Magnetic tippet treader, tafs trädare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Magnetic tippet treader, tafs trädare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Magnetic tippet treader, tafs trädare.

Verkar vara ett behändigt verktyg för att lätt få tafsen genom krok ögat. Funderar självt på en sådan.

Instruktions video: http://www.youtube.com/watch?v=VTaiCGT-CvA
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-28, 13:39.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Har beställt en. Återkommer med test rapport senare.

Kommentera

Jepp! Fungerar bra.

Testade på några olika kusar från # 12 ned till #18. Tafs trädaren funkar klander fritt! Man får bara vara medveten om att Klinkhammer flugor med mycket och styvt hackel kan erbjuda ett litet problem om man har en väldigt mjuk tafs spets? Men det skulle ju förstås bli resultatet även utan denna tafs trädare. Men helt klart fungerar den som sagt bra. Grymt skönt att slippa hålla på med att hålla flugan ( typ en #16 Fjädermygga ) i ögon höjd och kisande försöka att pilla in tafsen i det minimala krok ögat när ljuset är dåligt! Inget man vill hålla på med när det vakar som bäst eller hur?

Sedan, får man ju förstås försäkra sig om att flugan man ska trä på tafsen, inte har någon gammal tafs bit kvar i ögat från en tidigare fiske tripp? Eller att man har råkat täppa igen krok ögat med flugbindar lack när man band den?

Få sådana här små gadjets har glatt mig mer än Magnetic Tippet treader på länge måste jag säga! Helt klart värd de 95:- Uffes Flugor & fiske tar för för denna lilla manick.

Dock är den inte listad på Uffes hem sida än. Men finns ändå i lager.

P.s. Karbinhake i plast följer med trädaren så att du kan fästa den i en pin on reel t.ex.

Nu väntar jag bara på en fungerande, automatisk "tafs till fluga knytare". Sedan är lyckan fullständig!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-28, 19:38.

Kommentera

He, he, he! Nu har jag hittat verktyget som gör knuten till flugan b.la. lättare!

Tyvärr är det bara Capricorn.se för tillfället iaf. som har det här i landet. De är ju rätt dyra på sina grejor.

Men vill ni ha ett sådant? Kanske som kompliment till Magnetic Tippet Treadern t.om? Så....

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-02, 22:14.

Kommentera

Tack för tipsen
          Nu har jag beställt 2 magnetic tippet threader och 2 st tie fast knot tyer från ebay för totalt 280 kr!

Kommentera

Smart! Och helt rätt pris på grejorna också.

Jag ska försöka att övertala min huvud, flug material och utrustnings leverantör i Malå att även ta in Tie Fast. För jag har fått reda på att Flydressing har general agenturen för den. Då blir den säkert märkbart billigare än Capricorn.

Varsågod.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-03, 09:26.

Kommentera

Fick Fast Knot Tyern i dag från Uffes fiske och flugor. Pris lappen är ju inte så värst kul = 180:-

Kan kanske ha att göra med att Fly Dressing är general agent för den? Uffe, är inte någon med höga priser annars. Jämförelsevis tar Capricorn.se 190:- för den samma. Och de är ju inte direkt billiga normalt.

Men efter att ha suttit vid köks bordet och övat litet med att knyta flugor till tafsen, så är jag ändå glad över att jag köpte den. Tillsammans med Magnetic Tippet treadern, så går fluga till tafs och sedan knyta knuten med hjälp av Fast Knot Tyern som en dans.

Skönt att slippa stressat pillande med flug bytet när det vakar som bäst. Och det är ju nästan lika enkelt att skarva tafs delar. För att inte tala om att knyta en tafs till flug linan med en nål knut användandes knyt mojängen om man så vill?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-16, 13:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              150 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X