Köptips Vadare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köptips Vadare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köptips Vadare.

Någon som har tips på ett par bra vadare för cirkus 1-2 tusen? Är nybörjare men känner att jag kommer få mersmak av detta.

Här är ett vettigt vadar paket för den budgeten.

Tänk bara på att du ska kunna ha jacka, tröja / tröjor och minst byxor och ett par fleece dito under + 2 lager minst på fötterna. Därför, köp iaf. 1 storlek större än du normalt drar. Tänk på att pressa ur så mycket luft ur vadarna du kan innan du drar åt vadar bältet. Dels får du mindre vatten motstånd. Och dels så minskar risken att du hamnar upp och ned i vattnet om du råkar trampa fel? Skaffa även en rejäl vadar stav. En billig livförsäkring och känsel spröt. Hjälper dig att förflytta dig i strömmande vatten också. Ha polaroid glasögon när du vadar. Då ser du bottnen bättre b.la.

Bra vadar stav: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...ol-12-hel.html Visserligen odelbar. Men stadig. Akta dig för de billiga och delbara stavarna! = under 500:- De kan dela sig när du minst av allt vill det. Och aluminiumen i billiga och delbara kan böja sig eller t.om. gå av när man lägger litet tyngd på dem.

USA sko storlek 9 = 43 i Europeisk.

10 = 44

11 = 45

etc, etc.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-26, 21:06.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för tipset! Har Faktiskt kikat lite på dom.
      Har du något bra tips på någon vettig jacka? Och vad bör man tänka på när man väljer vadare och jacka?

Kommentera

Varsågod.

Ja, det är ett prisvärt vadar paket tycker jag. Finska Vision är bra på att göra vettiga grejor till ett juste pris. Vi har ju motsvarigheten här i landet = Guideline.

När man väljer vadare så är det väl i stort sett det jag har predikat ovan i fråga om utrymme för extra kläder och sockor.

En billig men säkert bra vadar jacka är denna: http://www.sporting.se/item.php?pid=6069 Sporting, ligger ca. 200:- under normal priset på denna jacka.

En annan är denna: http://www.jakto.se/klaeder/herr/pin...ader-5349.html

Har fler fickor än Vision jackan och en förstärkt kant på kapuchongen vilket inte Keeper jackan har. Pinewoods kläder är bra. Har självt ett antal av deras produkter.

När man väljer vadar jacka / fiske kläder, så ska de klara 6000 millibar vatten pelare iaf. Tejpade sömmar är en klar fördel.

P.s. Merinoull underställ och dito sockor värmer bäst.

Kläder av bambu fiber är sköna på sommaren: http://www.idefixteko.se/open_produk..._enkel_res.asp Skriv: bambu i produkt söket bara. Sådana kläder är svala och leder bort svett / fukt bra.

Tänk på att när du tvättar andas kläder och vadare. Använd inte vanligt tvätt medel då! Det kläggar igen andas membranen så småningom.

Här har du rätt slags tvättmedel för andas kläder: http://www.go-nature.se/se/art/wash-in-cleaner.php Flaskan, räcker mycket länge.

Häng alltid dina vadare rakt när du långtids förvarar dem + mörkt. Då slipper du bryt veck på vadarna. Och UV bestrålning under långa perioder är inte bra för nylon material.

Tear aid, är en bra snabb lagning för vadare och andra grejor som ska hållas vatten täta:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-27, 12:32.

Kommentera

Sort tack för dina svar! Blir nog att klicka hem vadarkit och jacka ikväll!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Här är ett vettigt vadar paket för den budgeten.

Tänk bara på att du ska kunna ha jacka, tröja / tröjor och minst byxor och ett par fleece dito under + 2 lager minst på fötterna. Därför, köp iaf. 1 storlek större än du normalt drar. Tänk på att pressa ur så mycket luft ur vadarna du kan innan du drar åt vadar bältet. Dels får du mindre vatten motstånd. Och dels så minskar risken att du hamnar upp och ned i vattnet om du råkar trampa fel? Skaffa även en rejäl vadar stav. En billig livförsäkring och känsel spröt. Hjälper dig att förflytta dig i strömmande vatten också. Ha polaroid glasögon när du vadar. Då ser du bottnen bättre b.la.

Bra vadar stav: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...ol-12-hel.html Visserligen odelbar. Men stadig. Akta dig för de billiga och delbara stavarna! = under 500:- De kan dela sig när du minst av allt vill det. Och aluminiumen i billiga och delbara kan böja sig eller t.om. gå av när man lägger litet tyngd på dem.

USA sko storlek 9 = 43 i Europeisk.

10 = 44

11 = 45

etc, etc.
            jag har dom keeper vadarna. haft dom ett år. och har bara positivt att säga om dom. jag har mina till vadar fiske på sydkusten och träskvandring runt åar. och dom känns inte ömtåliga.

men snåla inte med sko storleken.

Kommentera

Ursprungligen postat av orjanmalm Visa inlägg
              Sort tack för dina svar! Blir nog att klicka hem vadarkit och jacka ikväll!
              Härligt!

Då är du rustad för de flesta situationer du kan råka ut för nu då. Bara en del små plock och flugor kvar att handla vad jag förstår?

Varsågod. Bara kul att kunna hjälpa till litet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                jag har dom keeper vadarna. haft dom ett år. och har bara positivt att säga om dom. jag har mina till vadar fiske på sydkusten och träskvandring runt åar. och dom känns inte ömtåliga.

men snåla inte med sko storleken.
                Låter bra det!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Härligt!

Då är du rustad för de flesta situationer du kan råka ut för nu då. Bara en del små plock och flugor kvar att handla vad jag förstår?

Varsågod. Bara kul att kunna hjälpa till litet.
                  Spö köpte jag för en månad sen, börjar få in snitsen med kastandet. Ja flugor ska inhandlas och en håv
                  Härstammar från Älvdalen i Dalarna och där har vi ju fina fiskevatten. Så kommer åka upp på semestern och fiska mkt.

Kommentera

Juste!

Köp en håv med så kallat "Catch and release garn". dvs. gummerat och knut löst. Är snällare mot firren som du ska släppa tillbaka. Gärna en håv magnet också. Då blir det betydligt lättare att handskas med håven på det hela taget. Du sätter bara den ena delen av magneten i en D ring bakpå västen och den andra delen i håvens skaft.

flugor.se, har en s.k. "fylld ask" som heter "Favoriten" som är bra att börja flug samlandet med för vildmarks fisket. De har en annan som heter Regnbågen om du ska fiska P&T så småningom? http://www.flugor.se/

Lyckost som får fiska där! Är litet avundsjuk måste jag säga.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-27, 19:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    585 visningar
                    0 gillar