Guideline LPXe eller LPXe RS? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline LPXe eller LPXe RS?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline LPXe eller LPXe RS?

Hej är en tämligen en nybörjare inom den ädla konsten flugfiske! Och jag är rejält biten ska jag säga! Har nu ett lånat set men är i tagen och köpa ett eget spö. Har provkastat en rad spö och (nästan blivit kär!) fastnat för Guidelines LPXe. Tänker främst fiska insjöring och regnbåge, harr. Men är inte främmande för att pröva mer såsom havsöring eller annan fisk utomlands.
    Det första jag fastnade för var detta set:
    http://www.fishline.se/guideline-lpx...roducts_id/759

Sedan har jag hittat ett erbjudande att köpa (enbart spö)
    Guideline LPXe RS klass 5 för 1900:- vilket verkar vara ett bra pris. Detta är inte RS V2 versionen.

Jag har fått förklarat för mig att spöt är snabbare och mer saltvatten anpassat.

Har ni några råd vad jag ska välja? och hur stor är skillnaderna?

Mvh McCoist

Hej!

Beror litet på vilken slags aktion du vill ha på spöt? LXPe, är ett halv snabbt spö med aktion ned till ca. halva klingan.

LXPe RS, är ett snabbt , topp aktion spö. Som lämpar sig väldigt bra för kust fisket och andra ställen där det blåser ofta. Ett sådant spö är det lättare att krympa lin bågen med. Men har nackdelen att det är tuffare att drilla fisk på tunn tafs i och med att ett styvare spö tar upp stötar och knyckar från fisken sämre än ett halv aktions spö t.ex.

Klass 5 borde funka på ett o.k. sätt för det de firrar du är ute efter. Detta eftersom de spöna är underklassade med en lin klass. Så att ett sådant #5 egentligen är en klass 6 pinne. LXPe, # 5 har ett ERN tal = vägt värde på 6.15 och RS # 6. 35. Så en # 6 lina som väger runt 11 - 12 gram är det du ska leta efter. Kolla på lin tillverkarnas hem sidor efter en lina med rätt vikt.

Annars är ett tips för en all around flyt lina en Guideline highwater #6: http://www.fishline.se/fluglina-guid...roducts_id/299

Tänk bara på att med en sådan longbelly lina, så får du ha en hel del av klumpen utanför topp öglan innan du börjar att kasta. En fördel med longbellys, är att du kan jobba igenom kasten i en litet lugnare takt än med en vanlig WF lina.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-31, 10:46.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Stort tack Jock! Jag tror det lutar åt hela kitet, det blir ju ändå lika dyrt (eller billigt) om jag måste köpa rulle och lina + backing oxå. Sedan tror jag att jag mest kommer att fiska i insjöar. Så jag tror jag börjar med "vanliga" lpxe... Har en kompis som har spöt och det är riktigt skönt och lätt!

Mvh McCoist

Kommentera

Medelsnabbt blir väl bra till en nybörjare?

Kommentera

Ursprungligen postat av mccoist Visa inlägg
          Medelsnabbt blir väl bra till en nybörjare?
          LPXe femman är ett ganska snabbt spö, men är mycket lättkastat. Kanonspö även för nybörjare.

Kommentera

Stort tack Jock! Jag tror det lutar åt hela kitet, det blir ju ändå lika dyrt (eller billigt) om jag måste köpa rulle och lina + backing oxå. Sedan tror jag att jag mest kommer att fiska i insjöar. Så jag tror jag börjar med "vanliga" lpxe... Har en kompis som har spöt och det är riktigt skönt och lätt!

Mvh McCoist

Varsågod.

Jo, det vanliga LXPe, är ett mycket trevligt spö. Och har ju en aktion som de flesta kommer bra överens med.

Tips på billig men bra rulle: Vision Deep 5/6. Här med extra spole och backing för 1000:-

http://www.fishline.se/vision-deep-r...roducts_id/896 Du kommer ju att vilja ha en sjunk lina till det tidiga vår och sena höst fisket också.

Denna lina i # 5/6 och sjunk klass 3 = medium snabb sjunk är ett bra val:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-31, 18:27.

Kommentera

Sv: Guideline LPXe eller LPXe RS?

Framförallt så är Lpxe riktigt snyggt!
              Ångrar nästan att jag sålde mitt...

Kommentera

Tack för alla svar! Finns det några erfarenheter av Guidelines Reelmaster LA som ingår i setet?

Kan instämma att LPXe är även snyggt, det vita RS V2 är en skönhet...

Kommentera

LA, är ju en förbättrad och snyggare bred spole variant av den äldre Reelmaster. Har fått bra kritik för bromsen. Är liksom Reelmaster rullen en tålig och bra konstruktion.

Kommentera

Tack för alla svar! Finns det några erfarenheter av Guidelines Reelmaster LA som ingår i setet?

Kan instämma att LPXe är även snyggt, det vita RS V2 är en skönhet...
                    En av mina gäddrullar är en LA och den är helt okej. RS V2 en skönhet? Du måste skämta

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X