linan självt. Och så får du inte med en tafs heller.

Och kan du nu få Guideline kitet för 1000 lappen så tycker jag att du kan gå på det.

Dessutom, så är Reelmaster rullen ( Inte att förväxla med den nyare och dyrare Reelmaster LA dock). Lättare att hitta reserv spolar till än till de andra 2 st kit rullarna. Du vill säkert ha en sjunk lina så småningom. Och då är ju att köpa till en reserv spole + litet backing ett enkelt sätt att skifta lin typ efter behov.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-18, 18:33.

Kommentera

Ja jag får ta och åka till XXL och känna på det också! Tyvärr har dom ju bara Guidelinespöt i klass 5.
          Skulle nog helst vilja ha ett klass 6 spö då jag gärna vill kunna ta upp en och annan havsöring.
          Eller skulle ett klass 5 spö räcka?

Kommentera

Klass 5 är ju toppen för Harr, Regnbåge, Röding och Öring.

Visst skulle ett klass #6 fungera ganska skapligt på kusten. Under förutsättning att det inte blåser så värst mycket? Klass 5 är jag tveksam till annat än vid de tillfällen då det bara blåser litet på kusten.

Men ett klass 7 set är att föredra till kust fisket. Liksom en intermediate lina ( mycket sakta sjunkande) eftersom en flyt lina kommer att ligga och guppa på våg topparna. Vilket i sin tur gör att du kommer att då och då tappa kontakten med din fluga.

Ett klass 7 spö och en WF intermediate #8 lina orkar ju igenom vinden bra när det blåser litet mer också.

Fundera över vilket fiske du ska prioritera? Och köp din första utrustning därefter. Sedan kan du ju alltid skaffa ett lämpligt andra kit för annat fiske.

Men en klass 7 utrustning blir overkill för Harren i synnerhet. Men även för bågen, Rödingen och Öringen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-18, 18:49.

Kommentera

Jag kör främst insjöfiske, och kommer även använda flugspöt till det. Ska jag köra tungt gäddfiske använder jag mitt jerkspö.
              De gånger jag fiskar på kusten (utanför Göteborg) så är det efter havsöring, men det har jag ju haspelspö till.
              Så i insjö kanske det räcker med ett klass 5!

Kommentera

Vill du ha ett klass 6 kit? Då tror jag att detta blir det bästa budget alternativet. http://www.sporting.se/item.php?pid=6518

Men du får slå på en dryg 100 lapp för 20 pund backingen då på total priset. 50 yards = ca. 45 m ska på rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sonymike Visa inlägg
                  Jag kör främst insjöfiske, och kommer även använda flugspöt till det. Ska jag köra tungt gäddfiske använder jag mitt jerkspö.
                  De gånger jag fiskar på kusten (utanför Göteborg) så är det efter havsöring, men det har jag ju haspelspö till.
                  Så i insjö kanske det räcker med ett klass 5!
                  O.k. men då kan du som sagt köpa Guideline setet.

Jag har drillat 5 kg Regnbågar med min klass 5 utrustning utan större problem.

Kommentera

Ja jag har sneglat en hel det på Bäcksländan också, får se vad det blir!
                    Ska gå och känna på det på XXL, sen får man ta sig en funderare.

Tack så mycket för hjälpen och för informationen!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    181 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    299 visningar
                    0 gillar