Öglesystem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öglesystem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öglesystem

Hej,

Jag kom över lite sameo prylar på säljdelen av Edgeforum, efter ett tips från Jock Scott. ( Tack för det JS!)
    Bilden finns här:

I vanliga fall använder jag mig av ett system med öglekopplingar mellan fluglinan och tafsbutten för att enkelt och smidigt byta tafs. Flyttlinan som kom med i paketet som är nästan ny har ingen ögla utan förra ägaren har knutit fast tafsen på flyttlinan på ett utomordentligt sätt. Bild:

Click image for larger version

Name:	20120912_232629.jpg
Views:	1
Size:	317,3 KB
ID:	1812322

Så frågan är om jag ska kappa tafsen och göra en ögla med hjälp av en perfection loop som jag brukar göra eller låter den vara som den är tills det är dags att knyta en ny tafs på fluglinan.

Häls /T

Bägge sätten funkar.
    Jag skulle låta det vara.

Annars kan du ju göra en ögla på tafsdelen när den blir för kort, så har du en ögla att fästa in nya tafsar med, det är ju många som gör, verkar det som.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Grattis till ett bra köp, Classicen är ett trevligt spö som du säkert kommer utvecklas med.
      Men för att svara på din fråga så nålsknuten är bra och sitter som den ska, det är inget som ger sig i första taget. Men en sak funderade jag över. Sameo skickar alltid med sin egen lina när man köper spö av dem, och dem är alltid prelooped, så är det en sameolina du har fått med eller han som hade spöet innan kanske inte kunde göra en perfection loop? I alla nackdelen med att fästa tafsen med nålsknuten är den att du måste kapa en bit av linan varje gång vid tafsbyte, och efter ett tag så kan ju en hel del av din lina försvinna pga av det. och det påverkar ju linans funktion om det försvinner tex 50-100 cm från klumpen.
      Ett öglesystem har ju den fördelen att linan ej behövs att kapas, och underlättar givetvis tafsbyten.
      Ett enkelt sätt att loopa sin lina är i alla fall att lägga linans främre 7-8cm i aceton en stund och lösa upp coatingen. Skala av coatingen sen och kör en perfection loop på det så får du en minimal knut som enkelt går igenom spöringarna.

Kommentera

Jo tack! Jag fick riktig fina linbågar när jag testade spöt och spöt kändes helt rätt!

Ang. linan, då frågade jag honom om det och det är en Viper lina jag fick med, fast det var en kompis som fixade den där jättefina och jättesmidiga knuten. Han ska återkomma om det.

Hursomhelst, jag tror att jag kommer att satsa på att kappa tafsen och göra en liten perfection loop och sen lägga på en dutt uv-lim på själva knuten. Jag har märk att knuten löper mkt smidigare genom spöringarna när man gör så.

Häls /T

Kommentera

Eftersom tafsen uppenbarligen redan är infäst på ett smidigt sätt (av bilden att döma), så är det enklaste du kan göra: gör en ögleknut på den tafsen som sticker ut där, så har du ett öglesystem.
          Du slipper kapa linan, du slipper mickla på en ny flätad ögla, limma etc.
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Grattis till nya kitet!

Nål knuten som din nuvarande tafs är knuten till linan med är en förlegad gammal ide' om att tafsen blir mer integrerad till flug linan. Men den minimala förlusten i kraft överföringen från lina till tafs med ögla är försumbar. Och eftersom man bör byta ut butt delen ett par gånger om året iaf. för att behålla styrkan i tafsen, ( + då kanske även någon gång för att den har trasslat? ) så har man efter några säsonger förlorat en del av spetsen på linan med nål knuten. På det hela taget är ögle systemet vettigare.

Går ju även mycket fortare att byta tafs med ögle systemet i stället för att hålla på att knyta en nål knut med hjälp av ett bomulls pinne skaft.

Och UV lim på ögle knuten är en bra ide'. Minskar risken för "tafs häng" på öglan.

Jerkjonas förslag om att skala av coatingen på ca. 1 dm av lin spetsen + Perfection loop knuten röstar jag på.

Försök att hålla ned storleken på öglan så mycket det går? Utan att du för den skull får problem att trä tafsen sedan.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-13, 10:03.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
            7 svar
            413 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
            8 svar
            292 visningar