Vettigt Flugset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vettigt Flugset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vettigt Flugset?

Hallå! Jag och en polare har fiskat mycket i snärjebäcken och har tröttnat lite på det stället. Jag bor ju i Ljungbyholm så Hossmoån ligger ju väldigt nära och bra! Jag har vid mina yngre år ägt ett vettigt flugspö som blev stulet och känner ett sug efter att köpa ett nytt! Och jag tror att fluga är lite vettigare i hossmo än vad spinfiske är? Iaf där vi har varit och kollat. Så min fråga till er: Eftersom att köpa skit nästa aldrig lönar sig så tänkte jag höra om tips för ett "nybörjar"-set fast som kanske håller lite högre kvalitet. Vill ju samtidigt inte lägga en förmögenhet men heller inte köpa det billigaste då det är dumt att kasta pengar i sjön! !

Är det någon som har något under säljesforumet så kan ni ju skicka ett pm! Eftersom jag är rätt ny på den här fronten så kan jag ju inte alla namn på spön vilket dom flesta skriver i sin annons

Mvh Mike
    Scientists have recently discovered, that oil that isn't pumped up and used, will in time seep down through cracks that develop as the tectonic plates shift over longer periods of time. When the oil reaches the hot inner parts of the planet, it catches fire and the pressure increases rapidly, causing massive earth quakes and huge volcano eruptions. This is why the dinosaurs died out, they didn't have rat rods

Hej!

Det är Lax och Havsöring du ska fiska eller? Eller finns även stationär Öring och annan, mindre ädelfisk där? Typ Harr? Som du är mer intresserad av. Måste veta detta för att kunna tipsa dig på rätt klass på utrustningen. Det går inte att köpa en kompromiss utrustning i en klass som täcker både Lax / HÖ och mindre ädel fisk.

Edit. Verkar bara finnas Lax och HÖ där i fråga om ädel fisk. Sedan är det Gädda och större Abborre verkar det.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-04, 12:36.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Här har du iaf. ett 9.6 fot klass 8 spö som grejar HÖ, Gädda och Lax till ett vettigt pris:

Rulle: http://www.dan-tackel.com/5794/reelmaster Salmon modellen.

Backing. 30 pund, 100 yards. http://www.dan-tackel.com/2208/scierra-dacron-backing

Linor. WF 9 :

Kommentera

Tack Jock Scott för ett så snabbt svar

Det finns ju precis som du säger, lax och Hö som ädel men även stora abborrar samt slagskepp till gäddor.. Det är väl den anledningen till att vi försöker söka oss bort ifrån Snärjebäcken som nästan enbart ha RB och det är ju alltid lite roligare om man får gissa lite vad det är för firre Hur fungerar klassningarna på spöna? Vore ju tråkigt att paja sitt nya spö.
        Scientists have recently discovered, that oil that isn't pumped up and used, will in time seep down through cracks that develop as the tectonic plates shift over longer periods of time. When the oil reaches the hot inner parts of the planet, it catches fire and the pressure increases rapidly, causing massive earth quakes and huge volcano eruptions. This is why the dinosaurs died out, they didn't have rat rods

Kommentera

Ett klass 8 enhands spö funkar till Lax i en medel stor å som som denna. Till HÖ och Gädda funkar det ypperligt. Till Abborren är denna utrustning dock kraftig overkill. Där vore klass 4 eller 5 bättre. D.v.s samma klasser som man fiskar Regnbåge, Harr, Röding och Öring med.

Till HÖ och Lax behöver du 9 fot taperade ( avsmalnande) nylon tafsar med 0.30 och 0.28 spetsar. Till Gädda, Gädd flug tafs med wire spets.

flugor.se, har en fylld flug ask för Gädd fisket som heter " krokodilen" och en som heter "Salmo Scandinavia" som är en bra början på flug samlandet. http://www.flugor.se/
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-04, 13:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
          8 svar
          569 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
          3 svar
          598 visningar
          0 gillar