Sträckt tafs! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sträckt tafs!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sträckt tafs!

Tjena!

Är det någon som kan tala om för mig vad jag gör för fel när jag inte får tafsen att sträcka ut ordentligt.

Det blir sträckt ca 1m fram till flugan men inte de första 2 metrarna.

Som bilden visar blir det.

Click image for larger version

Name:	Namnlös.png
Views:	1
Size:	4,3 KB
ID:	1811388

Troligen så har du inte varit tillräckligt bestämd i spö stoppet ( spö toppen kl. 10) när du skickat iväg det sista av linan / tafsen / flugan.

Någon här beskrev en gång detta sista fram kast och stopp på spöt så här: "som att slå i en spik med spö toppen som hammare" En ganska bra liknelse tycker jag. Är man för lam där? Då får du liten kraft via spöt till fluglinan och genom tafsen. Att den sista biten sträcker ändå, kan bero på flugans egen energi när den rör sig framåt i kast riktningen. Något litet väger ju flugan ändå. Där är ju också tafsen som smalast och skär luften bäst.

Sedan, så har ju vinden och vind riktningen ett finger med i spelet också.

Nu är jag kanske litet ute på tunn is? Men tror att en allt för mjuk bakände på tafsen kan påverka sträckningen av tafsen negativt också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-20, 18:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej! Tack

Ja jag får liksom inte till det. Ibland får jag det bra sträckt och jag undrar vad jag gjorde just i det tillfället. Måste vara det där stoppet du pratar om som inte blir tillräckligt tydligt.

Kommentera

Har två lösningar.

1. Är som Jock beskriver. Är själv helt urusel på detta och har samma problem som du beskriver. Fiskar dock bara torrt nån gång varannant vart tredje år så jag kanske lär mig lagom till pensionen.

2. Sträcker du tafsen innan du fiskar? Den kan ha fått rullminne och har sin vanliga spolform. Prova att dra i tafsen från butt till tipp med kraft efter vad den bör klara. Om inte annat upptäcker du defekter på tafsen innan fisket. (vanligt problem för mig som fiskar sällan)

Kommentera

Har fiskat ganska ofta nu på sistone och jag upplever att den tjockare delen på nylontafsen får ett lite "krulligare" utseende när den suttit på rullen och jag drar ut den för att fiska.

Det känns som den blir lite bättre efter att jag har kastat med den en stund.

Har beställt en tafssträckare i hopp om att det kan hjälpa mig lite.

Jag vill inte börja klaga på utrustningen för att det inte blir sträckt utan intalar mig att det är min bristande teknik som ställer till det. Jag försöker med allt just nu känns det som. Jag har höga förhoppningar på tafssträckaren, någon som provat en sån och vet om det verkligen är något att ha eller är det bara skit?

Är till och med inne på att prova polytafs....

Jag ska få ordning på det här även om det ska ta hela livet!

Tittade på en kille som var sjukt skicklig på att kasta och han sträckte linan äckligt bra varje gång! Jag önskade jag var han!

Kommentera

Ursprungligen postat av markanthus Visa inlägg
            Har fiskat ganska ofta nu på sistone och jag upplever att den tjockare delen på nylontafsen får ett lite "krulligare" utseende när den suttit på rullen och jag drar ut den för att fiska.

Det känns som den blir lite bättre efter att jag har kastat med den en stund.

Har beställt en tafssträckare i hopp om att det kan hjälpa mig lite.

Jag vill inte börja klaga på utrustningen för att det inte blir sträckt utan intalar mig att det är min bristande teknik som ställer till det. Jag försöker med allt just nu känns det som. Jag har höga förhoppningar på tafssträckaren, någon som provat en sån och vet om det verkligen är något att ha eller är det bara skit?

Är till och med inne på att prova polytafs....

Har inte testat så det får andra avgöra.

Jag ska få ordning på det här även om det ska ta hela livet!

Tittade på en kille som var sjukt skicklig på att kasta och han sträckte linan äckligt bra varje gång! Jag önskade jag var han!
            Måste vara en ren pina. Jag hade gått därifrån omgående då jag är för dålig på detta. Är ju inte nåt man kan kolla på och lära sig. Man måste ju känna eller lära sig hur ens egen utrustning beter sig för optimal prestanda. Iallafall som jag känner det.

Kommentera

Haha! Ja det var en pina också! Jag försökte se om jag kunde lära mig något av honom. Ja någon lösning kommer jag nog på.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              178 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
              1 svar
              296 visningar
              0 gillar