Vision har släppt ett nytt budget spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision har släppt ett nytt budget spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Du kan ju iof. köpa en Dan Tackel 2:a sorterings wf flyt lina och ha till att vifta loss med inomhus i stället. 115:- är ju inte blodigt. Och det är en bra lina i sig.

Edit. Force linan, kan du ju linda upp runt en stols rygg litet löst. Och sedan bara knyta några snör stumpar om slingorna och hänga den på en krok tills att det blir allvar av ute vid vattnen.
    Ja, jag har flera gånger sett att du nämnt linorna just från Dan Tackel. Priset känns ju riktigt lockande, och säger du att de är bra så tvekar jag inte en sekund Men har du nånsin vart med om att en lina därifrån varit "mycket sämre" än en 1:hands lina, eller kanske tom. obrukbar? Som jag förstår så är det ju alltid något litet fel på de, därav priset, men sen om det endast handlar om färgfel eller någon liten miss i längd så spelar det ju verkligen inte större roll.
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Nej, jag äger och har ägt en 8 - 10 sådana linor under min tid. Och de har aldrig varit kass. De enda felen jag har sett är små skönhets fel, någon liten enstaka knöl på ytskiktet eller 1 eller 2 m för kort skjutlina. Välj en klass tyngre än det står på spöt bara. Dvs. om ditt spö inte är dubbel klassat? Exempelvis #7/8. I så fall? Så väljer du även här den högre klassen. I detta fall med dubbel klassning står #7 för en DT lina.

En annan positiv sak med denna lina är att den har ett litet lin minne. Dvs. den blir inte så grymt spiral formad efter att ha legat ett längre tag på rullen. Men sådant är ju ändå lätt att åtgärda genom att dra och töja några gånger i linan.

Tänk på att lämna kvar en liten stump backing på Force linan så att du vet vad som är fram och bak på den? Låt flug linan löpa mellan tummen och pekfingret när du spolar på den på rullen. På så sätt undviker du lin tvinn.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-15, 00:46.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Nej, jag äger och har ägt en 8 - 10 sådana linor under min tid. Och de har aldrig varit kass. De enda felen jag har sett är små skönhets fel, någon liten enstaka knöl på ytskiktet eller 1 eller 2 m för kort skjutlina. Välj en klass tyngre än det står på spöt bara. Dvs. om ditt spö inte är dubbel klassat? Exempelvis #7/8. I så fall? Så väljer du den högre klassen.
        Grymt, lätt värt om det ändå bara kostar en hundring! Mitt EXP4 är #6 .Blir att testa en #7:a att ha som "slit och släng" Frågan är om man kan ha en #8:a som reserv till kustfisket också...
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Nej, ta i så fall en 7:a intermediate också. Den är bra på kusten i och med att den inte som en flyt lina, ligger och guppar på vågorna. Vilket i sin tur gör att du då och då förlorar kontakten med flugan. En normal intermediate sjunker med ca. 2 - 3 cm i sekunden.

Intermediate linor är ju litet tunnare än en flyt lina. Så den skär vinden bättre också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-15, 00:52.

Kommentera

Som nybörjare skaffade jag mig nyss Vision Vipu som första flugfiskeset, jag kan därför inte komparera så vist som Jock Scott men jag kan bara rekommendera och säga att jag är helt kär och därför också blivit hälsofarligt kär i själva flugfisket, jag ifrågasätter om man kan få något bättre för dom pengarna.

Kommentera

Kul att du gillar det. Är dock inte speciellt förvånad över detta. Och jag tror att du får vända dig till begagnat marknaden om du ska hitta bättre grejor för den pengen.

Jag är självt glad i mitt Vipu #3, som har tjänat mig väl när jag har "fin väders fiskat" med torrfluga och nymf efter Regnbåge.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-01-18, 20:06.

Kommentera

Hej på er proffs!

Jag är rätt ny på flugfisket (satt igång sommaren 2012) och började med ett Guideline exp4 #5. Jag har varit nöjd med det spöt (har inte så mycket att jämföra med ) men har under 2013 kännt att jag nog skulle vilja ha möjligheten att gå upp en klass, framför allt när jag vill kasta streamers och större nymfer men också när det blåser på lite mer. Är det någon som provat Vipu i klass 6 och kan ge ett utlåtande?

Tack!

Kommentera

Har du någon handlare i din närhet så att du har möjlighet att känna på de olika spöna?
                  Jag har själv ingen erfarenhet av Vipu. Men med tanke på de uttalanden som spöt har fått här på forumet så lär det inte vara dåligt. Guideline exp4 är ju också ett väldigt bra budgetspö. Det spöt har jag viftat med och har bara gott att säga om det med tanke på dess prislapp.

Ursprungligen postat av jumjum Visa inlägg
                  Hej på er proffs!

Jag är rätt ny på flugfisket (satt igång sommaren 2012) och började med ett Guideline exp4 #5. Jag har varit nöjd med det spöt (har inte så mycket att jämföra med ) men har under 2013 kännt att jag nog skulle vilja ha möjligheten att gå upp en klass, framför allt när jag vill kasta streamers och större nymfer men också när det blåser på lite mer. Är det någon som provat Vipu i klass 6 och kan ge ett utlåtande?

Tack!

Kommentera

Du kan lugnt köpa ett Vipu #6. Har som sagt hunnit kastat en hel del med ett #3. Och även provkastat ett i klass 5. Samma trevliga känsla i båda. Det är ingen märkbar skillnad i känslan mellan en #5 pinne och en 6.a inom samma modell oavsett märke. Bara att 6 :an med en rätt anpassad WF 7 lina har det litet lättare för sig att dänga ut litet större och tyngre flugor, precis som du vill ha det.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-02-12, 12:56.

Kommentera

Tack för era svar! Jo, jag kan nog åka till en handlare och klämma lite, men butikerna ligger mitt i fjollträsk så jag vet inte om det blir så mycket provkastande

Någon som vet hur de båda spöna är i klassningarna? EXP4 #5 mot Vipu#6? Jag vill ju ha lite mer tyngd och om det inte är någon större skillnad så kanske det är bättre att jag köper ännu ett EXP4 i #6 istället. Jag är ju ändå nöjd med det spöt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X