Hjälp mej välja fluglina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mej välja fluglina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Helt klart behöver vi någon slags ny klassning på både linor och spön som går att lita på. Verkar inte som speciellt många tillverkare alls är intresserade av att följa AFTM systemet längre? Antingen det eller så får man hålla sig till Sameo spön och linor i framtiden.

Förresten, kan Sameo greja att följa AFTM utan att gå i konkurs. Varför kan inte de andra tillverkarna göra det samma frågar jag mig?
    Finns ju redan ett nytt system, som funkar. Går inte att följa AFTM med alla specialtaperingar som finns. Finns ju klumpar som man inte ens matar ut 9,14 meter innan man kastar. Finns även linor där bara frontaperingen är på 5 meter. Bättre att de överger AFTM systemet helt och börjar vikta/rekvikta allt istället för den röra som råder nu. En normaltaperad DT väljer man ju ändå efter hur långt man skall kasta med den

Kommentera

Har det här nya systemet någon tabell man kan följa? Länka gärna i så fall.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

bästa skulle va om de gjorde som man gör med spinnspön ange vikten i gram hur enkelt som helst.

klass 5 skulle va istället 9-12g (nu är sifrorna tagna ur luften för enkelhetens skull) och sen samma sak med linorna ange vikt på dom exempelvis 10g lina, på så sätt skulle det vara enkelt att matcha spö och lina
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

DET, hade definitivt underlättat! Och inte minst för de som är relativt gröna på flugfiske.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            bästa skulle va om de gjorde som man gör med spinnspön ange vikten i gram hur enkelt som helst.

klass 5 skulle va istället 9-12g (nu är sifrorna tagna ur luften för enkelhetens skull) och sen samma sak med linorna ange vikt på dom exempelvis 10g lina, på så sätt skulle det vara enkelt att matcha spö och lina
            Det är ju precis så de har börjat göra nu? GL. Loop, Scierra och säkert fler har spön märkta med rek,vikter. Klumpvikter på linorna går väl oftast ta reda på och går det inte, så köper jag dem inte. Använder själv spön i 10, 15 och 20 gram. Rek,vikten stämmer väl kanske inte alltid med hur man själv vill ha viktfördelningen, men det lär man sig ju snabbt. Tex. Följer själv rek,vikterna hyffsat vid sjöfiske ( långa kast ) för att spöt skall maxa. Fast vid åfiske ( korta kast ) gillar jag lite tyngre linor än rek, för att få spöt att ladda snabbare. Likadant med korta klumpar och tunna skjut som inte tillåter några längre utmatningar.

Kommentera

och förvirringen är uppnådd

Det bästa är att läsa om de olika linorna, sen plocka ut de linor som kan passa ens fiske bäst. Alla gillar olika linor sen att inte tillverkarna följer aftm klassen gör inte det hela lättare. Absolut bästa är om du hittar nån butik där du kan prova linorna på så sätt kan du hitta den som passar just dig

Men som man ser så rekommenderar de flesta en WF lina med kort klump för korta kasten

Jag blir inte själv klok på detta med linklasser och klasserna på spöna, visst de skulle vara lätt om alla använde AFTM klassen men så är inte fallet.
              Jo det bästa vore så klart om man kunde hitta en butik där man kan prova alla linor med sitt eget spö.
              En intressant sak en säljare har sagt till mej är typ att så länge du inte väljer en "billig" lina så spelar det ingen roll vilken du tar. De flesta linor tillverkas av samma tillverkare ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                Det är ju precis så de har börjat göra nu? GL. Loop, Scierra och säkert fler har spön märkta med rek,vikter. Klumpvikter på linorna går väl oftast ta reda på och går det inte, så köper jag dem inte. Använder själv spön i 10, 15 och 20 gram. Rek,vikten stämmer väl kanske inte alltid med hur man själv vill ha viktfördelningen, men det lär man sig ju snabbt. Tex. Följer själv rek,vikterna hyffsat vid sjöfiske ( långa kast ) för att spöt skall maxa. Fast vid åfiske ( korta kast ) gillar jag lite tyngre linor än rek, för att få spöt att ladda snabbare. Likadant med korta klumpar och tunna skjut som inte tillåter några längre utmatningar.
                En bra början då, men om inte alla gör det för spöna och linorna så kommer detta att bara öka förvirringen, jag har själv ine stöt på ett enda spö med vikt rekommendation men det kommer väl. Eller är det bara 2 handspöna som är uppmärkta ?
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

En bra början då, men om inte alla gör det för spöna och linorna så kommer detta att bara öka förvirringen, jag har själv ine stöt på ett enda spö med vikt rekommendation men det kommer väl. Eller är det bara 2 handspöna som är uppmärkta ?
                  Kommer nog de flesta göra, så småningom. Åtminstone med fotfolks spöna Tex: Guideline Exceed, där har alla modeller rekommenderad kastvikt i gram/grains på klingan.

Kommentera

Börja ange rekomenderad linvikt i gram är ju precis så AFTM-systemet är uppbyggt.
                    Följande vikter brukar anges för de olika AFTM-klasserna (+/- cirka 0,5 gram):
                    AFTM 1 = 3,9 gram
                    AFTM 2 = 5,2 gram
                    AFTM 3 = 6,5 gram
                    AFTM 4 = 7,7 gram
                    AFTM 5 = 9,1 gram
                    AFTM 6 = 10,4 gram
                    AFTM 7 = 12,0 gram
                    AFTM 8 = 13,6 gram
                    AFTM 9 = 15,5 gram
                    AFTM 10 = 18,1 gram
                    AFTM 11 = 21,4 gram
                    AFTM 12 = 24,6 gram

Så varför man har börjat skriva en klass på spöt som sedan inte stämmer överens med aftm förstår jag inte riktigt, verkar ju bara onödigt. Om man nu har ett spö med en rek linvikt på 10 gram så är det väl bara att skriva klass 6 istället. Det är ju liksom samma sak. Alternativt kan man ju skriva rek kastvikt 10g och aftm 6, då har man ju båda enheterna på spöt.
                    Då slipper manju trolla med klasser och man slipper själv leta lina som matchar spöt.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

tycker att man kan skippa klasserna helt och köra på gram gradering istället. Då kan man som konsument välja om man vill ha en lättare lina eller tyngre lina. Om ett spö har kastvikt från 9-11g kan man som kund välja om man vill ha 9g eller 10g lina. Vilket kan vara en fördel beroende på vilken typ av lina man har

Om jag inte minns helt fel försökte väl ABU köra klasser på sina spön och rullar på 80-talet. Har för mig att det vart 1 till 5 stjärnor på klasserna, 1 stjärna var lätt fiske medans 5 va mer för havets monster. Men de hade även rek kastvikter på spöna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X