Vision har släppt ett nytt budget spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision har släppt ett nytt budget spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Varsågod.

Bara kul att kunna hjälpa till.

Ett litet tips.

Har du inget Gädd flug ask? Snoka upp ett gammalt VHS, video band fodral och limma in foam i det. Gör några ventilations hål i locket med en het och grov nål.
    Sådana fodral kan du hitta på loppisar för runt 10 - 20 kr.

Skit fiske på dig när det blir dags!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-11, 00:15.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hurra! Äntligen har min handlare fått spöt från Vision. Får det i morgon eller senast på torsdag.

Blir recension och test kastande direkt då. Jag ska ta några foton på det och lägger upp dem här dessutom.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-12, 12:54.

Kommentera

Så där ja! Posten skötte sig och en stund efter 12 snåret så knackade det på dörren och brevbäraren stod där med ett väl förpackat och rörformigt föremål. Krävdes ingen större gissnings lek för att förstå vad det innehöll?

Snabbt som blixtens brorsa åkte saxen fram! Och det klipptes försiktigt i papper och plast. Och ut kom Vipu!

Spö tuben är bara den riktigt trevlig. Rejält skydd invändigt locket med tjockt skumgummi. Och jag gillar Vision för att skippat spö strumpan (fodralet ) och ersatt det med ett tyg fodrat, och fack indelat innanmäte i stället. En grej mindre att tappa bort på fiske turen. Eller som hunden, alternativt småttingen i familjen drar iväg med och som hittas först efter 2 år.

Tuben är 63 cm lång och hela paketet med spöt väger 635 gram.

Garantin är standard procedur som jag uppfattar den? Citerar från garanti sedeln:

Vision spö garanti.

" Vision garanterar vid spö brott p.ga. material eller produktions fel, lagas ditt spö eller ersätts med en snarlik tillgänglig modell under det första året från inköps datum utan kostnad. Denna garanti täcker inte missbruk, försummelse, normalt slitage, eld eller stöld, förlorat spö eller avsiktlig skada. #

5 års ovillkorlig service.

" Vid händelse av spö brott av vilken orsak som helst, har du rätt till att få spöt lagat eller ersatt med snarlik modell för ett fast pris. Intro och Attack för 350 SEK. Min kommentar: Det gäller troligen Vipu, Keeper och Zulu också som ligger i runt samma pris kategori.

"3 Zone, Nite, 450:- Och Extreme eller Midget för 650:- Under de 5 första åren från inköps datum. Efter denna 5 års period kommer vi naturligtvis att hjälpa alla Vision konsumenter med vår service. Men från den stunden är alla kostnader till ett icke fastställt pris.
        Priset kommer att fastställas utifrån den faktiska kostnaden för servicen i varje fall för sig. #

Nu till själva spöt. Jag tycker iof. att fotot nedan talar sitt tydliga språk. Men enligt min bedömning, är spöt både väldigt tilltalande utseendemässigt och välgjort. Rullfästet, håller rullen stadigt och bra utan att lås ringen efter en stunds kastande börjar att skruva ur sig med följden att rullen börjar att skramla runt. I alla fall märkte jag inga sådana tendenser under de drygt 45 minuter test kastande jag höll på med. Verkar att klara att hålla rullar med långa och ganska tjocka rull fötter. Okuma Airframe, var det inga problem med t.ex. Inte heller med Vision Koma rullen eller min Asiatiska 500:- rulle.

Vision, har använt ett mycket vackert träslag till fästet dessutom. Vilket? Kan jag inte upplysa om dock.

Handtaget, är inget fusk jobb det heller. Mycket små porer och ser inte heller ut att ha "fusk fyllts" igen med kork damm / spån och lim. Snarare tror jag att det är riktig, portugisisk kork som har använts. Lent som siden är handtaget i handen.

En liten sak jag vill små klaga på. Och här är de flesta spöt tillverkare lika skyldiga i målet ska det sägas. Det är att skydds plasten är en pest att få bort utan att skada korken! Hade varit fint med en liten " flärp" på skyddet som skulle underlätta borttagandet en hel del.

Och det vore även önskvärt att Vision liksom div. andra spö tillverkare, övergav det föråldrade AFTM systemet. Och i stället började att uppge ett lämpligt gram antal på linan för det aktuella spöt.

Lindningar och lack arbetet är av hög klass, finns inget att anmärka på här. Spö ringarna ser bra ut de med, och torde hålla många år om linan inte är full med sand och andra hårda partiklar för jämnan.

Jag spände upp spöt med hjälp av tafsen i ett element och tog i en del. Så vitt jag kan bedöma så böjer sig denna klinga som mest ned till en liten bit ovanför mitten. Så spöt verkar inte riktigt halv aktion, men inte heller direkt topp aktion i mitt tycke.

Jag tog ut spöt på gräsmattan och började med en Dan Tackel, 2:a sortering WF 4. De 3 st linorna jag testade spöt med var av samma fabrikat och inte heller ny smorda för att glida bättre.

Det ska tilläggas att det blåste runt 5 sekund meter och kanske litet mer ibland i vind pustarna?
        Alltså, rätt tuffa förhållanden för ett litet 7.6 fot # 3 spö.

Nyfiken som tusan började jag att kasta i motvinden.....Och blev glatt överraskad att spöt orkade skicka iväg 15 m + utan att jag behövde att ta i för kung och fosterland eller ta till dubbel drag. ( Jag hade mätt upp 20 m längder och satt upp blom pinnar som markörer nämligen ) I litet mer lä för vinden bakom hus knuten och med en lättare med vind, dunkade spöt ut 20 m utan problem i flertalet försök. Det var inte utan att jag tänkte "Att det här måste vara nära nog ett optimalt nybörjare spö". Men som även mer erfarna kastare skulle ha lätt att uppskatta.... Undertecknad exempelvis. Tycker att det lirar i samma liga som Scierra Stonefly. Och det är minsann inget dåligt omdöme det!

Skillnaden är väl att Stonefly är något litet snabbare och rappare i aktionen. Men Vipu, kastar lika lätt och bra. Bara med en litet mer lugn och sansad aktion.

Testade även med en DT 3 och en WF 5 lina. Den senare för att se hur det funkade om man ville ha en tyngre lina när det blåser litet mer än vanligt? Det gick inte alls tokigt att kasta upp till en liten bit över 20 m iaf. Visserligen fick linan en del banan böj nedåt de sista metrarna i luften. Och den landade väl inte i spetsen så där värst vackert. Man fick även kämpa något mer. Men visst går det att använda en inte allt för tung WF 5 vid behov om man så vill?

DT 3 linan flöt på lika bra som WF4:an i det någorlunda lä läget bakom hus knuten. Spöt blev ännu mer njutbart, eftersom DT linor har ett lugnare beteende i luften. Man har mer tid liksom att suga ut det göttaste i varje fram och bak kast.

Slut klämmen av mitt test är att Vision har lyckats få fram ett fint budget spö som gör skäl för namnet "Vipu" = Hävstång.
        Namnet Catapult har de ju redan använt på en spö serie.

Sedan är det upp till dig som ska välja ett spö i denna pris klass att fundera över om du vill ha det litet ettrigare Stonefly från Scierra eller det något mer lugnare Vipu?

Jag köpte spöt efter testen.

Vill passa på att tacka Uffes fiske och flugor i Malå för lånet och det senare köpet. Han kommer även att ha #5 Vipu spön i lager för den som vill veta? http://stip.se/ulfsflugor/index.php

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-16, 20:19.

Kommentera

Måste säga att det ser ut att vara ett snyggt spö.
          Minuset är väl de skrikiga gula färgen på texten (om man ska var lite kinkig).

Du skriver att Vision har skippat spö strumpan och istället ersatt det med fack indelat innanmäte i stället. Orvis har den varianten vilket jag också gillar.

Så utifrån din beskrivning och test så verkar detta vara ett kanon spö för nybörjaren och som hen kan leva med i flera säsonger. Den erfarne kan då säkert också uppskatta spöt som reservspö eller vid köp i en klass man inte använder så ofta så att man inte vill slänga ut allt för mycket pengar på det.

Kommentera

låter lovande men måste nog testa spöt vid nått tillfälle innan jag bestämmer mig för ett köp, problemet är att man börjat snegla på spön med medel action men då stiger prislappen. Ja ja får väl se vad de blir för nått. Vipu, gt four eller cult blir det till sommaren iaf men testa först o köpa sen......svårt detta med spön :-/
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Detta med text färgen är ju högst personligt. Men här tycker jag att den faktiskt är snyggare än den traditionellt vita.

Absolut är det ett spö väl värt att överväga som både första spö för nybörjaren så väl som reserv spö. Jag tror inte att om jag knäckte ett av mina #5 spön, och "bara" hade ett Vipu i dito klass att ta till som stand in? Att jag skulle känna mig speciellt handikappad vid vattnet. Det gör sitt jobb lika bra som några av de dyrare spöna jag har haft tillfälle att kasta med.

Det är kul att se att de s.k. budget spöna = - 2000:- som kommit ut den senaste tiden har höjt ribban märkbart. I sub 1000:- klassen har man ju EXP 4 också.

Det som hade gjort mig riktigt lycklig med Vipu, hade varit om det även hade kommit med split cane imiterad lack på klingan. Det hade varit något det! Vision har ju gjort silver grå spön så varför inte?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-13, 21:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                låter lovande men måste nog testa spöt vid nått tillfälle innan jag bestämmer mig för ett köp, problemet är att man börjat snegla på spön med medel action men då stiger prislappen. Ja ja får väl se vad de blir för nått. Vipu, gt four eller cult blir det till sommaren iaf men testa först o köpa sen......svårt detta med spön :-/
                Vipu, beteer sig väldigt likt ett medium aktions spö. Det är som sagt inte fullt så snabbt som Stonefly och andra mer topp aktions orienterade spön. Du får väl prov svinga ett vid tillfälle som du säger.

Jag är ju självt en varm anhängare av medium aktion. Och hade inga problem att hitta timingen med denna pinne.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-13, 21:24.

Kommentera

Riktigt bra test, tack Göran!

Och jag som precis köpt EXP4 hehe... nåja, alltid bra att ha Vipu i åtanke ifall jag senare i vår/sommar får för mig att köpa ett i lägre klass, typ 4 eller 5. Det är exakt sånna test man vill läsa innan man handlar något nytt. Synd bara att det är så få som gör/orkar/kan göra liknande, riktiga (osponsrade) test!
                  Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Tackar och bockar!

Men du sitter ju inte i sjön precis med ditt EXP 4 heller. Är ju även det ett trevligt och mycket prisvärt spö.

Juste att ha en tillgång till en egen, inomhus casting range! Det hade varit något för mig det.

Så länge du låter linan landa på plast golvet så ska det inte vara någon fara. Så tillvida att det inte är skitigt som fn dvs.? Då blir det ju en del lin vård som följd efteråt.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-03-13, 22:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Tackar och bockar!

Men du sitter ju inte i sjön precis med ditt EXP 4 heller. Är ju även det ett trevligt och mycket prisvärt spö.
                      Ja, jag ska inte klaga, har ju inte ens testat kittet hehe, men man blir ju alltid sugen på fler köp Sjukdom det där..

En fråga bara när jag ändå håller på... jag har ännu ingen möjlighet att provkasta eller öva ute i gräset, då det både är kallt som tusan och snö lite överallt. Funderar istället på att provkasta inomhus på min arbetsplats, på ledig tid. Det är lagerlokaler med med rätt fint stengolv och på vissa håll även plastgolv. Mycket högt i tak och massa döutrymme. Funkar det att stå och veva där, eller finns det risk att jag nöter eller tar sönder linan (mot golvet alltså)?
                      Senast ändrad av GäddMartin; 2013-03-13, 23:14.
                      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      147 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X