Hjälp med utrustning till min far! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med utrustning till min far!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med utrustning till min far!

Hej!

Jag och mina bröder ska köpa flugfiske utrustning till pappa som fyller 50. Och problemet är att jag kan inget inom detta område. Så jag har några frågor:

Vad behövs? Spö, rulle, lina men behövs det något mer? Väska?
    Vilka märken är bra/prisvärda?
    Vad kostar ett set? Det ska inte vara lågpris/budget (skräp) utan något bra, dock behöver det inte vara det bästa och dyraste. Länkar uppskattas!
    Vad betyder 5/6, 7/8 osv?
    Som sagt är jag helt grön på området, så bli gärna inte sura om jag ställer fruktansvärt dumma och konstiga frågor.

Jag hoppas på att kunna få hjälp!

MVH Niclas

(Ledsen om det redan finns liknande trådar, men blir bara snurrig av allt läsande)

Hej!

Grund utrustningen:

Spö, flug lina / flug linor ( en flyt och en sjunk lina) + backing ( back up lina ) och rulle då. Reserv spole till rullen eller en extra rulle för sjunk linan.

Taperade ( avsmalnande ) flug tafsar med en spets som är anpassade efter de fiskar man tänker sig att fiska + flugans storlek. Är ju litet svårt att få igenom en 0.20 tafs spets genom en fluga storlek 18 krok öga.

Sjunk linan kommer till god användning så här års och tidigt på säsongen när fisken står djupt.

Men enklast är ju att som nybörjare köpa ett färdigt kit. Man behöver endast köpa till litet fler tafsar och flugor förstås. OBS! Kiten kommer nästan alltid med endast en flyt lina i de flesta fall. I några enstaka fall kommer även en sjunk lina med i setet.

Guideline, Vision och Scierra har bra grejor för både nybörjaren och den mer avancerade flug fiskaren. I början, kommer man långt på ett flugfiske set för mellan 1200:- och upp till 2000:- Mer än så bör man inte lägga som nybörjare. Då man senare kan komma underfund med att man vill ha ett spö med helt andra kast egenskaper när man väl har lärt sig att kasta ordentligt.

Klassningen på flugfiske utrustningar, är en fråga om vad för slags fiskar / fiskar du ska fiska? Är ju inte kul att ha vare sig för tung eller för lätt utrustning.

Klass 4, 5 och 6, lämpar sig bra för Regnbåge, Harr, Röding och Öring. Klass 4, är dock en lättare utrustning i detta fall. Klass 5 och 6 är all around för dessa fiskar.

Klass 7 och 8 är bra klasser för Havsöring på kusten och # 8 är ju även instegs klassningen för Gädda. Men klass 9 är nog ett bättre val för den fisken.

Sedan så finns det ju riktiga mygg grejor för Bäcköring och mindre Harr i små, strömmande vatten typ klass 0, 1, 2 och 3. Likväl som riktigt stadiga don i klass 10, 11 och 12 för Lax och stora saltvattens fiskar i tropikerna exempelvis.

Här är några förslag på kit. Utgår från att det är Regnbåge, Harr etc. fisk som är intressanta?:

Gudeline's finaste start combo. Litet dyrare än de 2000:- jag talade om förut iof. Men till ett väldigt gött extra pris:

Mitt ihop plockade kit:

Spö: http://www.dan-tackel.com/2190/stone-fly

Linor i klass 6: http://www.dan-tackel.com/2193/flugl...-sorts-flyt-wf

Dessa WF linor klass 6 passar klass 5 spön. Klass 7 på WF linorna om du ska köpa ett klass 6 set och behöver köpa till en sjunk lina?

Backing = 2 spolar: http://www.dan-tackel.com/2624/northern-braid

Rulle + reserv spole ( modell 4/6 ) till den andra linan: http://www.dan-tackel.com/1952/airframe

flugor.se har färdiga start, flug sortiment som kallas för "fyllda askar". De duger gott att börja flug samlandet med.

De har också Sameo, taperade flug tafsar 9 fot som är bra och hyfsat billiga. Välj sådana med 0.18 spets för Regnbågen, Harren, Röding och Öring som standard tafs spets grovlek. Och de med 0.16 spets som tafs för små flugor och för skygg fisk.

Den fyllda asken "Regnbågen" och " Favoriten" är 2 st bra start askar som komplementerar varandra bra.

Utöver detta, så kommer det till en fiske väst eller en midje väska, en kortskaftad flugfiske håv och gärna en håv magnet, vilken underlättar handhavandet och transporten av håven.

Ang. västen, så köp alltid en storlek större än vad man normalt drar i kläder. Västen, ska ju inte sitta som en korsett när man har den över en jacka och litet tjockare tröjor under.

Guideline GL vest är ju ett bra och billigare väst alternativ. Sölvkroken midje väska är en bra flugfiske väska.

Polaroid solglasögon. Inte bara för att skydda ögonen mot starkt ljus och reflexer. Utan även som skydds glasögon mot fiske flugor.

En medium lång peang som krok lossare.

En s.k. priest att bonka fisken med.

En tafs klippare.

Torrfluge impregnering. Loon Aquel är en bra sådan som är hyfsat billig.

Ett par 25 m eller 100 m spolar tafs material i samma grovlek som tafs spetsarna så att man kan reparera tafs spetsen vid behov när den har trasslat ordentligt eller blivit allt för kort efter ett antal flug byten. Kirurg knuten, är en bra knut till att skarva ihop olika tafs delar med: http://www.animatedknots.com/surgeonsjoin/index.php

Ett par pin on reels / retraktorer, är bra för att inte behöva tappa bort peangen eller tafs klipparen exempelvis.

Ja, de är ju de grund grejor man behöver. Sedan, så finns det ju en uppsjö av gadjets som man kan både ha och mista.

EL GE, som jag länkade midjeväskan i från har nog alla de prylarna / tillbehören jag nämnde tidigare. Iaf. de flesta.

Finns egentligen inga dumma frågor. Bara dumma svar.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-15, 19:47.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Då får jag tacka så jätte mycket för det kanon svaret! Ska läsa igenom allt noggrant och kolla in länkarna så jag får ett hum om vad jag behöver osv.
      Kommer säkert fler frågor.
      Precis öring, regnbåge osv är det som skall dras upp.

Ska bara tillägga att pappa inte är någon nybörjare utan ganska erfaren flugfiskare!

MVH Niclas

Kommentera

Hej igen!

Varsågod. Kul att kunna hjälpa till litet.

O.k. Då har han säkerligen det mesta i den vägen redan. Så ett spö, flug lina / linor / backing och en juste rulle är väl det som gäller då?

Hur mycket är er max budget för detta? Vore bra att veta var taket ligger om jag ska tipsa om litet mer avancerade grejor?

Kommentera

Några frågor: Rullen (http://www.dan-tackel.com/1952/airframe) kostar 300:- och extraspole (http://www.dan-tackel.com/1953/airframe-extraspole) 150:-
          Likadana bilder, vad är det för skillnad? Och vad har man extraspole till? I rullgardinen "Välj rulle" finns storlekarna 4/6 och 7/9. Ska man välja 4/6 till ett #5 spö?

Vad är backing? (http://www.dan-tackel.com/2624/northern-braid) Varför behövs det utöver linan?

Linorna: Blir nog #5 spö = klass 6 lina? (http://www.dan-tackel.com/2193/flugl...-sorts-flyt-wf) Blir det bra?

Tafs: På vanliga kastspön har man ju en stålwire som man knyter fast linan i. Hur funkar tafsen i flugfiske? Köper man en tafs som man knyter(?) fast i linan? Eller sitter tafsen "inbyggt" i linan?

Pappa visade mig när han kastade lite på gräsmattan, och linan var tjock men smalnade ut i knappt synbar ände där flugan sitter? Jag tyckte det såg ut som lina och tafs var i ett och samma stycke, eller hur funkar det?

Mycket frågor!

(Väst, flugor, och alla små saker tror jag han redan har)
          MVH Niclas

EDIT: Ja, precis. Spö, rulle, lina, backing är det som behövs. Flugor har jag för mig han har sagt att han har massor av.

Budget? Mellan 2000:- - 2500:- borde man väl kunna komma en bit på?
          Senast ändrad av niclasohrlund; 2012-11-15, 20:43.

Kommentera

Jag är i samma sits och letar ett kit. Hittade det här och med tanke på att de har 50% rabatt på allt flugfiske så undrar jag om det är nått att ha? http://www.beoutdoors.se/se/flugfisk...ncite-set.html

Kommentera

Ursprungligen postat av niclasohrlund Visa inlägg
              Några frågor: Rullen (http://www.dan-tackel.com/1952/airframe) kostar 300:- och extraspole (http://www.dan-tackel.com/1953/airframe-extraspole) 150:-
              Likadana bilder, vad är det för skillnad? Och vad har man extraspole till? I rullgardinen "Välj rulle" finns storlekarna 4/6 och 7/9. Ska man välja 4/6 till ett #5 spö?

Vad är backing? (http://www.dan-tackel.com/2624/northern-braid) Varför behövs det utöver linan?

Linorna: Blir nog #5 spö = klass 6 lina? (http://www.dan-tackel.com/2193/flugl...-sorts-flyt-wf) Blir det bra?

Tafs: På vanliga kastspön har man ju en stålwire som man knyter fast linan i. Hur funkar tafsen i flugfiske? Köper man en tafs som man knyter(?) fast i linan? Eller sitter tafsen "inbyggt" i linan?

Pappa visade mig när han kastade lite på gräsmattan, och linan var tjock men smalnade ut i knappt synbar ände där flugan sitter? Jag tyckte det såg ut som lina och tafs var i ett och samma stycke, eller hur funkar det?

Mycket frågor!

(Väst, flugor, och alla små saker tror jag han redan har)
              MVH Niclas

EDIT: Ja, precis. Spö, rulle, lina, backing är det som behövs. Flugor har jag för mig han har sagt att han har massor av.

Budget? Mellan 2000:- - 2500:- borde man väl kunna komma en bit på?
              När det gäller Airframe rullen? Så är det nog bara samma bild för att Dan Tackel inte hittade något foto på en extra spole. En extra spole är ju ett sätt att komma undan litet billigare när man har en extra fluglina helt enkelt. Alternativet är ju annars att köpa en komplett rulle till.

Ja, 4/6 är lagom till ett klass 5 spö. Dessa beteckningar handlar om rullens kapacitet att ta givna flug line klasser + ett antal meter backing lina som ligger underst / närmast rullens spole. Och fungerar som en back up lina som stor fisk kan dra ut vid längre rusningar. Själva flug linan, är ju bara ca. 30 m lång.

Ja, när man väljer en WF lina som har klumpen i ena änden Då brukar en lin klass upp gentemot vad som står på spöt vara det rätta valet. Kör man med den äldre sortens DT lina som har klumpen mitt på linan? Då ska man välja klass efter vad det står på spöt. Finns även "dubbel klassade spön" exempel : # 5/6. Då står "5" för DT linan och "6" för WF linor.
              Men det är egentligen samma klassning. Det är bara en fråga om hur tillverkaren har valt att tala om spöts klassning?

Tafsen till flugfisket är oftast tillverkad av nylon eller fluor carbon, och smalnar av mot spetsen ( kallas för tapering ) Om tafsen hade varit rak och 9 fot lång = ca. 2.6 m? Då hade den inte sträckt ut som den skulle. Att tafsen sträcker ut så bra som möjligt? Det är viktigt i synnerhet för presentationen av torr flugor och nymfer.

Nej, tafsen är inte integrerad på det sättet jag tror att du menar?

Antingen så kopplas flug lina - tafs ihop på det klassiska sättet via nål knuten eller så finns det en liten ögla längst ut på flug linan och en likadan på tafsen för enklare tafs byte.

För den slanten? Köp Guideline Exceed setet hos Sporting jag länkade till ovan. Mycket spö för pengarna, en bra rulle och en juste lina. Och komplettera med en Okuma Airframe 4/6 rulle och den Dan Tackel, sjunk lina jag länkade till.

Borde bli ett bra paket.

- - - Updated - - -

Ursprungligen postat av PrintPelle Visa inlägg
              Jag är i samma sits och letar ett kit. Hittade det här och med tanke på att de har 50% rabatt på allt flugfiske så undrar jag om det är nått att ha? http://www.beoutdoors.se/se/flugfisk...ncite-set.html
              Hej!

Inget fel på det kitet.

Men för den slanten, så undrar jag om inte detta Guideline Exceed set är något vassare?

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-16, 12:03.

Kommentera

Som jag har förstått din far är en flugfiskare, och om det stämmer, du får gärna komma med lite detaljer T ex vad fiskar han efter, Gädda, P&T, Lax, Bäckfiske.
                Om han har sina favorit spö och rullar, en fint lappkniv kan vara rolig att få, kanske.

Kommentera

När det gäller Airframe rullen? Så är det nog bara samma bild för att Dan Tackel inte hittade något foto på en extra spole. En extra spole är ju ett sätt att komma undan litet billigare när man har en extra fluglina helt enkelt. Alternativet är ju annars att köpa en komplett rulle till.

Ja, 4/6 är lagom till ett klass 5 spö. Dessa beteckningar handlar om rullens kapacitet att ta givna flug line klasser + ett antal meter backing lina som ligger underst / närmast rullens spole. Och fungerar som en back up lina som stor fisk kan dra ut vid längre rusningar. Själva flug linan, är ju bara ca. 30 m lång.

Ja, när man väljer en WF lina som har klumpen i ena änden Då brukar en lin klass upp gentemot vad som står på spöt vara det rätta valet. Kör man med den äldre sortens DT lina som har klumpen mitt på linan? Då ska man välja klass efter vad det står på spöt. Finns även "dubbel klassade spön" exempel : # 5/6. Då står "5" för DT linan och "6" för WF linor.
                  Men det är egentligen samma klassning. Det är bara en fråga om hur tillverkaren har valt att tala om spöts klassning?

Tafsen till flugfisket är oftast tillverkad av nylon eller fluor carbon, och smalnar av mot spetsen ( kallas för tapering ) Om tafsen hade varit rak och 9 fot lång = ca. 2.6 m? Då hade den inte sträckt ut som den skulle. Att tafsen sträcker ut så bra som möjligt? Det är viktigt i synnerhet för presentationen av torr flugor och nymfer.

Nej, tafsen är inte integrerad på det sättet jag tror att du menar?

Antingen så kopplas flug lina - tafs ihop på det klassiska sättet via nål knuten eller så finns det en liten ögla längst ut på flug linan och en likadan på tafsen för enklare tafs byte.

För den slanten? Köp Guideline Exceed setet hos Sporting jag länkade till ovan. Mycket spö för pengarna, en bra rulle och en juste lina. Och komplettera med en Okuma Airframe 4/6 rulle och den Dan Tackel, sjunk lina jag länkade till.

Borde bli ett bra paket
                  Tackar enormt för hjälpen! Ska kolla på dina länkar och försöka plocka ut något bra!

Som jag har förstått din far är en flugfiskare, och om det stämmer, du får gärna komma med lite detaljer T ex vad fiskar han efter, Gädda, P&T, Lax, Bäckfiske.
                  Om han har sina favorit spö och rullar, en fint lappkniv kan vara rolig att få, kanske.
                  Ja han är ganska duktig. Han har redan en utrustning som är väldigt gammal, så vi tänkte ge honom något nyare. Han har aldrig varit kräsen så han behöver verkligen inte det bästa utan något som funkar utmärkt för lite fiske då och då. Som jag skrev längre upp, öring, regnbåge, lax är det som ska dras upp!

Alltså det som kommer behövas:
                  Spö
                  Rulle
                  extraspole
                  sjunk, flyt lina
                  tafs

Flugor, backing och annat har han som är i hyffsat skick!

Hmm den där lappkniven lät spännande..vad är det? Och vad använts det till?

MVH Niclas

Kommentera

Lappkniv http://www.cultur.nu/knivar/same/sam...memapp2010.htm

Ett nytt set verkar mycket bättre ide, om han har bara ett set flugfiske utrustning, och Jock Scott är absolut det bästa konsulten, man kan koma i kontakt med.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    544 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    576 visningar
                    0 gillar