Total förvirring i flugline jungeln !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Total förvirring i flugline jungeln !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Total förvirring i flugline jungeln !?

Efter att kastat med nya fenwick eagle seatrout #7/8 i måndags och i tisdags tyckte jag att linan verkade för lätt så tog med linan till jobbet och vägde de första 9.15 m av linan. Denna bit vägde precis 16g men kollar man i tabellerna ska vikten för klass 8 ligga runt 13,6g. Då är min fråga kan de vara så enkelt att de har klassat spöt fel enl AFTM systemet ?

Värt att tillägga kanske, klumpens längd va ca 10 meter.

Har kikat på andra linor på marknaden och deras vikter som de anger är klumpens vikt, vilken lina ska man välja i detta virr och yrväder. Desto mer man läser och luskar i ämnet desto mer virrig blir man.

Får kanske köpa 2dra sorteringens linor o testa sig fram till vikten som passar spöt ?!?!?!?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Hittar just inga uppgifter om Eagle spöt. Men kollar man de Fenwick spön som finns i data basen? Så är de 5 listade Fenwick spöna under klassade. I 4 av fallen är spöna 1 klass upp egentligen. Så det finns anledning att misstänka att det samma gäller Eagle.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jo har kikat på dom listorna med och det verkar ganska sannolikt att det stämmer, men upplever inte riktigt det med mitt iron feather spö av samma märke. Kanske har med det att göra att jag har en longbelly lina på den och då blir det lite mer vikt när man får ut hela klumpen.

Jag tror jag kör på en chansnig och tar en klass 9 wf till detta spö, lite tyngre lina då kan man skjuta på lite extra när man ska ha ut flugan

kikat lite på olika tillverkare och deras vikter på linorna , alla klass 8 (AFTM #8 13.6g)
      RIO outbound 21.4g/9.1 meter
      loop evotec 100 18g/10.4 meter
      Vision big daddy 19g/8.5 meter
      guideline coastal 19g/10.5 meter
      airflo forty plus 21g/12 meter

Verkar som ingen av lintillverkarna följer AFTM klassen speciellt noga, så man får helt enkelt prova nån av ovanstående linorna och se vad som händer
      Senast ändrad av mojoman; 2012-09-12, 19:28.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Forty plus Extreme distance, kan vara något för dig om du vill ha en lina med mycket drag i?

Eller mjuk starta med en Dan Tackel # 9 kanske?
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om klumpen är 10 meter så är det väl ingen LB-lina?

Edit: Tolkade nog fel och att det var det andra spöt som hade LB

Ett tips är att titta på Guidelines eller Loops linor som är erkänt tunga.
          Senast ändrad av Knorren; 2012-09-12, 20:42.
          [FONT="Impact"]Mvh:
          /Johan[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            Jo har kikat på dom listorna med och det verkar ganska sannolikt att det stämmer, men upplever inte riktigt det med mitt iron feather spö av samma märke. Kanske har med det att göra att jag har en longbelly lina på den och då blir det lite mer vikt när man får ut hela klumpen.

Jag tror jag kör på en chansnig och tar en klass 9 wf till detta spö, lite tyngre lina då kan man skjuta på lite extra när man ska ha ut flugan

kikat lite på olika tillverkare och deras vikter på linorna , alla klass 8 (AFTM #8 13.6g)
            RIO outbound 21.4g/9.1 meter
            loop evotec 100 18g/10.4 meter
            Vision big daddy 19g/8.5 meter
            guideline coastal 19g/10.5 meter
            airflo forty plus 21g/12 meter

Verkar som ingen av lintillverkarna följer AFTM klassen speciellt noga, så man får helt enkelt prova nån av ovanstående linorna och se vad som händer
            Outbound och forty plus har tunna skjut som inte skall matas ut, därav klumpvikt. De övriga anpassade för modernt klassade spön, dvs underklassade. Märkligt om dessa skulle vara för lätta för spöt. Fenwick är väl inte kända för några spett?

Kommentera

Blir tll att göra egna kastklumpar, vill inte lägga ut massa pengar på linor om man inte hittar rätt vikt direkt.

Om jag förstått det hela rätt nu så blir det följande jag behöver, DT-lina jag kan klippa till önskad vikt och running line. Då är frågan bara hur man skall klippa linan och vilken klass på dt-lina ska jag välja för att få till det bra ?

Får sätta mig och googla ikväll när man är hemma, inte så poppis och göra sådant på arbetstid

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
              7 svar
              407 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
              8 svar
              281 visningar