Polyleaders? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polyleaders?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Polyleaders?

Dags att testa nytt!

Hittills har jag varit hur nöjd som helst med att enbart fiska med egentaperade fc-tafsar, men nu har det blivit hög tid att vidga mina vyer! Nog med massa blodknutar, utstickande linstumpar och tidvis halvdann kraftöverföring! Men, vad behöver jag för densiteter och längder?

Till flytlinan? Floating för torrflugorna och intermediate för nymfer kanske? 8' ?

Till min sink3-lina? Samma densitet som huvudlinan? 5' ?

Främst dessa jag tänker på:

Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

Arter på fluga - 21+4
    Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

Såhär brukar jag fiska:

Torrfluga: flytlina, eventuellt en intermediate om jag ska snåla på packning. En intermediate lina hinner oftast inte dra ner torrflugan innan flugan hunnit förbi målet.

Nymf: Flytlina eller intermediate. Många nymfer är idag förtyngda med diverse medel och då slipper man koppla på något som en polytafs. Intermediate linan kan vara det som gör att man kommer ner lite snabbare bara.

Streamer/tub/gädda: Flytlina - extreme fast sink. Gäddfisket på våren är oftast bara med en flytlina senare på året klíver jag ner till en flyt/sjunk eller flyt med polytafs, allt från 2 ips - 6 ips. Intermediate fiskas som ovan men om jag vill komma lite djupare. Heldragna sjunklinor används främst när jag fiskar lax och havsöring i älv annars flyt med polytafs.

Jag undrar, fiskar du ofta i vatten som rör sig, dvs älv/å osv? Isf kan du med fördel följa ovanstående. Annars, om det är mer i stilla vatten så räcker det med flyt tillsammans med polytafsarna. Alternativt fiska med en heldragen flyt/sjunk.

Hoppas jag gav dig några svar!
    sigpic

Kommentera

Diedose, tyvärr råder det ju brist på älvar här nere i skåne, så det är nästan uteslutande fiske i stilla vatten som gäller för min del. Närmare bestämt p&t.

Behöver bara lite hjälp att navigera träsket som heter polytafsar =) Längder, klasser, sjunkhastigheter etc för olika tillfällen kring ett p&t-vatten. Fångar ju fisk med vanlig hemmabyggd fc-tafs, men kraftöverföring och utsträckning kan verkligen bli bättre känner jag! Samtidigt vill jag kunna fiska av ett vatten mer effektivt och med ett par olika polytafsar känns de lättare än med bara fc-tafs.

Arter på fluga - 21+4
      Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Kommentera

En poly tafs av normal sjunk hastighet = sjunk 3 och en flyt borde räcka för stilla vatten flug fisket. Då med 1 - 1 1/2 m otaperad fc. eller nylon tafs spets.

Gissar att sjunk klass 3 motsvarar " slow sink".

Tafsens total längd ska vara från topp öglan på spöt till ungefär där handtaget slutar mot rull fästet.

Edit. 5 fots varianten = 152 cm är nog den bästa längden till 9 fot spön.

Med en 8 fots tafs = 274 cm så får du bara drygt 20 cm spets på ett 9 fot spö
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-31, 11:00.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          En poly tafs av normal sjunk hastighet = sjunk 3 och en flyt borde räcka för stilla vatten flug fisket. Då med 1 - 1 1/2 m otaperad fc. eller nylon tafs spets.
          Ingen intermediate för att få ner nymfer litet?

Arter på fluga - 21+4

Kommentera

Inte nödvändigtvis. Man tar ju hem nymferna så sakta att det oftast inte behövs om du använder dig av någon form av förtyngning i nymferna.
            sigpic

Kommentera

Intermediate tafs, är inte så lyckad om du vill ha ned nymferna? Risken är att intermediate tafsen dras upp till ytan när du börjar att dra i flug linan. I synnerhet vid de tillfällen då du vill fiska nymfen litet fortare. Sådant råkar även en del ut för med en sink tip lina där den sjunkade delen är för långsamt sjunkade.
              Ta hellre en normal sjunkande poly tafs, och ev. förtyngda nymfer vid behov.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-31, 14:18.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, plogar man upp en Interm, airflo poly till ytan, då får det gå undan Finns ju en hel del billiga skräp polys/sinktips på marknaden, men de skall väl inte blandas ihop med prylar som funkar ( airflo ).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                152 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Arbetar...
                X