Hjälp med lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med lina

Hej!

Jag har ett pool 12 powerfly, flugfiske spö. Det funkar bra för mig som nybörjare! Jag fiskar regnbåge samt öring, om ett tag ska jag köpa sjunklina. Är det någon som kan rekomendera något? Vad brukar priserna ligga på? Får man något för under 350 kr?

EDITA: Är det svårare att kasta med vissa linor? eller spelar det ingen roll? Om det gör det vill jag ha ett lättkastat

Tack i förhand/ Nalyd

Det är svårt att kasta med "fel" lina.
    En ultrafast sink #8 på ett spö i #6 kändes ungefär som att försöka kasta med en rejäl elkabel. Funkade inte så bra helt enkelt.
    Jag tycker att weight-forward-linor är lite lättare att få iväg än double taper-linor, men det är nog mer en fråga om vana och träning.
    Så länge du tar en lina i rätt viktklass, så bör du kunna kasta ordentligt med den efter lite träning.

Kolla på http://www.dan-tackel.com/c/478/2a-sortering-fluglinor, så hittar du billiga linor att leka med.
    Fiskar du båge och öring kan du nog klara dig bra på en sink-tip. Jag tycker min sinktip är lite lättare att hantera än helsjunkande lina; det blir mindre att dra upp ur vattnet.

Vet inte vad det är för klass på ditt spö, men är det dubbelklassat, t ex 5-6, så ta en lina i #6.
    Är det enkelklassat , t ex bara #5, ta en lina i #5.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ja, en WF lina är att rekommendera så här i början.

Du köpte ett klass 6 kit om jag inte har fel?

Dan Tackels 2:a sorterings lina, är ett juste budget val. En WF #7 på ett Pool 12 #6 Powerfly spö.

Detta är normal sjunk linan då: http://www.dan-tackel.com/2195/flugl...sorts-sjunk-wf

En sådan sjunk lina, är inte svårare att kasta med än en WF flyt lina.

Här är en billig men helt o.k. rulle ( modell 4/6 ) till sjunk linan och backing:

En extra rulle, underlättar ju en hel del. Svårt att få tag på en extra spole till rullen i Pool 12 kitet tyvärr.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-27, 10:40.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kör på airframe rullen Jock länkade till, men köp aguanova sjunken istället för andra sort, linan där sjunkförmågan enligt vad jag läst, kan variera väldigt. Ingår dessutom backing och en tafs. Köpte själv en sådan för att testa märket för ett tag sedan och den är både lättkastad och sjunker okej. Denna lina håller klassningen bra, men sjunklinor upplevs ju alltid som lite "tyngre" att hålla i luften så håll dig till klassningen. Går själv alltid ner en klass på sjunklinor med hög densitet.

Kommentera

köper du airframe rullen så får du ev. torka av bromsskivorna för att få jämn och bra broms.
          skruva loss bromsen och det under, sen hittar du dom.
          Torka av på hushållspapper
          sätt ihop
          Färdigt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
          2 svar
          154 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jansson00  
          Arbetar...
          X